• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Verdens eldste rutefly?

KnutW

ScanFlyer Rusty
Medlem
Hva er det eldste ruteflyet -altså selve flyet- som fremdeles flyr (eller fløy før corona) i daglig rutetrafikk?
 
Det fløy vel ett par Ju52 I Tyskland som var rundt 80 år gamle men etter den I Sveits datt ned så ble det vel slutt på det i 2019
 
Buffalo har vel lagt ned pasasjertrafikken, men har jo fortsatt en del fraktere med høy alder ...
 
Air Chathams CV-580 burde være kandidater. Såvidt jeg kan finne ut har de tre operative, to pax/combi og en ren frakter. Ifølge deres hjemmeside brukes de på rutene til Chatham Islands og Norfolk Island.

Den eldste er vel ZK-CIB med sine 64 år, mens ZK-CIE og ZK-KFL er ett år yngre.
Fun fact er at de overtok ex-LN-BWN og -BWG som delefly etter at Airfreight NZ var "ferdige" med dem.

ZK-CIB her: https://www.jetphotos.com/photo/9703388

Note: Oppdaget at ZK-CIB (c/n 327A) egentlig er c/n 96 fra 1953, denne ble skadet i brann før den ble levert. Ble så reparert og fikk faktisk nytt c/n før den ble levert Union Producing Company i 1956. Den er altså egentlig 67 år gammel.
 
Last edited:
Tara Air i Nepal har to Twin Ottere på 39 og 41 år. Har vore på tur med begge.

De flyr STOL-ruter og er ofte innom Lukla (LUA).

https://www.twinotterworld.com/msn-619
https://www.twinotterworld.com/msn-729

Tara_9N-AET.jpg
 
Harbour Air og Kenmore Air flyr mye DHC-2 Beaver og det er en flott alder på mange av disse, såvidt jeg kan se er L/N 39 ennå i drift i en alder av 71 år. L/N 1030 flyr med Elektrisk Motor og blir vel første e-Fly i rute (Vi gamle bråker best!)
 
Back
Top