• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

UA + Continental?

• Thread starter Thread starter EB
  • Start date Start date

EB

ScanFlyer Inventory
Medlem
'Inside Wall Street' notes fresh UAL-Continental deal rumours
(Source : MarketWatch, August 11, 2006)

Business Week says there's renewed market buzz going around that UAL and Continental might make for a good merger, particularly from the strategic standpoint of international travel. United is strong on overseas routes serving Asia, while Continental's international service is geared toward Europe destinations. A combined UAL-Continental would have revenue of about US$30b, or some 50% higher than AMR, according to the report in Business Week's 'Inside Wall Street' column. Business Week said neither UAL nor Continental would comment on merger rumours. Full Story

Er ikke dette ett slags rykte som har gått en stund?

Men når man tenker på det så er det vel knapt en eneste variant av fusjonsmuligheter mellom de 6 store i USA som det ikke har gått rykter om.....

CO hra vel iløpet av sommeren blitt linket til UA, DL og NW

det hadde jo vært glimrende for SAS å få CO inn i Stjernegjengen - endelig blir det feed både på ORD og EWR! (og ikke minst kan det bli ID-billetter på Business First!!!!)

Heisann, hadde jeg hatt $1 for hver gang et merger rykte kom opp i de nesten 20 årene jeg har jobbet i CO hadde jeg hatt råd til å kjøpe meg mitt et eget fly...^_^

Dette kommer opp rett som det er og Larry's kommentar fra det siste direktørmøte var stort sett det samme som tidligere; "Newspapers think it's sexy to write about mergers". Han la til at vi (CO) vil foretrekke å ta dette løpet på eget hånd og vokse med cirka 7% per år framover. Det er et hav av eksempler på "uheldige" mergers og ikke noe som man vil ønske på seg selv. Han la også til at skulle det bli andre "betydelige" mergers i industrien vil ikke CO sitte på gjerdet å se på, og vil ta de nødvendige stegene for å sikre seg i framtiden, da store firmakontrakter ofte er interesserte i en "one-stop-shop", men slike ting er umulige å forutse...;)

Skyteam alliansen ser ut til å virke bra og utvides stadig med nye medlemmer.

Dag

Originally posted by Dag Johnsen

Skyteam alliansen ser ut til å virke bra og utvides stadig med nye medlemmer.

Dag

For oss skandinaver, blir CO mindre attraktivt da vi er mest vant med Star Alliance. Og det er uten tvil den beste alliansen i Europa

Dagens Continental er jo tuftet på resultatene av diverse mergers... Vi nevner i fleng: Eastern, New York Air, PEOPLExpress, Frontier MK 1, Presidential Airways

Originally posted by EB

Dagens Continental er jo tuftet på resultatene av diverse mergers... Vi nevner i fleng: Eastern, New York Air, PEOPLExpress, Frontier MK 1, Presidential Airways

Er det i det hele tatt noen amerikanske flyselskaper unntatt SWA og JetBlue som er "rene"

SWA er ikke helt rene de heller, det flyter litt Morris Air blod rundt i årene fremdeles ;)

Heisann EB
Eastern, New York Air, PEOPLExpress, Frontier MK 1, Presidential Airways

Eastern, hele eller deler, var eller ble aldri en del av Continental. De var eid av Texas International som da var et holding selskap under Frank Lorenzo's Jet Capital og ble til slutt likvidert under kapittel 7. Frontier var allerede eid av PEOPLExpress og ble en del av CO under PE, CO, NY Air merger i 1986. Texas International (flyselskapet) var da allerede sammenslått med CO. For å oppsummere så er CO i dag deler av de orginale flyselskapene; Continental Airlines, New York Air, Texas International, Frontier Airlines og PEOPLExpress. Vet ikke i farten hvor navnet Presidential Airways kommer inn... men jeg vet at Frank Lorenzo hadde mange "kreative" måter å drive business på...:angry:

Dag

Presidential fløy BAe 146 fra Dulles og ble startet av en av grunnleggerne av PEOPLExpress. Eastern ble vel gradvis strippet og fly, milage/bonusprogram og datasystem ble overført til Continental. A300 startet hos Eastern, SystemOne var eiet av Eastern, så CO før Amadeus overtok. OnePass er nok et eksempel på hva Eastern startet...

Originally posted by CK

det hadde jo vært glimrende for SAS å få CO inn i Stjernegjengen - endelig blir det feed både på ORD og EWR!
Er jeg veldig kjettersk når jeg sier at til tross for at jeg misliker EWR, så synes jeg at det er mer bekvemt å reise SK/CO til USA enn SK/UA? Jeg kikte med ande ord den "gamle" alliansen bedre. Og da hadde SK sannsynligvis fortsatt flydd OSL-EWR!

