Vasking av rullebanelys?

Someone

Moderator
Medlem
Hvordan gjøres det og gjøres det på f.eks OSL?

Sitter og ser på Dubai Ultimate Airport på NGC og der sendte de ut en haug fremmedarbeidere med pussefille og Mr.Muscle for å vaske rullebanelys (centerline) på DXB, så ble nysgjerrig

I Norge tar vel snø, brøyting, børsting og kjemikalier om vinteren også en del skitt antar jeg.

De nevnte i tvserien at grunnen til å ikke bruke maskin var at resultatet ble mye bedre når det ble gjort manuelt. Litt morsomt å se hvordan de sjekker resultatet med bil som registrerer lysmengden fra hvert enkelt lys. Det skal de ha, det var mye fine lys når jeg landet der sist!

De sier også at jobben blir gjort raskere manuelt en med maskin. Driver å laster ned samtlige episoder ifra youtube for å ha noe underholdning på ipadn når man skulle bli offline.

Sikkert en del rimeligere å ha noen innleide arbeidere i Dubai kontra enn å kjøpe en svindyr maskin. Timelønnen er vel ikke på topp for slike jobber der...

Hvordan gjøres det og gjøres det på f.eks OSL?

Sitter og ser på Dubai Ultimate Airport på NGC og der sendte de ut en haug fremmedarbeidere med pussefille og Mr.Muscle for å vaske rullebanelys (centerline) på DXB, så ble nysgjerrig

Ingen vask på OSL. Prismene blir byttet ut når de er slitt. Ellers kan det nevnes at hver natt når du bussanluller er det banelyskontroll. Hvert enda lys blir kontrollert - og det er snakk om endel ;)

Ingen vask på OSL. Prismene blir byttet ut når de er slitt. Ellers kan det nevnes at hver natt når du bussanluller er det banelyskontroll. Hvert enda lys blir kontrollert - og det er snakk om endel ;)

Sikker på det? På Rygge er det rutinemessig fjerning/børsting/vasking av gummirester fra flyhjul på RWY. Gummirestene reduserer friksjonen når det blir for tjukt lag, jeg vil tro at eventuelle gummirester på de nedfelte lampene forsvinner i samme slengen. På Gardermoen er det nok atskillig flere landinger og større behov for slikt renhold enn på Rygge.

Sikker på det? På Rygge er det rutinemessig fjerning/børsting/vasking av gummirester fra flyhjul på RWY. Gummirestene reduserer friksjonen når det blir for tjukt lag, jeg vil tro at eventuelle gummirester på de nedfelte lampene forsvinner i samme slengen. På Gardermoen er det nok atskillig flere landinger og større behov for slikt renhold enn på Rygge.

Trodde jeg var en smarting helt til jeg sjekket opp med Plasstjenesten. Ja de vasker lampene hele året :72:

Back