Variabel bypass - lavere forbruk i militær fly

Re: Variabel bypass - lavere forbruk i militær fly

Interessant. Dette kan vel gi litt assosiasjoner til P&W's i sin tid revolusjonerende J58 for A-11/YF-12A/SR-71 selv om bakgrunnen for det designet var noe annet, nemlig muligheten for "sustained operation" i hastigheter rundt Mach 3,2 og over. I den tappet man jo luft fra kompressor og førte den direkte til etterbrenner sammen med bleed air, såvidt jeg har forstått. Således kan det sammenlignes med en av luftstrømmene skissert i artikkelen i TU.
Dette, sammen med det spesielle luftinntaket med funksjonene rundt det, gjorde jo at den ble betegnet som "leaky turbojet" og også "Turbo-ramjet". Designet for J58 var vel "Restricted", altså hemmelig, så lenge SR-71 var i operasjon.

Wiki-artikkel om J58 her: https://en.wikipedia.org/wiki/Pratt_&_Whitney_J58
 
Last edited:
Back
Top