(Min skepsis til UA kan samenfattes i to ord på tre bokstaver: TED og IAD; UA mainline på ORD er stort sett greitt nok, IAD er...)

Men selv om UA og CO ryktene har gått lenge og de ennå ikke har slått til, så er det vel ikke tilfeldig at de går ennå. Men DL/NW kommer vel først.

Hei igjen EB.
Presidential fløy BAe 146 fra Dulles og ble startet av en av grunnleggerne av PEOPLExpress
Det er mulig det, men de ble ikke en del a CO.

Eastern ble vel gradvis strippet og fly, milage/bonusprogram
Disse flyene ble returnert til forskjellige eierene og det var ikke mange EX Eastern fly som senere ble leaset av CO. Tror det var et par DC9'ere og noen B727...men en del A300'er? Vi endte også opp med de to DC10-30 flyene Eastern opererte.

Jeg har ikke greie på milage/bonusprogram, men jeg vil ikke bli forundret om man delte bonusprogram en tid da vi begge var eiet av Texas Air holding selskapet.

datasystem ble overført til Continental
Nei, dette var EDS og det tilhører ikke CO. Vet ikke om det en gang var eiet av Texas International, og senere solgt til et third-party, men vi leier fortsatt tjenester fra EDS.

A300 startet hos Eastern
Stemmer ikke helt EB. Vi hadde 6 A300B4 fly før EX Eastern A300B4'er kom inn i flåten. De fleste A300B4 flyene Eastern opererte var eiet av ING Bank, noen GECAS og ILFC. Disse flyene ble returnert fra EA og senere leaset tilbake til CO. Vi endte opp med en flåte på 24 A300B4'er til slutt. Alle A300B4'ene gikk ut av flåten i 1995-6 perioden. De orginale CO A300B4'ene ble solgt etterhvert og ING Bank flyene ble returnert. Vet noen endte opp hos Channel Express som frakt fly.

SystemOne var eiet av Eastern, så CO før Amadeus overtok
Dette kan jeg ingenting om EB og du har sikkert rett...

Anyway, i kort så var det ingenting av Eastern slik som de ansatte, ruter osv. som noen gang ble merget med CO, selv om vi en gang var eiet av det samme holding selskapet, og Eastern ble borte, "stille og rolig"...:(

Dag

Om Presidential kan man i boken Deregulation Knock Outs Round One lese:

"Presidential became a Continental Express carrier on March 23, 1987, providing connections at Dulles. The 737s were phased out in favor of 146s as CO did not want aircraft similar to its own to be used on Express routes".

OnePass programmet var heleiet av Eastern og var en av gulrøttene for Texas Air når de gikk etter eastern...

Hei en gang til EB...:smile2

Da er vel den boken litt misvisende da jeg fant dette om Presidential;
Presidential Airways (IATA: XV, ICAO: n/a , and Callsign: Washington Eagle) was an airline based out of Washington Dulles International Airport serving Washington, DC. It was founded in 1985 as a low-cost carrier, with Boeing 737 service from Dulles to Logan International Airport in Boston, Massachusetts commencing October 10 of that year.

It expanded to a number of destinations, merging with the original Colgan Air in 1986 and adding the BAe 146 regional jet and de Havilland Dash 8-300 turboprop to its fleet. It was unable to sustain its expansion, however, and became a regional feeder for Continental Airlines in 1987 and then United Airlines in 1988. Burdened with debt from its changes of business plan, Presidential filed for Chapter 11 bankruptcy on October 26, 1989. It ended operations on December 5, 1989 and its assets subsequently liquidated.

Det aa faa en kontrakt som regional feeder er ikke det samme som aa merge med et selskap. Det var en del commuter selskap som var eiet av PEOPLExpress ogsaa, slik som BPA, Britt Airways osv. og disse ble en del av Continental Express som var heleiet av Continental. Som du vet saa har vi solgt de fleste eiedelene av Continental Express som i dag heter ExpressJet, men vi har konmtrakt med de enda. Selv da vi en gang eide hele Continental Express var dette operert som et eget firma.

Dag

Du har helt rett... Men bildene av 146 i Continentals røde meat ball design hadde festet seg på netthinnen...

Men dagens Continental bygger alikevel sin suksess på mange selskap. leser også at Frontier MK 1 gikk konkurs, sluttet å fly - men ble gjenopplivet av CO noen måneder senere - før PEOPLExpress og New York Air ble merget inn...

Dagens Frontier har ingenting med Frontier I å gjøre - bortsett fra samme hjemmebase og muligens noen av de samme folkene. Frontier I ble slukt av CO

Back