Vådeskudd i US Airways-cockpit i luften

Vådeskudd i US Airways-cockpit i luften

http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/03/24/530463.html

...og...
By DIANA RUGG / WCNC
E-mail Diana: [email address]

CHARLOTTE, N.C.-- A US Airways pilot’s gun accidentally discharged during a flight from Denver to Charlotte Saturday, according to as statement released by the airline. The statement said the discharge happened on Flight 1536, which left Denver at approximately 6:45am and arrived in Charlotte at approximately 11:51am. The Airbus A319 plane landed safely and none of the flight’s 124 passengers or five crew members was injured, according to the statement. It was a full flight. And airline spokeswoman said the plane has been taken out of service to make sure it is safe to return to flight. A Transportation Safety Administration spokeswoman reached by WCNC Sunday said the pilot is part of TSA’s Federal Flight Deck Officer (FFDO) program, which trains pilots to carry guns on flights. Andrea McCauley said the gun discharged in the cockpit, but she could not release how the gun was being transported at the time. She did not release the pilot’s name, but said he was authorized to carry the weapon and was last requalified in the FFDO program last November. A statement from TSA said the airplane was never in danger, and the TSA and the Federal Air Marshals Service are investigating the incident. WCNC reporter Diana Rugg is following up on this story. If you or someone you know were on that flight, please e-mail her at [email address].

La meg gjette:

Piloten satt å tuklet med våpenet sitt (eller kollegaens), da de begge brått ble overasket over at det virket?^_^

Håndvåpen har ikke for vane å gå av på egenhånd.... De blir avfyrt...

Last edited:
Re: Vådeskudd i US Airways-cockpit i luften

Det er en ting du kan vaere 100% sikker paa her i USA...jo mere vaapen folk har, desto mindre vet de om vaapensikkerhet....

Dette er vel et første eksempel på konsekvensen av den amerikanske måten å løse sikkerhetsproblematikken på: Man må da ha våpen for å kunne forsvare seg, ellers føler man seg "naken" og forsvarsløs....:o Jeg leste et sted at man også vurderer å tillate skytevåpen på universitetscampusene som en respons til de skyteepisodene man har hatt. Hadde jeg jobbet som foreleser på et sted som tillot skytevåpen så ville jeg vært meget bekymret - litt for sterke incentiver til å gjøre det som studentene mener at man skal gjøre, og ikke det foreleser mener at man bør gjøre.....:(

Heisann!

Det er en ting du kan vaere 100% sikker paa her i USA...jo mere vaapen folk har, desto mindre vet de om vaapensikkerhet....

Her sitter jeg med samme formening og er 120% enig... :up:

Mange køller her som aldri skulle bert våpen og KennethGS har selfølgelig rett... Håndvåpen har ikke for vane å gå av på egenhånd.... De blir avfyrt......:angry:

Dag

Last edited:

Helt f-ing utrolig! Jeg er våpeneier selv (pro gun control, om noen lurte på det), og Kenneth slår hodet på spikeren. Finnes neppe noen gode grunner til at man tar frem våpnet her. Avskjed burde være det mildeste som rammer denne dusten.

Vådeskudd vil forekomme alle steder der ladde våpen bæres daglig. (Det være seg på grunn dummhet/idioti, trøtthet eller dårlig praksis) Frekvensen bestemmes kun av prosedyrer og treningsnivå på personellet.

Jeg har selv gjort ´tøm våpen kontroller´ved siden av en Sisu fører etter en 10 timers kjørtur. Han glemte å ta ut magasinet fordi han var trøtt, og satte en 7.62 i sandkassa, hadde ringing i ørene i ett par dager etterpå. (Fatigue)

Samme leir trente en soldat fra en eliteavdeling på pistolavtrekk (tørrtrening) mot blink på veggen i bocontaineren sin. Igjen, glemte man å ta ut magasinet, så mannen som sov på en køyeseng på andre siden av veggen fikk Mr. 9mm i skinka....... (Dårlig praksis)

Samme uke, "noen" fant det passende å snurre en ladd P80 rundt fingeren med gjennomgående 9mm hull i låret som resultat.... (Idioti)

Poenget: Før eller siden smeller det. Hjelper ikke om du er pilot.

Samme uke, "noen" fant det passende å snurre en ladd P80 rundt fingeren med gjennomgående 9mm hull i låret som resultat.... (Idioti)

Wow.. Da har man virkelig lest og forstått hvordan sikringene på en Glock virker!! ^_^

Dårlig praksis indeed! Hva skjedde med det mest grunnleggende av våpeninstruksen? Ta eller overta aldri et våpen uten at først forsikre deg om det er ladd eller ikke (eller noe lignende). Joda, sånne ting skjer, men stort sett hver gang kan man vise til at noen har opptrått uvarsomt. Den første situasjonen kan jeg på en måte forstå, og heldigvis har prosedyren fanget det opp, men de andre to situasjonene finnes det ingen fullgod forklaring på. Jeg lurer på hvorfor denne piloten i det hele tatt har plukket frem våpnet under flyvning. Jeg gjetter på at han skulle vise jernet til kollegaen sin, men på hvilken måte gjorde han det? Hvem var det som avfyrte våpnet? Uansett så sitter tullingstemplet fast i panna på vedkommende.

Husker ikke instruksen i hodet, men mener aa huske at
a/ vaapenet skal holdes i pilotkofferten under hele flygningen
b/ magasinet ikke skal sitte i.

Med forbehold om daarlig korttidsminne.

...og da dukket det opp bilder...

Ser ut til at noen hadde flaks som ikke tok kula i kneet...^_^

Attachments

• USAirwaysBullethole1.jpg
    USAirwaysBullethole1.jpg
    28.8 KB · Views: 395

Blir dette dyrt da? Et hull gjennom skroget? Eller er det bare å tette igjen? Dette er egentlig smått utrolig.

Bra jern det da, man hva fingeren i det hele tatt gjorde på avtrekkeren der oppe, ja det finnes det nok ingen god forklaring på. Vi får håpe han er "Afraid to shoot strangers". Eh, Kenneth, tok du 'an? ;)

Nesten samme type håndvåpen som er på vei til Politet her hjemme, de virker dog ha gått for lillebroren H&K .30L

Nesten samme type håndvåpen som er på vei til Politet her hjemme, de virker dog ha gått for lillebroren H&K .30L

.30? Minste kaliberet H&K har på sine pistoler er 9 mm..

Politiet har gått til anskaffelse av H&K P30 (9 mm x 19), og de har bestillit ikke mindre enn 7.000 eksemplarer...

Last edited:

CNN: The pilot was carrying the gun under the Federal Flight Deck Officer program, which has trained thousands of pilots to carry weapons to increase aviation safety.

Håper han ikke sov like mye i timen da han lærte seg å fly...

Back