Venter økt konkurranse på regionale ruter

Re: Venter økt konkurranse på regionale ruter

De setter vel også fingeren på noe vesentlig:
Utfordringen for utfordreren ligger i at Widerøe er et svært effektivt drevet selskap, sier Standal.

En ting er at det er et godt drevet selskab det kan man ikke tage fra dem. Men de møder heller ikke særlig stor konkurrence i udbudsrunderne. De er eneste operatør der har flyene til de korte baner (kortere end Florø). DAT kan ikke byde på andre ruter end Florø/Røros/Fagernes grundet ATR's dårlige kortbane egenskaber kontra DHC8-100 og -300. Så længe banerne ikke forlænges bliver det svært at se hvem udfordren kan være - jeg kan umiddelbart ikke se en anden operatør på majoriteten af kortbanenettet end Widerøe.

En ting er at det er et godt drevet selskab det kan man ikke tage fra dem. Men de møder heller ikke særlig stor konkurrence i udbudsrunderne. De er eneste operatør der har flyene til de korte baner (kortere end Florø). DAT kan ikke byde på andre ruter end Florø/Røros/Fagernes grundet ATR's dårlige kortbane egenskaber kontra DHC8-100 og -300. Så længe banerne ikke forlænges bliver det svært at se hvem udfordren kan være - jeg kan umiddelbart ikke se en anden operatør på majoriteten af kortbanenettet end Widerøe.

... eller DAT fornyer sin flate...;)

Utfordringen for utfordreren ligger i at Widerøe er et svært effektivt drevet selskap, sier Standal.
/QUOTE]

WF effektivt....? På hvilken måte har dette blitt målt?

WF tjener stort på anbudsruter som ingen andre har materiell til å legge inn anbud på (de ruter hvor DAT har hatt materiell til å legge inn anbud har de vunnet), og regionalruter hvor de har monopol.

WF har imidlertid høyere crew kostnader enn SAS, og SAS handling på de fleste plasser, så den dag en konkurrent tør satse med riktig materiell, og/eller kortbaneplassene utvides med 100-200 meter så tror jeg de har et mega problem!

/QUOTE]

WF tjener stort på anbudsruter som ingen andre har materiell til å legge inn anbud på (de ruter hvor DAT har hatt materiell til å legge inn anbud har de vunnet), og regionalruter hvor de har monopol.

WF har imidlertid høyere crew kostnader enn SAS, og SAS handling på de fleste plasser, så den dag en konkurrent tør satse med riktig materiell, og/eller kortbaneplassene utvides med 100-200 meter så tror jeg de har et mega problem!

+100-200 meter utvidelse , det er vel ikke mange så får de uten vesentlige kostnader ?

WF er effektive i forhold til de operasjonene de driver, ikke sammenlignet med noe som ikke finnes

/QUOTE]

Det er mulig at de har høyere mannskapskostnader enn SAS, men dette må settes i sammenheng med det faktum at de trolig ( korriger meg gjerne om jeg tar feil) er forpliktet til å fly visse strekninger med en fast frekvens, med de mannskapskostnader det får. Av den grunn kan man ikke sette disse kostnader dette får!

Det er mulig at de har høyere mannskapskostnader enn SAS, men dette må settes i sammenheng med det faktum at de trolig ( korriger meg gjerne om jeg tar feil) er forpliktet til å fly visse strekninger med en fast frekvens, med de mannskapskostnader det får.

Det gir ikke så mye mening å sammenlikne WF sin operasjon på kortbanenettet med SAS sin operasjon. Det er, som de fleste sikkert vet, betydelige stordriftsfordeler i å operere et stort fly på en gitt rute kontra et lite fly på samme rute. Det betyr jo ikke at det totalt sett er mer lønnsomt å operere det store flyet på den ruten hvis det ikke er trafikkgrunnlag for dette.

I luftfarten refererer man ofte til CASK, eller kostnad per tilgjengelige setekilometer, og den er ofte betydelig høyere for en operasjon som det WF driver. Både fordi man har færre seter å fordele overhead på, men også fordi WF typisk flyr relativt korte ruter og CASK er alt annet likt avtakende i sektorlengden. Begge disse forholdene trekker i retning av høyere CASK for WF, men det betyr altså ikke at f.eks. SAS kunne operert samme ruter til lavere kostnader.

Last edited:

Siste setning skulle lyde at man ikke direkte kan sammenligne disse mannskapskostnader.

Moderatorer: sett det gjerne inn i siste setning istedenfor, slik at det står i siste setning; av den grunn kan man ikke direkte sammenligne disse mannskapskostnader!

I tillegg kommer poenget til whoop whoop om krav til frekvens osv. Om man skal se på sammenlikninger så burde man strengt tatt holdt seg til de rutene som WF driver på kommersielt grunnlag.

Hvordan er egentlig markedet for kjøp av brukte DHC8 -100 og -300 ??

Dersom f.eks DY skulle tenke seg å starte et Norwegian Regional, vil de da klare, relativt greit, å skaffe egnede maskiner?

Hvordan er egentlig markedet for kjøp av brukte DHC8 -100 og -300 ??

Dersom f.eks DY skulle tenke seg å starte et Norwegian Regional, vil de da klare, relativt greit, å skaffe egnede maskiner?

