Verdens verste turistfelle/destinasjon?

robertaas

Helgeturekstremist
Medlem
Hvilken destinasjon var den største skuffelsen og den verste turistfellen? Er det steder andre på forumet absolutt ikke bør reise?

Vil foreslå Kuta på Bali. Skikkelig slitent turiststed. Strenden på hotellet var forsvunnet i en storm og på de nærmeste strendene fløt det med søppel og luktet rart. Om man gikk ute om kvelden kom lugubre menn med tilbud om narkotika og småjenter. :baeh

Den verste plassen jeg har vært på turistmessig er nok Rosarito i Mexico. Skittent, bråkete og etter drapstatistikken, ganske så utrygt.. ;(

Jobbrelatert er den verste plassen sannsynligvis Baku i Azerbadjan.. Dritdyrt, ikke særlig pent, masse korrupsjon og lite å finne på.

Min lille mening. :)

Kim

Fristende å svare "Norge", med tanke på service og motsetningen til prisnivået, det er vel det største misforholdet ;-)

Fristende å svare "Norge", med tanke på service og motsetningen til prisnivået, det er vel det største misforholdet ;-)

Da har du ikke vært på en DNT hytte i fjellet - få turiststeder i Norge som er kosligere enn det.

Ellers har jeg vel ingen verstingliste på min liste, bortsett fra ymse chartedestinasjoner (les Rhodos feks, men der er det nå en del å se, dog så blir det snakket mer skandinavisk i gatene der om sommeren enn gresk)

Jeg føler etter noen år med reising at omtrent alle verdens hjørner har sine “dritt steder” og de fleste har sine “paradis steder”.

Mye av dette er jo hva man legger opp til selv, og ikke minst hvor man befinner seg i disse områdene. Bali som er nevnt her har jo Seminyak, Nusa Dua osv som er paradis – og Kuta som er mer slitent. Samme med Koh Samui osv osv. Kanariøyene har jo også noen fantastiske områder og skikkelig premieslum. Jeg ser det også er litt populaert å slenge dritt om Florida her, og da tenker jeg umiddelbart uvitenhet.

Dessverre så tror jeg at man får det man betaler i mange tilfeller, og da ender man opp med Kuta osv.

En sak jeg synes er litt trist (som en annen her nevner) er jo at når det kommer til å føle seg svindlet, så har det stort sett vært på reiser i Norge for min del.:(

Kuta tror jeg helt uten sammenligning må være det verste hølet jeg har vært i.
Har aldri sett så mye barneprostitusjon og åpenlyst narkotika salg noe annet sted i verden. Legg til at strendene er helt ræva og at Australierne bruker Kuta som et charter mål så blir dette helt klart min nr 1.

Folk har ulike forventninger og behov. Noen liker det overfladiske og enkle både når det gjelder feriedestinasjoner som ellers i livet. Noen vil ha ting som er litt mer interessant og stimulerende. Noen vil bruke kroppen når de er på ferie, noen vil hvile kroppen. Dette er jo egentlig flott, siden da ikke alle trenger å krige om det samme.
Personlig er Seminyak og Flordia steder som står langt ned på min "besøk-igjen"-liste, de fleste andre steder jeg har besøkt drar jeg gjerne tilbake til.

Folk har ulike forventninger og behov. Noen liker det overfladiske og enkle både når det gjelder feriedestinasjoner som ellers i livet. Noen vil ha ting som er litt mer interessant og stimulerende. Noen vil bruke kroppen når de er på ferie, noen vil hvile kroppen. Dette er jo egentlig flott, siden da ikke alle trenger å krige om det samme.
Personlig er Seminyak og Flordia steder som står langt ned på min "besøk-igjen"-liste, de fleste andre steder jeg har besøkt drar jeg gjerne tilbake til.

Artig observasjon.. Ofte har folk et behov for noe annet en hverdagen når de ferierer. Det man legger merke til at de som er i krevende jobber, høyere posisjoner osv. ofte liker disse ”enkle” ”overfladiske” feriene. ;)

Men det beste er at man har forskjellige meninger og slipper å henge samme sted.

Personlig liker jeg steder hvor man ikke har forståsegpåere rundt meg som kritiserer sine medferierende eller kelnere som velger litt feil type glass.

Jeg skjoenner godt at folk synes at Florida kan bli litt mye. Florida er utrolig stort og en del omraader holder jeg meg langt unna mens jeg alikevel liker meg veldig godt en del andre steder i Florida. Det blir utrolig varmt og fuktig store deler av aaret, noen liker at det er 40 grader og 90% fuktighet hele tiden, jeg synes det er pyton.

Ett sted jeg virkelig ikke har sansen for som virkelig kan kalles en turistfelle, saa er det Mexico, saerlig Cancum/Playa del Carmen. makan til organisert scam fra firma som feks Hertz, bensinstasjonkjeder, taxistanden og stort sett alt annet skal du lete lenge etter.

Fant dog en skikkelig perle rett nord for Playa del Carmen, Petite Lafite, da jeg var der sist i ett paatvunget bryllup og saa lenge man holdt seg paa hotellet var det panser. Ikke riktig saa ille i paa vestkysten i Puerto Vallarta eller Cabo, men mye av de samme elementene. Men naa har jeg ikke vaert rundt i hele Mexico, saa da blir det litt feil aa si at hele landet er fullt av scumbags. Men der turistene er, er det soleklart en av verdens verste turistfeller.

