• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Ut og fly..

Martin

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
Fedex vil sende meg på kurs, og det innebærer en tur til Stockholm..
Lurte derfor på et par ting. Sikkert noe "alle" vet, men tydeligvis ikke jeg.
Billetten som er bestilt, er type elektronisk. Man må allikevel ha boardingpass for og handle tax-free, ikke sant?

Når man først har fått printet ut et boardingpass: "Må" man bruke det, eller kan man fortsatt dra kortet ved gaten og slippe kø.

Billetten er av type "business". innebærer det noe mer enn at man får sitte fremst i flyet?

Edit: Var visst SK875, ikke 499.. Da blir det nok gris begge veier

Hotel Scandic Infra City: Noen erfaringer? Enkelt og komme seg til og fra Arlanda? (evt. Stockholm sentrum..)

Jepp.. det var dagens dose med teite spørsmål.. Nå ser jeg fram til Mandag med oppmøte på OSL før hanen galer..

Replying to Topic 'Ut og fly..'

Du må nok ha boardingpasset for å handle, ja.

Du får det automatisk når du sjekker inn med kortet - og du kan likevel bruke kortet i gate`n.

Fløy biz BGO-CPH for et par uker siden, null og nix service, dvs, jeg kunne gjerne fått kjøpt en tørr sandwich eller en kopp kaffe/te - men det var det hele. Turen er såpass kort uansett at det var ikke et savn. Antar at det samme er tilfelle til ARN.

Svenskene har flytog fra ARN til - jeg antar - sentralbanestasjonen, men hotellet har jeg ingen info på, sorry.

Originally posted by Gandalf

Du må nok ha boardingpasset for å handle, ja.

Du får det automatisk når du sjekker inn med kortet - og du kan likevel bruke kortet i gate`n.
Negative. I taxfree'n så har de kortlesere hvor du trekker Visa, MasterCard, EB, whatever og voila..
Det jeg gjorde i februar i allefall.

Svenskene har flytog fra ARN til - jeg antar - sentralbanestasjonen
Korrekt. Arlanda Express, 20 min og en hundrelapp for ung.bill. til Centralen.
Edit: når jeg leser posten din igjen så ser jeg at sentrum er en stooor omvei til hotellet dit. Mange hoteller har egne shuttlebusser, så det burde du sjekke.

Originally posted by Cedlind

Negative. I taxfree'n så har de kortlesere hvor du trekker Visa, MasterCard, EB, whatever og voila..
Det jeg gjorde i februar i allefall.

Okei, var ikke klar over den. Greit å vite - men jeg tar alltid vare på de greiene der, reiste YVR-FRA-OSL i fjor høst, selv om jeg brukte EBG-kortet som bilett greide ikke SAS å registrere poengene - måtte sende inn boardingpasset (stub-en) for å få dem...

Originally posted by Martin

fremst i flyet?

Returen, SK499, er ikke markert som BU hos sasbraathens.no. Kan man håpe på MD-80??

Av de 7 siste SK499 var 6 av de 736 og -1- M81 (19.4) så helt umulig er det ikke...

Scandic Infra City ligger midtveis mellom Arlanda og Stockholm sentrum. Taxi er vel eneste alternativ. "Moderne" glass/stål bygning i et industri/shopping område...

Når man først har fått printet ut et boardingpass: "Må" man bruke det, eller kan man fortsatt dra kortet ved gaten og slippe kø.

Billetten er av type "business". innebærer det noe mer enn at man får sitte fremst i flyet?

Du trenger ikke bruke boardingkortet, men du slipper ikke unna køen for å komme ombord likevel. :spin:

'Business' på intraskandinavia betyr at man kun får 'business'-service på bakken (Innsjekk og lounge). I lufta så er det kun en klasse ombord med en type service, men 'business' har mulighet til å velge seter i hele flyet mens 'økonomi' kun i utgangspunktet bak en virtuell 'gardin'.

Originally posted by Gandalf

Okei, var ikke klar over den. Greit å vite - men jeg tar alltid vare på de greiene der, reiste YVR-FRA-OSL i fjor høst, selv om jeg brukte EBG-kortet som bilett greide ikke SAS å registrere poengene - måtte sende inn boardingpasset (stub-en) for å få dem...

Det er faktisk 'by design'. EBG kortet er kun din form for ID og ønsker du å registrere poengene så må det faktisk legges inn i tillegg. Det er litt tungvint om man ikke har det i en profil eller reisebyrået ditt gjør det automatisk, men for at man skal kunne bruke andre programmer eller ikke registrere seg så blir det slik.

Man får vel Business EB poeng også?

Men hva vil det si når man har business på norsk innenriks?

