Veldig dårlig vær i Oslo ?

dc-8-63

Finn Erik Edvardsen
Veldig dårlig vær i Oslo ?

....sitter ved enden av banen på Sola - med beskjed om at vi tidligst for ta av om 20 minutter på grunn av været i Oslo

Attachments

• ImageUploadedByTapatalk1308850927.303441.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1308850927.303441.jpg
    40.3 KB · Views: 469
b2e8bf57-80b7-e1d8.jpg

Ikke så halvgærent på OSL i hvertfall.

Re: Veldig dårlig vær i Oslo ?

Radaren var mørkerød tidligere og her i Bærum var det noe vær som passerte på nordsiden som man definitivt ikke har lyst til å fly gjennom.

Har vært flere lynnedslag i fly i ettermiddag og kveld. SAS har minst en maskin i hangaren pga dette. Vet ikke om det er flere.

Radaren var mørkerød tidligere og her i Bærum var det noe vær som passerte på nordsiden som man definitivt ikke har lyst til å fly gjennom.

Bor midtveis mellom Skui og Sollihøgda og det intense regnværet som traff omtrent rett over hustaket her, er det verste jeg i hvert fall har opplevd her nede.
(snakker om sola, så tordnet det akkurat:D)

Brukte 25 min fra Kragerø til landing for en time siden, så noe må det være. Været var derimot ganske bra.

Satt på Værnes istad og da hørte jeg på speaker at SAS sine passasjerer måtte forvente forsinkelse grunnet tordenvær over Gardermoen... Norwegian kunne også opplyse sine passasjerer om forsinkelse til Oslo, men dette pga. ATC mangel på Røyken.

Rygge flyet gikk iallefall 5 min før rutetid, så jeg klager ikke :)

Det var veldig mye CB aktivitet i dag, og det gjorde at det ble litt kreativ ruteføring både inn og ut. (Det er en indikasjon at noe er litt galt hvis flyet til EKCH er 10nm vest av ENGM etter avgang......på vei vestover...)

ATC mangel er det i 2 timer hver ettermiddag......og vil være det UFN hver dag det er mer enn 24 ankomster planlagt de to timene inn til ENGM.
Årsak: For få ansatte tilgjengelig til å bemanne Oslo APP. Resultat: Flow tiltak i 2 timer hver ettermiddag man-fre

Aha, skjønner! Heldigvis var det veldig greit på Rygge, men de har vel sikkert fått sin dose i dag de også da.

Takk for oppklaringen M609, dette med ATC mangel var nytt for meg :)

Årsak: For få ansatte tilgjengelig til å bemanne Oslo APP. Resultat: Flow tiltak i 2 timer hver ettermiddag man-fre

I alle dager, har ikke grotten slukt til seg flygeledere de siste årene? Og trodde ASAP ville føre til forbedret kapasitet…

Var på Osl, masse forsinkelser og flere lyn nedslag. Blei dog noen fine bilder med en regnbue.

271020_123994164353301_100002281553392_199538_7898911_n.jpg

Plukka fra facebook. Laster opp alle i morgen!

Last edited:

Med tanke på dagens hendelse i Oslofjordtunnellen var det flere som ikke kom seg tidsnok på jobb i dag. Dette er en av årsaken til flere forsinkelser inn mot OSL i dag.

Og trodde ASAP ville føre til forbedret kapasitet…

ASAP øker kapasiteten på luftrommet massivt.......men ASAP har også økt antallet sektorer på APP fra 4 til 5. Vi har ikke folk til mer enn 4 i de to nevnte timene, ergo regulering.

Back