Puerto Rico i karibien er ogsaa ett sted jeg absolutt ikke vil tilbake til.

Enkelte deler av Bali er fjoes, men de har jo mye aa oppleve rundt paa oeya og har jo flere hoteller i verdensklasse

Jeg skjoenner godt at folk synes at Florida kan bli litt mye. Florida er utrolig stort og en del omraader holder jeg meg langt unna mens jeg alikevel liker meg veldig godt en del andre steder i Florida. Det blir utrolig varmt og fuktig store deler av aaret, noen liker at det er 40 grader og 90% fuktighet hele tiden, jeg synes det er pyton.

Hører du og et par andre på forumet sier dette, men det er jo ikke sant.. Siden vi begynte å feriere i Florida i 84 så har vi vel stort sett hatt rundt 30 grader (da snakker vi varme Miami i varme juli). Luftfuktighet på 90 kan jeg faktisk ikke huske. Thailand (hvor jeg trives bedre) er stort sett langt klammere.

De lokale snowbirdsene vi har blitt kjent med der er også klar over denne myten og trives i disse månedene når det er roligere.

http://www.yr.no/sted/USA/Florida/Miami_Beach/statistikk.html

Men at det kan være harry der etc. - DET er en diskutabel smakssak.;)

Hører du og et par andre på forumet sier dette, men det er jo ikke sant.. Siden vi begynte å feriere i Florida i 84 så har vi vel stort sett hatt rundt 30 grader (da snakker vi varme Miami i varme juli). Luftfuktighet på 90 kan jeg faktisk ikke huske. Thailand (hvor jeg trives bedre) er stort sett langt klammere.

De lokale snowbirdsene vi har blitt kjent med der er også klar over denne myten og trives i disse månedene når det er roligere.

http://www.yr.no/sted/USA/Florida/Miami_Beach/statistikk.html

Men at det kan være harry der etc. - DET er en diskutabel smakssak.;)

Gjennomsnittstemperaturen er 32 grader og fuktigheten er 71% i Miami om sommeren. Det tilsvarer i realiteten sett over 40 grader, saa at det er en myte, er aa ta litt hardt i. Jeg har vaert der 3-4 ganger i aaret de siste 10 aarene, ogsaa paa sommeren og det er for varmt for meg, saa jeg forsoeker aa holde meg unna den tiden av aaret. Men det vil ikke si at folk som trives i slike klima ikke storkoser seg.

Temperaturen og fuktigheten faller ikke under 25 grader eller 70% hele sommeren til og med midt paa natta. Skuldersesongen (september/oktober og april/mai) er mye mer behagelig og er slett ikke busy da heller.

Har ikke noe problemer med South Beach, men har vel trukket oppover kysten med aara ;) Bal Harbor, Hollywood beach, Fort Lauderdale trives jeg godt i. Mens Orlando, Tampa, vestkysten og Key West kan du ha for meg.

Den er da ny for meg.. Jeg trodde dette var gjennomsnitt max temperatur? (32)
Les forklaringen under statistikken.

Tror jeg må si Giza/Kairo her. Det som kunne vært en stor opplevelse av et av verdens underverker ble fullstendig ødelagt av innpåslitne souvenirselgere og kamelgjetere. Jeg kunne ikke engang stoppe opp et lite øyeblikk for å ta et bilde uten at det kom en eller annen snik som skulle tilby seg å ta bilde for meg, formodentlig for deretter å kreve løsepenger for kameraet.

Ellers må jeg si at Niagara Falls var usannsynlig tacky. Så tacky at det faktisk var morsomt.

Last edited:
Tyrkias chartersteder uten tvil. Ikke mulig å gå forbi en butikk uten å bli eiernes beste venn å bli dratt inn i butikken..

Tyrkias chartersteder uten tvil. Ikke mulig å gå forbi en butikk uten å bli eiernes beste venn å bli dratt inn i butikken..

Har lest at noen byer i Tyrkia faktisk bøtelegger butikkene som har innkastere nå, nettopp pga av det du beskriver. Husker desverre ikke hvilke.

"Fisketorget" i Bergen er noe vi Nordmenn kan skamme oss over. Ellers er det vel noen steder på Canariøyene som får mye poeng her. Var selv på Argunniguin eller noe sånt i fjor, men det funker jo greit så lenge en vet hva som venter, og holder seg mest mulig på hotellet. Som småbarnsfamilie funker jo det helt fett.

Butikkeiere i Alanya kan bli bøtelagt om de er for påtrengende. De skal ikke gå utenfor sitt område. Dette skjer fortsatt, og jeg vet ikke om noen har blitt bøtelagt for det.

Mislikte Agra i India ganske sterkt. Taj Mahal var fint, men byen var et høl uten sidestykke. Massevis av Indere som skulle ta bilde av deg for rupees, selge deg skrot og var generelt innpåslitne.

Resten av India var prima.

Sousse i Tunisia! Etter et par besøk i Agadir i Marokko trodde jeg Sousse også kunne være ok - men mye mer massiv turisme... Fryktelig sted. Aldri mer!

Back