US Dollar

CFN_001

ScanFlyer Blue
Hei alle reiseglade!

Jeg bare har et valuta spørsmål som jeg har tenkt på en del ganger når jeg reiser til USA, og skal dit nå i neste uke igjen.

Hva lønner seg egentlig når det kommer til bruk av Dollaren? Er det best å veksle hjemme, eller der borte, eller rett og slett bruke VISA kortet på alt?

Jeg har bestandig benyttet Visa/Mastercard på IC reiser.. Visa og Mastercard har likså gode exchangerater som f.eks. western union eller DNB på OSL..
Kort er veldig trygt og greit, samt at man slipper å slepe rundt på store mengder valutta.

Dog er det et viktig tips, i USofA, så er det ikke SÅ vanlig å betale alt mellom himmel og jord med kort, så litt lommerusk er greit å ha.
Og da er det lurt å bruke debetkortet ditt (altså det som henger fast i en bankkonto) når du skal ta ut penger fra en ATM. Bruker du kredittkort i en ATM, så løper rentene fra det øyeblikket du tar ut pengene, isteden for etter forfallsdato på fakturaen, når du kjøper varer i butikk..

Mange minibanker i USA så ser ingen grunn til å ta ut penger på forhånd jeg i hvert fall.

Annet tips:

Spar alle $1-sedler til tips om du ikke vil fremstå som en douche når noen gjør deg en tjeneste.

Takk for tipsene! Det med å ta vare på $1 sedlene må jeg huske på, har gjort den blemme å ikke ha noe i gå i retur når man får en tjeneste. :)

Mange minibanker i USA så ser ingen grunn til å ta ut penger på forhånd jeg i hvert fall.
Husk at det som regel påløper gebyr for å ta ut penger i utlandet, så lønner seg ikke å stadig ta ut penger fra ATM.

Husk at det som regel påløper gebyr for å ta ut penger i utlandet, så lønner seg ikke å stadig ta ut penger fra ATM.

To gebyrer man kan treffe på: 1) eget utsteders gebyr på kortet (finnes kort som er gebyrfrie, eks. Skandiabanken) 2) gebyr for bruk av minibanken - i Seattle var det helt opp i USD3 for uttak.

(De fleste kort har valutapåslag, uavhengig av kontantuttak eller kjøp)

Av erfaring kan jeg skyte inn at f.eks. Chase ikke har gebyr på bruk av minibankene sine (iallefall pr. august 2010).

Bruker alltid ha en liten bunke endollarsedler med meg uansett hvor jeg reiser. Er grei for tips i de fleste land før man har fått vekslet til seg mindre beløp.

En annen ting er at det er noen steder hvor man kan betale enten i egen valuta eller lokal valuta (USD i ditt tilfelle). Jeg leste en sak for litt siden at når du betaler i egen valuta (NOK) så er det brukerstedet som har satt kursen, og den er ganske ofte råtten, og tipset var å generelt alltid betale i lokal valuta.

-A

\

Spar alle $1-sedler til tips om du ikke vil fremstå som en douche når noen gjør deg en tjeneste.

LOL:colgate::up:

Bruk kort mest mulig, det er det beste og billigste. Naar du tar ut penger, bruk store banker som Chase, Bank of America eller Citi. De har maks 2 dollar i gebyr, mens mange andre (alle minibanker paa hoteller bl.a.) tar opp til 10 dollar i gebyr. Jeg bruker stort sett kun cash til tips og har alltid 40 dollar i cash som back up, that's it

LOL:colgate::up:

Bruk kort mest mulig, det er det beste og billigste. Naar du tar ut penger, bruk store banker som Chase, Bank of America eller Citi. De har maks 2 dollar i gebyr, mens mange andre (alle minibanker paa hoteller bl.a.) tar opp til 10 dollar i gebyr. Jeg bruker stort sett kun cash til tips og har alltid 40 dollar i cash som back up, that's it

Dessuten er det mye tryggere å ta ut penger i de store bankene, og ikke de frittstående ATM-maskinene som flyter rundt som brusmaskiner. Mye tull og mer hyppig svindel med dem, har jeg blitt fortalt.

Andre gang jeg var i USA hadde jeg kun brukt kortet mitt tre steder i NY. Likevel forsvant 15 000 ut fra kortet i butikker jeg ikke har vært, så man skal være litt forsiktig med å dra kortet i hytt og pine. Men det kunne jo skjedd hvor som helst.

(finnes kort som er gebyrfrie, eks. Skandiabanken)

Et lite "word of caution" her: Husk å åpne opp kortet for bruk i USA dersom du har Skandiabank-kort. Dette gjøres i nettbanken.

Ellers er det vel et tips å alltid ha med mer enn ett kort, gjerne fra forskjellige selskap. Da er man i allefall godt dekket på plastikk-siden.

En annen ting er at det er noen steder hvor man kan betale enten i egen valuta eller lokal valuta (USD i ditt tilfelle). Jeg leste en sak for litt siden at når du betaler i egen valuta (NOK) så er det brukerstedet som har satt kursen, og den er ganske ofte råtten, og tipset var å generelt alltid betale i lokal valuta.

Kortutstederne liker å pusje dette argumentet. "Tilfeldigvis" er det slik at de selv får inn en vekslingsprovisjon på belastninger gjort i fremmed valuta, typisk 1,5-2,5 %.

Jeg har prøvd å sammenligne en del slike tilfeller, og med ett unntak (et bilutleiefirma på Tenerife) fikk jeg bedre kurs ved å bli belastet i NOK med brukerstedets kurs enn ved å la kortutsteder ta seg av vekslingen. For å være sikker må man selvsagt holde seg oppdatert på valutakurser og valutagebyret.

Jeg har prøvd å sammenligne en del slike tilfeller, og med ett unntak (et bilutleiefirma på Tenerife) fikk jeg bedre kurs ved å bli belastet i NOK med brukerstedets kurs enn ved å la kortutsteder ta seg av vekslingen. For å være sikker må man selvsagt holde seg oppdatert på valutakurser og valutagebyret.

Min erfaring er stikk motsatt - alltid ligget høyere dersom jeg hadde valgt norske kroner. Hadde en liten periode der jeg noterte ned NOK-beløpet på kvitteringen (primært Norden/Nord-Europa)

Min erfaring er at dette varierer svært mye, og avhenger mye av bruksbehovet hvorvidt det ene eller det andre er billigere. Jeg har også ulike kort, og de har ulike gebyrer, veklsingskurser, valutapåslag, så du må nok regne på det.

Back