Valg av bane i Tromsø

ENBO

ScanFlyer Blue
Medlem
Valg av bane i Tromsø

NAI fra Las Palmas til Tromsø på innflyging til bane 19, SAS lander på bane 01. Vær og vind er
METAR 221720Z VRB02KT CAVOK 01/M02 Q1036 NOSIG RMK WIND 2600FT
18018KT

Noen som kan gi forklaring på forskjellig banevalg?

Attachments

• Approach til ENTC.jpg
    Approach til ENTC.jpg
    123.2 KB · Views: 504
Valg av bane i Tromsø

Sannsynligvis bane 19 i bruk med den gjeldende høydevinden. Så da kan annen trafikk være en årsak til at 19 passet best. Ellers så er ILSen i TOS på 4 grader, så om man har mye medvind i høyden som her, kan kanskje en tung 738 slite en del med å få av farten.

Det kan også være så enkelt som at crewet er ukjente her oppe og bare tar det de får servert som en minste motstands vei. Dette er vel neppe et norsk crew. Det er jo unektelig enklere å fly inn på 19 under slike forhold, så er neppe noen sensasjonell grunn til at det ble sånn.

Re: Valg av bane i Tromsø

... så er neppe noen sensasjonell grunn til at det ble sånn.
Annen trafikk en lørdag ettermiddag var neppe grunnen; min enkle tanke var jo at det å bruke ekstra ti minutter rundt når du er to timer forsinket... Men som du sier,ingen sensasjon, bare observert.

Re: Valg av bane i Tromsø

SAS, WF, LT og den norske delen av NAS er såpass kjente og komfortable med dette at man requester 01 hvis det virker fornuftig. Er man ikke kjent, så kjører man det løpet man har planlagt i utgangspunktet uten noe mere fuzz. Hadde jeg kommet inn til en plass jeg aldri hadde vært før så hadde ikke det første i tankene mine vært å kaste meg rundt på en visual i medvind midt i en fjellheim jeg ikke var spesielt godt kjent. Såpass skylder vi oss selv og våre passasjerer.

Back