Skal fly "business" bgo-osl i Juni og betyr det det samme som "business" intraskand? dvs business service på bakken og at jeg fritt kan velge sete og foran den usynlige gardinen?

Originally posted by Superhai

Du trenger ikke bruke boardingkortet, men du slipper ikke unna køen for å komme ombord likevel. :spin:

Med å slippe kø, mente jeg vel egentlig at jeg kan gå gjennom den automatiske kortleseren i stedefor der hvor alle med vanlig papirbillett skal gjennom.

Kjenner forsåvidt ikke Arlanda, men på de norske flyplassene jeg har vært på er det hvertfall sånn.. Er vel fortsatt det store flertall som reiser på papir (som jeg har sett når jeg av og til er ute og flyr..), og da blir det jo mindre kø ved kortleseren.

Takker for svar. Satser på en ålreit tur til Stockholm til uka.

Med å slippe kø, mente jeg vel egentlig at jeg kan gå gjennom den automatiske kortleseren i stedefor der hvor alle med vanlig papirbillett skal gjennom.

du kan gå bruke den automatiske kortleseren hvis du reiser billettløst og har et boardingkort da :)

Hvis du ikke har noe bagasje, må du da allikavel sjekke inn på automat bare for å få en papirlapp som sier du har lov til å handle tax-free? Tungvint i så tilfelle!

Originally posted by MountainDew

Hvis du ikke har noe bagasje, må du da allikavel sjekke inn på automat bare for å få en papirlapp som sier du har lov til å handle tax-free? Tungvint i så tilfelle!

du leste hva Cedlind skreiv sant?

http://www.sasbraathens.no/WCM/templates/Page____584.aspx står det følgende:

Viktig hvis du skal handle tax free
På Oslo Lufthavn Gardermoen og København Lufthavn Kastrup trenger du bare kortet når du handler tax free. På alle andre flyplasser må du vise et ombordstigningskort. Det betyr at du må sjekke inn på en automat, eller i skranke, før du kan handle.

Fortsatt ingen som vet hva det vil si å fly "Business" bgo-osl?

En liten ting som kan være til hjelp. Om du sjekker inn på automat og trenger ombordstigningskort, så gir ikke automaten det automatisk. Du må stikke kortet inn på nytt i automaten etter at du har fått bagasjelapp og setenr. Litt tungvint, men OK. Har aldri fått spørsmål om jeg trenger boardingkort mens jeg holder på å sjekk inn, men må stikke kortet inn på nytt.

Ellers har SAS kjempebra mulighet for å sjekke inn/velge sete 22 timer før avgang på internett og telefon. Smart, så har du enda større sjanse for å få det sete du har mest lyst på.

God tur Martin! Scandic Infra City är ett bra hotell. 15-20 min med flygbuss från ARN och 35 minuter med buss/tåg till Stockholm

Vet at jeg kan sjekke inn på nett. Er bare det at jeg ikke reiser alene, så det er kanskje greiest at vi sjekker inn sammen i morgen?

Et annet spørsmål som dukket opp:
Han jeg reiser sammen med, en av sjåførene for det firmaet som kjører for oss, oppgav kredittkortnummeret på et av firmaets kredittkort.. Det holder vel med at han kan legitimere seg i en innsjekkingsskranke? Vi har også fått utdelt utskrift av kvitteringen, med referansenummeret på, så det er vel ikke noe problem det? Virket forøvrig som om det var ingen som var klar over hva kredittkortnummeret skulle brukes til da en kollega av meg skulle gi de videre til bestillingskontoret i Stockholm..

Ellers stoler jeg på deg, Savipix :up:
"Dessverre" hadde ikke hotellet ledige standarrom, så det ble Queen Superior rom i stedet, uten at FedEx betaler noe mer (som forøvrig kan betale hvor mye de vil for min del..)

Blir nok sikkert en artig tur. Er liksom min første "forretningsreise", så det kan bli gøy.

Reise uten betalingskortet

Du kan også reise e-ticket uten å ha med betalingskortet reisen er betalt med.
Alt du trenger er referansenummeret på bestillingen, som du finner på din e-ticket kvittering. Dette er spesielt nyttig ved bestilling av reise for andre, hvor betalingskortet ikke kan følge den reisende. Du kan enkelt sjekke inn på Internett før du reiser hjemmefra, eller på innsjekkingsautomatene på flyplassen.

http://www.sasbraathens.no/WCM/templates/Page____584.aspx

Originally posted by Someone

Fortsatt ingen som vet hva det vil si å fly "Business" bgo-osl?

Du kan velge seter i hele flyet, og du har mulighet til å endre billetten uten ekstra kostnad.

Back