• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Ungdommer råkjører på OSL

morr

ScanFlyer Blue
Ungdommer råkjører på OSL

Etter min mening er TV2s kampanje mot OSL rimelig håpløs. Som det ble sagt fra OSL sjefen; En flyplass er ingen festning.

Det er skammelig at TV2 bidrar til hysteri og økt usikkerhet rundt det å benytte fly. Ungdommene som bare skulle "teste" systemet, som det ble uttalt på nyhetene, bør få seg en saftig bot.

På en annen side, glad jeg ikke har ansvaret for sikkerheten på OSL i disse dager...

Replying to Topic 'Ungdommer råkjører på OSL'

Jeg ante ikke hva du snakket om før jeg gikk inn på nettsidene til TV2. Jeg har ikke sett på nyhetene i dag så jeg kan ikke utale meg om denne "kampanjen" du snakker om. Men det er bare å si seg enig i det som OSL sier, de er ingen festning. Det som jeg reagerer på er at det finns idote jævler (beklager språket) som finner på sånt tull. "Test sikkerheten" yeah right! De er bare ut etter spenning og sitter nå og koser seg med all oppmerksomhet!
Men det som dette viser helt klart er jo at de som vil ta seg inn, de kan og vil gjøre det uansett. Så min påstand om at de skjerpe sikkerhetsregler som de ansatte nå plages av er meningsløse er nå bevist. Takk for det da.....
Så også TV2 har rett når de klager på for dårlig sikkerhet. Myndigheten har satt fokus på feil ting (min påstand igjen)

Laurenz

Replying to Topic 'U

TV-2 har vel bevist det mange i bransjen har hatt kjenskap til lenge, at det er store hull i "nettet". Lite vits å kjøre "nazi-style" kontroll på pasasjerer når bakdøra står på vidt gap, for å si det slik.

Det er blitt spesifisert fra Luftfartstilsynet, at å snakke om kjente hull i sikkerheten til utenforstående ikke er lov (les = folk utenfor Avinor og fly/handlingselskaper ) , og at man vil kunne miste sitt adgangskort etc om man gjør det.

(LT trua med å stenge Bardufoss for linjetrafikk på flekken, da de så tiltakene Lufthavnsjefen på Evenes hadde implementert siste 2 år, SGS fikk ikke akkurat lovord for sin opptreden på securitysiden heller, men det er ikke deres ansvar uansett.)

Nå har jeg lest litt mer (Boarding.no) og ser at også TV2 selv har fått inn en del ting. Huff, det var ikke bra. Alle skal være trygg på at ingen i terminalen skal kunne ha med seg noe ulovlige gjenstander. Håper de finner en løsning på dette.

Det er forståelig at ikke Tilsynet vil at folk "innafor" snakker om hva som finns av sikkerhetstiltak. Men det må vel være lov å snakke om det som er synslig for alle. Men igjen, folk med onde hensikter stoppes ikke av regler. Med 10.000 ansatte bare på OSL kan du ikke regne med at alle holder på "hemligheten". Og det vel neppe en hemligheten at det går an å klartre over et gjerde...for eksempel.

Mvh,
Laurenz

TV2 og VG har ikke rent få likhetstrekk... Tabloid er vel en fellesnevner....

Og de samme mediene er svært så opptatt av at flyprisene skal være så lave som mulig.

OK, la oss bygge høye murer med vakttårn rundt hver eneste flyplass i landet, og masse patruljerende vakter med hunder som passer på området til enhver tid.

Regningen kommer til slutt på billettprisen........

Originally posted by M609

Det er blitt spesifisert fra Luftfartstilsynet, at å snakke om kjente hull i sikkerheten til utenforstående (les = folk utenfor Avinor og fly/handlingselskaper ) , og at man vil kunne miste sitt adgangskort etc om man gjør det.

ØØyyy! Så det er ikke så farlig med hull, bare folk ikke får kjennskap til dem? Aldri hørt om whistleblowere?

