US ESTA / SAS registering på nett

LN-TIB

ScanFlyer Gold
US ESTA / SAS registering på nett

Skal reise til New York om noen ukers tid. Reiser med SAS og har lagt inn alt av info om pass og adresse i US på internettsiden til SAS. Trenger jeg da søke om ESTA, eller tar SAS seg av dette?

Re: US ESTA / SAS registering på nett

Det du har lagt inn er nok en blanding av Secure Flight og APIS. Det gjøres en matchning av det du har lagt inn av APIS mot ESTA-databasen. Er du ikke å finne som godkjent i ESTA-databasen, så blir det ingen tur.

ESTA søker du selv, som allerede sagt. Skulle du ha glemt det og må gjøre det på flyplassen, så kan du enten gå til Røros flyservice sitt billettkontor (merket med DAT) eller Menzies sitt og få hjelp mot betaling. Ellers er det gratis internetterminaler på ankomstnivå. Mulig noen andre kan hjelpe deg også.

Stort sett får man godkjenning mer eller mindre umiddelbart - men ikke alltid! Så gjør det så tidlig som mulig.

Man må i tillegg søke 72 timer før (enten ankomst eller avreise)

Jeg søker ESTA til pax flere ganger om uken. De fleste får godkjent med en gang, men ikke alle.

Jeg søker ESTA til pax flere ganger om uken. De fleste får godkjent med en gang, men ikke alle.

Av ren nysgjerrighet, er det trekk som går igjen hos de som ikke får godkjent med en gang?

Ja, dem har som regel høy puls og noen svetter litt også. ;-)

Det har skjedd så få ganger, at jeg ikke har allverden sammenligningsgrunnlag. Men alle ganger det har skjedd, så har det vært norske statsborgere født i Norge - tilsynelatende helt normale pax. Om det skyldes treighet i systemet eller at dem har blitt "silet ut" for manuell oppfølging, det vet jeg ikke.

Basert på erfaring fra ESTA (og andre systemer) så virker det som de kan gå over fra "øyeblikkelig godkjenning" til "forsinket godkjenning" når det er mye trafikk (dvs. søknadene havner i en kø og blir behandlet fortløpende, men kan ta litt tid). Et eksempel var dagene før de innførte betaling, da var trøkket høyt og det kunne ta noen timer eller et døgn.

Rookiespørsmål, men har godkjent ESTA. Hva må jeg registerer hos LH når jeg skal til USA? Finner ikke noe om APIS? Passnummer er registert, også fødselsdato. Kan jeg fikse resten når jeg skal sjekke inn online om noe mangler?

Rookiespørsmål, men har godkjent ESTA. Hva må jeg registerer hos LH når jeg skal til USA? Finner ikke noe om APIS? Passnummer er registert, også fødselsdato. Kan jeg fikse resten når jeg skal sjekke inn online om noe mangler?

Under "My booking" (og inn på den faktiske bookingen) på lufthansa.com kan du legge inn "Immigration and visa data". Har ingen USA-bookinger inne nå så jeg vet ikke om det kommer opp felt for adresse-info. Det går uansett greit ved innsjekk.

Sjekk her: https://www.lufthansa.com/online/my...rvices/travel_preparation?nodeid=1770956&l=en

Om man reiser på visum derimot trenger man ikke ESTA bare sånn til opplysning. ESTA trenger man kun om man skal søke innreise på det visumfrie programmet.

Jeg mener reglerne er som følger hos alle flyselskaber:

- Secure Flight SKAL lægges ind senest 72 timer før afrejse eller ved booking, hvis der bookes mindre end 72 timer før afrejse. Secure Flight er fødselsdato, navn og køn.

- APIS kan lægges ind ved check-in (adresse første nat m.v.)

Og ESTA SKAL naturligvis være godkendt for at man får lov at rejse. Da det en sjælden gang sker at man ikke godkendes online og må på ambassaden for at blive godkendt anbefales det at ansøge om ESTA så tidligt som overhovedet muligt. I Danmark er det ihvertfald ikke uvanligt at der kan være flere ugers ventetid på en aftale på ambassaden.

Back