Tror egentlig ikke statusmatching utgjør noen større trussel for utvanning. Det er og blir for spesielt intresserte. Antallet som oppnår status og fordeler ved å signe opp for diverse kredittkort er nok langt større.
Statusmatching er vel et resultat av at folk ikke nødvendigvis er like trofaste som de en gang var. Man har blitt mer prisbevisst og shopper rundt i større grad enn tidligere. I tillegg kommer økt kostkontroll for mange som reiser på arbeidsgivers regning.
Når det kommer til stykket, så krever vel det å tilby statusmatch enten en god del baller og selvtillit, eller at man tenker for kortsiktig. Man henvender seg mot kunder som de potensielt kan tjene gode penger på, men har begrenset tid å overbevise på. Leverer man ikke da på nivå med eller bedre enn hva folk matchet fra, kan de ha tapt business for lang tid. Har man tro på eget produkt og ikke er redd for å stikke hodet frem, kan det derimot slå svært positivt ut. Fra et forbrukerståsted, anser jeg det som positivt når konkurransen spisses. Som f.eks. når det murret litt i etterkant av mergen mellom United og Continental, og deres meste trofaste kunder ble tilbudt targeted matching fra konkurrentene. Klarer man ikke å blidgjøre sine mest trofaste kunder, fortjener man ikke trofasthet.
At vi er noen som utnytter systemet til å få noen ekstra goder og tilbud, betyr neppe mye i en større sammenheng. Og selv vi som som utnytter smutthull genererer nok en del inntekter. I likehet med mange andre her inne fikset jeg meg jukse-gull hos Hilton. Uten å noensinne ha bodd på et Hilton-hotell. Siden da har jeg 7 overnattinger hos Hilton og har lagt igjen ca $1300 hos de. Fordelt på tre bookinger til forbasket god pris. Hadde jeg ikke fått jukset meg til status hos de, kan jeg med 99% sikkerhet si at jeg fortsatt aldri ville ha bodd på et Hilton-hotell. At de tjener mindre på å ha meg som gjest enn andre gjester, betyr ikke at de ikke tjener penger på meg.