Virker som Avionor prøver å bortforklare litt her. Det gjør de neppe den dagen noen klatrer over gjerdet om natta og legger en liten kinaputt i en hjulbrønn på et parkert fly...:naughty:

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article926301.ece

Jeg reagerte veldig på at de kalte dette "rullebaneområdet" på TV i går kveld. Som Nic Nielsen sa, det er ikke rullebanen de var på (antar at tårnet hadde sett det), men flyparkeringen. Ikke en helt uvesentlig forskjell!

Men ellers er jo det TV2 satt lyset på her var ikke at gjerder ikke lar seg klatre over (hvor i alle dager fikk dere det fra?), men at veggen på et av byggene var utformet slik at det enkelt kunne brukes som stige. Og det er sett fra dette synspunktet talentløst at ikke OSL oppdaget selv.

Når jeg leser noen av reaksjonene på forumet her generelt om tabloidmedias dekning, mistenker jeg at man leser og hører etter like tabloid som man selv beskylder media for å opptre. Hvor mange så hele reportasjene TV2 har hatt i denne forbindelse? Alle involverte parter fikk lov til å uttale seg, og selv om begrepsforvirringen herjer media som vanlig (rullebane, flyparkering, whats the difference? :sarc ) kommer saken ganske greit frem.

Overdramatisering? Nei, på ingen måte. Sikkerhetsbristene (jeg snakker om alt som har kommet opp nå) er alvorlige og jeg blir betenkt over at slikt skal kunne forekomme. Jeg synes M609 satt fingeren midt i puddingen på en glimrende måte: "Lite vits å kjøre "nazi-style" kontroll på pasasjerer når bakdøra står på vidt gap, for å si det slik." Dagens utblåsning fra meg! ;)

Originally posted by LN-RKF

OK, la oss bygge høye murer med vakttårn rundt hver eneste flyplass i landet, og masse patruljerende vakter med hunder som passer på området til enhver tid.

Regningen kommer til slutt på billettprisen........

Det går an å være litt nyansert. Det finnes mye mellom å bygge en mur a la Israel og det å være så sløv som man var på OSL. I utgangspuktet burde piggtrådgjerde rundt flyplassen være nok. Likeledes å la kjøretøyene være låst. Men i dette tilfelle hadde man en vegg som ødela hele poenget med piggtråden og et kjøretøy som angivelig var ulåst og som sto med nøkkelen i. Sånn sløvhet burde ikke forekomme.

Peter

ok, TV2 kjører vanlig tabloidstil og blåser ting opp stort, MEN det skal ikke være åpenbare hull i systemet slik at ting som dette skal kunne skje. Jeg kan nok være enig i at SUPERPROFFE og dedikerte terrorister er det ikke lett (men ikke umulig) å stanse, men dette er amatører, og sikkerhetshullene er bare dumme

Falsk trygghet er ikke bra!
Synes det er bra at sikkerhetshull avsløres, slik TV2 gjorde med slusen. At ungdommer uten særlig planlegging kan klatre over gjerdet og sette seg inn i en bil med nøkkelen i tenningen synes jeg ikke heller er helt bra.
Men å ha dtete som hovedsak i nyhetene står vel ikke helt i proposjon...

Originally posted by DY

Kommer vel helt an på hva man ellers hadde av saker det! Og selvsagt veldig bra at slike hull blir belyst. Utsagnet om at det er de samme mediene som vil ha lavere billettpriser som tar opp slike saker, henger ellers ikke på greip.

Originally posted by Fly high

Originally posted by DY

Kommer vel helt an på hva man ellers hadde av saker det! Og selvsagt veldig bra at slike hull blir belyst. Utsagnet om at det er de samme mediene som vil ha lavere billettpriser som tar opp slike saker, henger ellers ikke på greip.

Joda selvsagt må en se hvilke andre saker en har. Men tror vi er enige.

Mer fra Tv2

Gjerder inn flyene på nytt
Av Håkon Tvervaag 07.12.04 21:16, ny 07.12.04 21:19

I går avslørte TV 2 hvordan ungdommer enkelt tok seg inn på flyparkeringsområdet på Gardermoen. I kveld ble det satt opp nytt gjerde for å holde inntrengere ute.

Back