+100-200 meter utvidelse , det er vel ikke mange så får de uten vesentlige kostnader ?
WF er effektive i forhold til de operasjonene de driver, ikke sammenlignet med noe som ikke finnes
..."Noe som ikke finnes"...? Det finnes da hundrevis av selskap i europa som kan legge inn anbud på kortbane rutene i Norge...! Og med høyere crew kostnader mener jeg blant annet at de har ca dobbel så høy lønn, og 50% flere fridager enn den svenske "regional flyg" avtalen og DAT opererer med. Hvordan de da ligger an i forhold til div øst europeiske selskap kan en jo bare fantasere om...
Dette er konkrete tall på crew området, jeg har aldri snakket om CASK, eller sammenlignet de totale kostnadene i SAS kontra WF. Crew kostnader på en 37-seter utgjør en ikke ubetydelig del av kostnadene i forhold til om en har 180 pax å fordele kostnadene på, og i motsetning til en LCC så er store deler av inntektene fra anbudsrutene faste årlige inntekter fra staten, noe som også gjør situasjonen svært annerledes.
Hvis en ny konkurrent har under halve crew kostnaden, handling på anbud og garantert en fast inntekt fra staten så er det nok flere operatører som vil vise interesse - hvis de greier å anskaffe en egnet flytype og oppfyller instumenteringskravene... (SCAT...?) Da holder jeg fast på at WF kan få en stor utfordring!
Så kan en selvsagt lure på rimeligheten av at bussjåfører blir beskyttet, mens arbeidsvilkår brukes som konkurransemiddel for å få et evt kortrute anbud. Kanskje det blir prøvd for retten en gang også, på linje med saken i BDU...?