Vedlikeholdsrutiner når fly lagres over lengre tid?

ENZV

ScanFlyer Blue
Vedlikeholdsrutiner når fly lagres over lengre tid?

Hva er de forskjellige vedlikeholdsrutiner nå når fly blir lagret over lengre tid ( fra 1 til 6 mnd) . Hva med oppstart av motorer , kjøre forskjellige systemer m.m
Tenker da på Boeing 787 - B 737 NG - Airbus 320 ( neo)
 
Re: Vedlikeholdsrutiner når fly lagres over lengre tid ?

Dette er ‘korttidslagring’ .. ;).

Mener å huske at man må fyre opp systemene minst hver annen uke. Motorkjøring noe sjeldnere. Noen kan sikkert gi mer detaljer.
 
Re: Vedlikeholdsrutiner når fly lagres over lengre tid ?

Dette blir etter hukommelsen, men normalt angir Maintenance Manual intervaller på 7, 14, 28 dager etc etter en første pakke som inneholder en del smøring og kontroll, fylle opp fueltanker til ca 1/2 tank (ca 10 tonn på en 737) samt å installere blankinger på pitot/static probes og alle luftinntak, pluss å tape "sprekkene" rundt dører o.l.

En 7-dager vil kunne være å fyre opp alle systemer, inkludert airconditioning, hydraulic og fuel, gjerne ved hjelp av APU, samt å operere alle rorflater og flaps. En lufting av cabin er også en fordel for å unngå mugg.
14-dager vil i tillegg kunne inneholde motorkjøring samt å flytte flyet såpass at ikke hjulene blir "flate" på ett sted.
Videre pakker kan inneholde mer smøring og korrosjonskontroll samt eventuelt en utvendig vask hvis det er mulig.

Nok å gjøre for gutta på teknisk altså...
 
Re: Vedlikeholdsrutiner når fly lagres over lengre tid ?

Ser at det er liv i G-CKWT (789) på Sola nå. Den er hvertfall synlig på FR24. Så også at det var liv i en 738 tidligere i dag også. Så de er nok i full gang med sine vedlikeholdsrutiner teknikerne der ute.
 
Re: Vedlikeholdsrutiner når fly lagres over lengre tid ?

Takk for svar.

Kom over denne........ Sender «spøkelsesfly» på vingene for å spare utgifter .https://flysmart24.no/2020/04/01/se...V9rnld-GwkMI7wSgTYW2xSxJ6GlWmyf-MfNQ-HS55LMrk

Ryanair avlegger Lauda Motion gjorde det samme i Østerrike til oppstandelsen i media ble så stor at de sa de ville slutte med det. (Korreksjon, de vil visst begynne igjen)Det Elnæs sier om sertifikatene er svada, det eneste som er nødvendig å opprettholde er 3 avganger og landinger siste 90 dager for å fly med passasjerer når det åpnes opp igjen for flyging. Disse kan evt. også flyes i simulator. Myndighetene har tilrettelagt for forlengelse av sertifikater og andre rettigheter i opptil 4 måneder for de fleste ting. Med tanke på hvor mye Ryanair pilotene bruker å fly, vil jeg tro de fleste er current ift. avgang/landing til juni ihvertfall.
 
Last edited:
Ryanair holder flya "varme" under groundingen

For å unngå at flya må gjennom en dyr teknisk sjekk etter lengre tids stillstand på bakken, lar nå Ryanair flya få en liten "luftetur" sånn ca hver 4. dag.
Fra Flysmart 24 (igjen) :
– Ja, det blir først og fremst lavere kostnader enn at flyene må gjennom en større sjekk etter å ha stått på bakken over lengre tid. Det er bra for pilotene også. De skal vedlikeholde sine sertifikater og dermed får de noen småturer i luften som ivaretar mye av det....
Ryanair får nå pepper på grunn av dette da mange mener dette er unødvendige flygninger som fører til unødvendige utslipp, men...
Selskapet sier at flyene blir holdt i aktivitet for å kunne settes inn i nødtransport i forbindelse med korona-krisen. Mannskap og fly må være klare og tilfredsstille Boeings og flysikkerhetsorganisasjonen EASAs krav for å kunne brukes i slike oppdrag, melder selskapet.
https://flysmart24.no/2020/04/01/sender-spokelsesfly-pa-vingene-for-a-spare-utgifter/
 
Re: Vedlikeholdsrutiner når fly lagres over lengre tid?

Artikkel fra TU.no, hvor man ser litt hva SAS teknisk har for seg, når de langtidslagrer et fly. En basic filmsnutt øverst i artikkelen.
 
Re: Vedlikeholdsrutiner når fly lagres over lengre tid?

Artikkel fra TU.no, hvor man ser litt hva SAS teknisk har for seg, når de langtidslagrer et fly. En basic filmsnutt øverst i artikkelen.

Leste i artikkelen at drivstoff tankene er halvtomme, resten er luft. -I disse dager med store temperaturvariasjoner kan det da ikke dannes mye kondens som går til bunnen av tankene? Og i blandingsskiktet mellom det carbonbaserte drivstoffet og vann trives luftbårne mikrober som kan komme inn i tankene gjennom luftehull o.l. - Tenk Dieseldyr...

Nå vet vi jo ikke hvor lenge dette varer, men er det ikke bedre å ha så lite luft som mulig? -min erfaring er at dette er noe svineri og vanskelig(og ofte dyrt) å rense vekk fra filtre, rør, pumper etc.

Scooter01
 
Re: Vedlikeholdsrutiner når fly lagres over lengre tid?

Leste i artikkelen at drivstoff tankene er halvtomme, resten er luft. -I disse dager med store temperaturvariasjoner kan det da ikke dannes mye kondens som går til bunnen av tankene? Og i blandingsskiktet mellom det carbonbaserte drivstoffet og vann trives luftbårne mikrober som kan komme inn i tankene gjennom luftehull o.l. - Tenk Dieseldyr...

Nå vet vi jo ikke hvor lenge dette varer, men er det ikke bedre å ha så lite luft som mulig? -min erfaring er at dette er noe svineri og vanskelig(og ofte dyrt) å rense vekk fra filtre, rør, pumper etc.

Scooter01
Det er riktig, det. Kondens i tankene blir tatt vare på ved at sumpen (tankens nederste punkt) blir drenert med jevne mellomrom for eventuelt vann, også under vanlig drift. Det er et dreneringspunkt i dette området på alle fly. Vannet er jo tyngre enn fuel, så det samles der når flyet står stille.
Minst halvfulle tanker er anbefalt fra Boeing, så man går etter det. Samtidig analyseres den drenerte fuel'en for fungus med et dertil egnet kit, også med jevne mellomrom, så det er helt klart fokus på å holde kontroll på dette.
 
Re: Vedlikeholdsrutiner når fly lagres over lengre tid?

Nå sier jo Norwegian at de kun skal bruke et fåtall (7) fly det neste året.
Vil man da etterhvert se at alle de lagrede flya, for eksempel på SVG, vil ta seg en luftetur i ny og ne ?
De kan vel ikke stå stille et helt år ?
 
Back
Top