Utbyggingen av Harstad/Narvik (Evenes Lufthavn/Forsvaret)

Tarzan

ScanFlyer Silver
Hei.

Jeg hadde en prat i med en gammel pensjonert lufthavn mann fra Evenes Lufthavn.

Han fortalte dette.

Det er hvis vedtatt at avgangs/ankomst bygget på EVE Lufthavn skal bygges ut og det skal bygges flere gater til flyene.

Det er snakk om å øke gatene fra dagenes 5 gater til 8 eller 9 gater til sammen.

Og det er forsvaret som har hatt en finger med i spillet trudde han.

Blir spennende å se og di nye gatene som blir bygget på EVE blir sånn gater der flyene går helt inntil eller om det blir samme som dagens gater.
 
Re: Utbyggingen av Harstad/Narvik (Evenes Lufthavn/Forsvaret

Det nekter jeg å tro! De bruker jo ikke alle de har i dag en gang. Er vel i praksis bare 3 som er i bruk. Å nesten doble kapasiteten virker som et gigantisk pengesløseri.

Sent fra min SM-A530F via Tapatalk
 
Re: Utbyggingen av Harstad/Narvik (Evenes Lufthavn/Forsvaret

Det er hvis vedtatt at avgangs/ankomst bygget på EVE Lufthavn skal bygges ut og det skal bygges flere gater til flyene.


Hvis det hadde vært vedtatt hadde nok Avinor sendt ut en pressemelding om dette. Så det høres ikke veldig vedtatt ut (les: bevilget penger)
 
Re: Utbyggingen av Harstad/Narvik (Evenes Lufthavn/Forsvaret

Riktignok blir Evenes kraftig utbygget av Forsvaret og NATO, men jeg har ikke hørt noe om at den sivile terminalen er planlagt utvidet med det første.

Det som kommer i første omgang er ny(e) plattform(er) til Poseidon sydvest for rullebanen samt én eller flere hangarer. Visstnok litt usikkerhet mht plassering pga fare for mekanisk turbulens inn mot rullebanen under visse vindforhold.
Det debatteres også med amerikanerne hvor stort området trenger å bli, vi får vente og se. Nybygging blir det åkkesom ser det ut til.
 
Jeg har også fått info om at det jobbes med skisser for tilgang til flere oppstiilingsplasser. Men tror det er langt frem i tid. Om det kommer er nok prinsippet det samme som i dag. Skal man ha hensiktsmessige broer krever vel terminalen to etasjer.

Rent konkret var det snakk om en oppstilling eller to innenfor der baggasjeanlegg innland er i dag. Det blir faktisk fort trangt i selve terminalen i dag ved 2-3 fulle avganger, selv om det er oppstilling til fler. Utland er i så måte et kapittel for seg.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 
I grensesnittet Forsvaret og Avinor, ligger potensial til konflikt. Arealene på Evenes er begrenset.

I brev til Samferdselsdepartementet så sent som i februar 2019, skriver divisjonsdirektør i Avinor, Thorgeir Landevaag, at Forsvarets etablering vil påvirke den sivile driften på Evenes, både i forbindelse med prosjektgjennomføringen og i en framtidig driftssituasjon. Forsvaret ønsker å sette seg selv i en posisjon hvor de skal ha veto over hva som kan etableres på lufthavnen. Dette er i konflikt med Avinors utviklingsplaner, skriver divisjonsdirektør Thorgeir Landevaag.

I tillegg er støyproblemet tatt opp, ifølge Avinor viser konsekvensutredningen for Forsvarets etablering på Evenes blant annet at støynivået fra kampflyet F-35 er så høyt at det kan gi hørselskader for de reisende. Det gjelder både for passasjerer som oppholder seg på flyplassens parkeringsområde, og for passasjerer som går til og fra flyene foran terminalen.

Brevet var først unntatt offentlighet, men tydeligvis opphevet etter anmodning. Artikkelen finnes på Fremover 1. mars 2019 bak betalingsmur; https://www.fremover.no/evenes-flys...hva-som-kan-etableres-pa-evenes/s/5-17-525924

I samme avis (også bak mur) finnes motsvar fra Forsvardepartementet, der de sier at de er kjent med bekymringene fra Avinor, og at de men at de ønsker et godt samarbeid for å sikre at ulike interesser ivaretas på en skikkelig måte.

Jaujau...
 
Det er jo en interessant situasjon dersom Forsvaret ender opp med å bli bremsekloss for utviklinga i området.

Selv om ikke enkeltstedene- og byene er fryktelig store, så ligger jo EVE midt i det tettest befolka området i Nord-Norge. Riktignok har infrastrukturen og kommunikasjonen i området alltid vært hemma av fylkesgrensa. Når nå likevel Narvik har mista sin flyplass, men har blitt tettere sammenvevd med EVE og resten av området, gjennom Hålogalandsbrua, så legger det til rette for økt sivil trafikk på EVE. Stadig tiltakende turisme i Nord-Norge gjør det samme, området mellom Lofoten og Tromsø er i ferd med å høste av nettopp å ligge der. Så skal altså forvaret øke aktiviteten sin i området, det kommer til å ha store konsekvenser også for sivil trafikk på EVE.
 
Back
Top