OSL Ukrainian Air Force IL-76 på tur inn nå?

raider66

ScanFlyer Rusty
Medlem
Ukrainian Air Force IL-76 på tur inn nå?

UR-76697 er på tur inn mot Norge nå. Kommer fra Kiev. Antar den skal til OSL, men jeg er ikke helt sikker.

Espen
 
Re: Ukrainian Air Force IL-76 på tur inn nå?

Gikk igjen 2230 .. rapporteres at den ikke var spesielt stillegående ..

Både bilder og film (Per Johan) på Facebook.
 
Re: Ukrainian Air Force IL-76 på tur inn nå?

Ærede forum, min første post på et samtaleforum, noensinne, og jeg har ingen flyfaglig bakgrunn eller kunnskap. Dog har fulgt litt med på flightradar (FR) siden vi bor i starten på innflygingskorridoren til OSL og jeg irriterer meg grenseløst over at flyene må gå så lavt, nede i 4500 fot ofte, ca 40 km fra Gardermoen. Hva skjedde med «glideflyprinsippet» som ble lansert for ca. 10 år siden?

Så over til 76697 som kom svært brått på i går kveld. Vi satt med åpen dør østover i toppetasjen, utsikt mot Østmarka retning Øyeren, og plutselig er det et øredøvende støyinferno og som om «noe» er i ferd med å «avlande» i åsen rett bak huset evt. at tredje verdenskrig har brutt ut. Vanligvis hører vi flyene mange kilometer unna men nå hørte vi det da det var rett over huset, det kunne virke som om det hadde gått høyere og så brått startet nedstigning. I samme åndedrag må jeg nevne at det kastes bort tonnevis med flyfuel daglig på lange omveier for å komme INN i innflygingskorridoren som vel starter i Oslo N/Ø - Skedsmokorset.

Jeg styrtet ut på balkongen og rakk såvidt å se en imponerende flyunderside og en voldsom motorutrustning. SÅ taster jeg meg inn på FR og fulgte flyet videre, jeg hadde rimeligvis ingen ide om hva dette var. Fartøyet passerte oss på 4800 fot, dreier inn over Oslo og så N/Ø mot OSL, se bilde, hvor dere også ser «avviket» og en masse bortkastede kilometere for å komme INN i nevnte korridor.

Hastigheten fra fra Skedsmo er 114 KTS, hvilket er langt lavere enn sivile rutefly jeg har fulgt tidligere. Det er som å se på noe i sakte film kontra normal hastighet.

MEN, nå kommer poenget, i Gjerdrum/Ask, dreier det vestover, innover Romeriksåsene, og så «stopper» det opp og flysombolet skifter fra gult (vanlig) til RØDT. Høyde 2175 fot, 114 KTS. Jeg vurderer å ringe nødetatene men tenker at hvis dette er en flystyrt så ville en masse alarmer ha gått umiddelbart.

MULIG teori, kan Ilyushin IL-76 MD ha skutt ut decoy flare/chaff som taktisk avledning, enten for å markere styrke eller som show off? Setter pris på kommentarer fra noen som har kunnskaper på området!
 

Attachments

  • 065CC1C7-FF36-4B49-8556-DA4319D25A34.jpg
    065CC1C7-FF36-4B49-8556-DA4319D25A34.jpg
    108 KB · Views: 130
Ukrainian Air Force IL-76 på tur inn nå?

Det at flyet skifter til rødt tyder på at det kom utenfor (eller her nedenfor) dekningen til Flightradar24. Disse IL-76 maskinene har vel bare vanlige transponere og ikke ADS-B. Da blir det fort unøyaktigheter i Flightradar24 når dekningen blir dårlig og det ser ut som flyet gjør noe rart, da den beregnede posisjonen til Flightradar24 blir feil og vel i blant farten også


Litt mer om hvordan det fungerer her


https://www.flightradar24.com/blog/how-we-track-flights-with-mlat/

Det svarer jo ikke på hvorfor det valgte den ruten det gjorde før det «forsvant», men bør forklare den siste delen
 
Re: Ukrainian Air Force IL-76 på tur inn nå?

Det skyldes at FR24 estimerer hvor den flyr en periode etter at de mister kontakt. Dette er dog en standardinnstilling som kan skrus av.

Maskinen var kun synlig med MLAT (se veiledningen) - derfor var den ikke synlig helt ned. Samme ved avgang - den dukket opp et godt stykke sør for OSL.
 
Re: Ukrainian Air Force IL-76 på tur inn nå?

IL-76 hadde en helt normal innflygning til 01L på Gardermoen denne kvelden (sett utfra hva jeg kunne observere fra mitt ståsted)
Bildet fra FR24 er ikke riktig mht kurs under innflyvning!
Jeg kunne observere den helt fra den kom inn over Øyeren grunnet kraftig røyk/sot fra motorene
Redusert hastighet kan skyldes nødvendig separasjon til en foranliggende Boeing 777 Turkish Cargo under innflygning
 
Last edited:
Back
Top