Norske journalister og komentatorer forøvrig har enda ikke greid og oppfatte at det finnes 3 varianter av F-35. Kanskje de også spiller bevisst på denne uvitenheten for å forvirre publikum og kanskje politikere?
Det er altså 3 varianter av F-35, A,B og C :
F-35A, conventional take off and landing (CTOL) variant.
F-35B, short-take off and vertical-landing (STOVL) variant.
F-35C, carrier-based CATOBAR (CV) variant.
Variant A skal bestilles av US Air Force i et stort antall. Det er den enkleste varianten og er også den Norge skal ha. Det hefter ingen nevneverdige overskridelser ved den typen.
Variant B et en ekstremt komplislisert variant med Short Take Off and Vertical Landing (STOVL). Det sier seg selv at når flyet skal kunne lande og ta av UTEN bruk av flyplass gir det ingeniørene ekstra hodebry. Prøv å bygg om en 737 til å lande vertikalt. Det er VANSKELIG og DYRT. Det er denne varianten som er blitt så mye dyerer enn antatt. Hva denne varianten vil koste og om den i det helet tatt kommer i produksjon har ingen betydning for det norske flykjøpet. Det er forøvrig US Marines som ønsker seg denne flytypen.
Variant C er en designet for bruk på hangarskip. Denne varianten går som planlagt selv om den også er mye dyrere enn variant A. Uansett har ikke Norges variant A noe i nærheten av kompleksitenten av denne varianten heller. Det er US Navy som skal har variant C.