Uendelig svada fra kommunikasjonsrådgivere

DCHalvorsen

ScanFlyer Silver
Medlem
Uendelig svada fra kommunikasjonsrådgivere

I lenken her er det en begredelig fortelling om noen Norwegian-passasjerer som ble sittende innelåst i et fly i 13 timer uten mat for så å ankomme Oslo tidlig natt uten å få noen informasjon om hvordan forholde seg til brutte korrespondanser.

https://www.aftenposten.no/verden/i...n-i-timevis--Det-begynte-a-bli-amper-stemning

Slike historier er det en del av, spesielt i ferietiden.

Det som undrer meg er disse kommunikasjonsrådgiverne flyselskapene har ansatt. Det er helt sikkert folk med god utdannelse innen media og kommunikasjon, og folk som rent privat er fulle av empati og omsorg, men som i jobbsammenheng åpenbart er tvunget til å lire av seg svada som ikke imponerer noen.

Tonje Næss' forklaring på hvorfor passasjerene ikke fikk noen særlig informasjon: « Det er viktig for oss at passasjerene våre føler seg godt ivaretatt og det er beklagelig dersom noen føler de ikke har blitt det».

Hva er det som får sannsynligvis ellers godt oppegående mennesker til å lire av seg slikt sludder?

(Og NB - saken er ikke typisk for bare Norwegian)
 
Re: Uendelig svada fra kommunikasjonsrådgivere

Av egen erfaring skyldes mye av problemet at kommunikasjonsavdelinger primært er rigget for å spre gladsaker og skaffe PR. De lever derfor ganske skjermet fra den daglige driften, og har til dels mangelfull innsikt i hvordan selskapet fungerer. Når noe går til h.... må de derfor snakle svada dersom ingen forer de med noe fornuftig info internt.
 
Re: Uendelig svada fra kommunikasjonsrådgivere

Som medlem i en frivillig organisasjon var vi en gruppe som fikk et skikkelig lynkurs i mediehåndtering for noen år siden. Hovedlærdommen var at kjerneverdiene/målsettingen til organisasjonen skulle komme aller først, før man eventuelt svarte på spørsmålet. Dette gjør at svaret fremstår som mer positivt enn det ellers ville gjort.

Det ser ut som svaret fra Norwegian er bygget opp etter samme malen.
 
Last edited:
Re: Uendelig svada fra kommunikasjonsrådgivere

Hva har skjedd med den gode gamle frasen:

"Dette skulle aldri ha skjedd, men det skjedde. Vi beklager at det skjedde, vi skal ta en nøye gjennomgang av rutiner for å forhindre at det skjer igjen"

Da inrømmer man litt skyld, istedetfor å beklage at "noen føler" seg dårlig behandlet ;)
 
Last edited:
Re: Uendelig svada fra kommunikasjonsrådgivere

Et generelt samfunnsproblem spør du meg.

En ting er de totalt intetsigende svarene, men at ingen journalister følger opp er for meg enda mer uforståelig. Det burde heller vært skrevet noe slik som:

Kommunikasjonsansvarlig N.N. i selskap XXX har blitt forelagt kritikken, men ønsker ikke å besvare noen spørsmål. N.N. kommer heller med en generell kommentar: "..."



-eggs
 
Re: Uendelig svada fra kommunikasjonsrådgivere

Jeg tror eggs treffer den kollisjonsdrevne sammenføyningsforordningen (spikeren) på hodet. Svada og ordsminke er blitt så utbredt at man nærmest har vent seg til det.

Journalister er for kunnskapsløse, tidspresset eller giddaløse til å gå tingene nærmere i sømmene. Dessuten har de (journalistene) en ufattelig saueflokkmentalitet som gjør at nesten alle både skriver og aksepterer det samme fjaset.

Dermed får man ikke en høyst nødvendig korreksjon av fandenskapen og kommunikasjonsfolk får frie talerør.
 
Re: Uendelig svada fra kommunikasjonsrådgivere

Virker som om mange legger seg på fake news taktikken.
 
Re: Uendelig svada fra kommunikasjonsrådgivere

Og så er det vel en del journalister som drømmer om en godt betalt stilling som medierådgiver eller kommunikasjonsansvarlig. Da er det greit å fortsette med å behandle de bra... ;)
 
Re: Uendelig svada fra kommunikasjonsrådgivere

Jeg tror eggs treffer den kollisjonsdrevne sammenføyningsforordningen (spikeren) på hodet. Svada og ordsminke er blitt så utbredt at man nærmest har vent seg til det.

Journalister er for kunnskapsløse, tidspresset eller giddaløse til å gå tingene nærmere i sømmene. Dessuten har de (journalistene) en ufattelig saueflokkmentalitet som gjør at nesten alle både skriver og aksepterer det samme fjaset.

Dermed får man ikke en høyst nødvendig korreksjon av fandenskapen og kommunikasjonsfolk får frie talerør.

Jeg tror de også ikke bryr seg; ofte er sakene vi reagerer på "betente" saker som folk uansett klikker seg inn på. Da er det jo likegyldig for journalistene om det er innhold i saken eller ikke. Så lenge folk klikker seg inn har journalisten vunnet.
 
Re: Uendelig svada fra kommunikasjonsrådgivere

Her jeg sitter noen kilometer fra den siste fly «ulykken» i verden, har jeg en helt annen opplevelse av media og kommunikasjons rådgivere, det har vært svært ryddig, god informasjon så snart det ble tilgjengelig vel balansert med respekt for de involverte. Vår lokale TV stasjon hadde John Nance - pilot og forfatter som ga forklaringer, journalistene stilte gode spørsmål, man visste tidlig navnet, men holdt det tilbake. Horizon’s talskvinne (Direktøren) var saklig, det ble vist bilder av ikke bare korrekt flytype, men også av korrekt tailnumber og riktig logo.
Det stilles gode spørsmål om hvordan dette kan skje - tror det er en enorm tankevekker for et Homeland Security Departement som bruker uforholdsmessig mye tid og ressurser på å jakte etter hardt arbeidene «illigals» fra Naboland.
 
Re: Uendelig svada fra kommunikasjonsrådgivere

Journalister og kommunikasjonsrådgivere har tydeligvis helt andre normer for behandling av flyulykker enn forsinkelser. Det er forståelig, med det viser jo også at de kan om de vil.
 
Back
Top