Det er svært få slike maskiner som er tilgjengelige på markedet, og er i en slik stand og med lite gangtid i verden i dag ..

Det er vel derfor at WIF nå har gått til innkjøp av et par -200...

Sånn jeg har forstått det er det flere av Widerøes anbudsruter man kan fly med annet materiell enn Dash 8. En del ruter kan man fly med mindre flytyper (feks. Røst, Narvik, Rørvik og Namsos) og feks. Brønnøy og Stokka har noe lenger rullebaner, så her burde det vel gå greit med ATR? Det har også tidligere vært snakk om ATR-operasjoner fra Skagen.

Så er det en hel del ruter som man nærmest må ha Dash 8 på, der er WIF rimelig sikre.

KATO Air tjente godt med penger helt til de rotet det til på verkstedet.. så her er det penger å tjene. Jeg tipper Helitrans prøver seg på Rørvik/Namsos-anbudet neste gang med Jetstream 32 :fly

Det er vel derfor at WIF nå har gått til innkjøp av et par -200...

Ja, vi støvsuger markedet ... :cool:

Men seriøst - vi tar maskinene fordi vi trenger dem og ikke for å blokkere for andre.

Det er større interesse enn normalt for de kommende anbudene som har leveringsfrist i morgen. På torsdag eller fredag blir det offentliggjort hvem som har lagt inn tilbud, noe som kan bli spennende. Blir ikke overrasket hvis vi ser nye aktører nord for Trondheim i tillegg til Widerøe, og her er det flere hotte tips om at både DAT/DOT, Helitrans og svenske NextJet har vist interesse. Kortbanenettet er nok vanskelig for nye aktører, men i tillegg til Fagernes, Røros og Florø er både Brønnøy, Sandnessjøen, Andøya, Evenes og Lakselv tilgjengelige plasser for materiell som er for stort for en standard 800-meters bane. Og skulle det komme inn en ny aktør vil det også skape et bedre grunnlag for ytterligere regional konkurranse.

På Fagernes er det vel nå bare krav om 10 seter, så det kan fort dukke opp en ny og liten aktør her.

+100-200 meter utvidelse , det er vel ikke mange så får de uten vesentlige kostnader ?

WF er effektive i forhold til de operasjonene de driver, ikke sammenlignet med noe som ikke finnes

..."Noe som ikke finnes"...? Det finnes da hundrevis av selskap i europa som kan legge inn anbud på kortbane rutene i Norge...! Og med høyere crew kostnader mener jeg blant annet at de har ca dobbel så høy lønn, og 50% flere fridager enn den svenske "regional flyg" avtalen og DAT opererer med. Hvordan de da ligger an i forhold til div øst europeiske selskap kan en jo bare fantasere om...

Dette er konkrete tall på crew området, jeg har aldri snakket om CASK, eller sammenlignet de totale kostnadene i SAS kontra WF. Crew kostnader på en 37-seter utgjør en ikke ubetydelig del av kostnadene i forhold til om en har 180 pax å fordele kostnadene på, og i motsetning til en LCC så er store deler av inntektene fra anbudsrutene faste årlige inntekter fra staten, noe som også gjør situasjonen svært annerledes.

Hvis en ny konkurrent har under halve crew kostnaden, handling på anbud og garantert en fast inntekt fra staten så er det nok flere operatører som vil vise interesse - hvis de greier å anskaffe en egnet flytype og oppfyller instumenteringskravene... (SCAT...?) Da holder jeg fast på at WF kan få en stor utfordring!

Så kan en selvsagt lure på rimeligheten av at bussjåfører blir beskyttet, mens arbeidsvilkår brukes som konkurransemiddel for å få et evt kortrute anbud. Kanskje det blir prøvd for retten en gang også, på linje med saken i BDU...?

Det er større interesse enn normalt for de kommende anbudene som har leveringsfrist i morgen. På torsdag eller fredag blir det offentliggjort hvem som har lagt inn tilbud, noe som kan bli spennende. Blir ikke overrasket hvis vi ser nye aktører nord for Trondheim i tillegg til Widerøe, og her er det flere hotte tips om at både DAT/DOT, Helitrans og svenske NextJet har vist interesse. Kortbanenettet er nok vanskelig for nye aktører, men i tillegg til Fagernes, Røros og Florø er både Brønnøy, Sandnessjøen, Andøya, Evenes og Lakselv tilgjengelige plasser for materiell som er for stort for en standard 800-meters bane. Og skulle det komme inn en ny aktør vil det også skape et bedre grunnlag for ytterligere regional konkurranse.

På Fagernes er det vel nå bare krav om 10 seter, så det kan fort dukke opp en ny og liten aktør her.

Tror ikke vi vil se for mye endringer. Det er åpnet for større anbudsområder, som inkluderer deler av "dash" låste ruter. WF vil med litt finulig matematikk greit få kontroll på disse. På et vis måtte jo Samferdselsdepartementet kompensere for bortfall av SCAT-1 ;)

Men det kan selvfølgelig komme overraskelser i løpet av uken.

Mest interessant syns jeg det va at Lufttransport har vist interesse overfor departementet.

Back