UA - 777 problemer over Stillehavet

fluxie

Flyprat fusentast
Medlem
Ser at UA har hatt problemer med en 777 som har fått kraftige vibrasjoner i motoren over Stillehavet. Vibrasjonene var så kraftige at motor-thrust ble redusert, og flyet diverted til ANC.

Hva kan være årsaken til dette? Kanskje Dr. Johnson kan gi oss noen "insights"?

http://avherald.com/h?article=49614ba8&opt=0

Thomas
 
Heisan Thomas!

Jeg har stort sett ikke mere detaljer enn det du ser i denne rapporten. Flyet fikk vibrasjoner i den ene motoren paa vei fra Taipei til San Francisco, og selv om motoren fortsatt opererte valgte flight crewet en "sikkerhetslanding" i Anchorage. Dette er standard prosedyre og viser godt airmanship, da det ikke er noen grunn til aa presse videre og et lite problem kan bli mye stoerre. Vi byttet motoren i ANC og den vil bli sent til motorverkstedet i SFO for inspeksjon... ;)

BTW: leste litt av de kommentarene som ligger i denne linken om ETOPS, og her er det mye hummer og kanari. Mange gode innlegg, og mange idiotiske innlegg fra folk som er mere opptatt av drama enn fakta og virklighet.

Dag
 
Heisan Thomas!

Jeg har stort sett ikke mere detaljer enn det du ser i denne rapporten. Flyet fikk vibrasjoner i den ene motoren paa vei fra Taipei til San Francisco, og selv om motoren fortsatt opererte valgte flight crewet en "sikkerhetslanding" i Anchorage. Dette er standard prosedyre og viser godt airmanship, da det ikke er noen grunn til aa presse videre og et lite problem kan bli mye stoerre. Vi byttet motoren i ANC og den vil bli sent til motorverkstedet i SFO for inspeksjon... ;)

BTW: leste litt av de kommentarene som ligger i denne linken om ETOPS, og her er det mye hummer og kanari. Mange gode innlegg, og mange idiotiske innlegg fra folk som er mere opptatt av drama enn fakta og virklighet.

Dag

Takk igjen Dag for fine betraktninger og fakta! Ha en flott helg!
Thomas
 
For oss som er mest teknisk interessert, er det noen årsaker som er mer vanlige enn andre når det oppstår slike vibrasjoner?

Tenker selv på ødelagt lager, biter som har brukket av kompresser blader.
 
Heisan Piper!

For oss som er mest teknisk interessert, er det noen årsaker som er mer vanlige enn andre når det oppstår slike vibrasjoner?

Tenker selv på ødelagt lager, biter som har brukket av kompresser blader.

Det er akkurat de type feilene du nevner ovenfor som er mest vanlige. Faar du vibrasjoner fra et kule eller rulle lager som gaar i stykker, vil du ofte faa metal i oljesystemet, filter clog, osv. og som regel tap av olje nivaa og olje-trykk. Ved slike tilfelle maa motoren stenges av, om den ikke har gjort det selv allerede. Dette er ofte referert til som en inflight shutdown (IFSD). En skade paa ett eller flere compressor blader fra for eksempel noe som ble sugd inn kan ogsaa skape vibrasjoner, men avhengig av hvor stor skaden er til aa begynne med kan det ta tid foer den blir oppdaget. Det foerste tegnet paa stoerre compressor skade er tap av effektivitet, og du kan se fra motor data plotting at fuel flow og EGT begynner aa krype oppover over tid. Er skaden stor nok, og flere blader ryker fra tretthetsbrudd, vil du faa vibrasjoner og compressor surge, ofte referert til som en "stall", der compressoren ikke lenger kan balansere trykk og luftmasse. Skader paa turbiner, spesielt hoey-trykk (N2 for P&W og GE, og N3 for RR) turbinblader, kan skape store vibrasjoner pga stor rotasjonshastighet, og belastning paa lagre. Heldigvis skjer ikke dette veldig ofte, og turbinmotorer i dag er blitt utrolig paalitelige... :up:

Dag
 
Last edited:
Ved slike tilfelle maa motoren stenges av, om den ikke har gjort det selv allerede.

Hei Dag!
Du nevner "gjort det selv allerede", - vil den automatisk stenges av om oil temp/pressure sensorer indikerer en verdi utenfor spec, - eller tenker du havari på grunn av dette?
 
Heisan Martin!

Hei Dag!
Du nevner "gjort det selv allerede", - vil den automatisk stenges av om oil temp/pressure sensorer indikerer en verdi utenfor spec, - eller tenker du havari på grunn av dette?

Nei, motoren maa stenges av flight crew, men er det skade paa motoren slik at den ikke kan gaa lenger kan den miste kraft uten at crewet gjoer noe. Dette er ofte referert til som en "commanded shutdown" eller en "uncommanded" shutdown.

Mange senere motorer har ogsaa en auto-relight, og auto-restart bygget inn i kontroll systemet, slik at er det symptomer at motoren mister kraft fra for eksempel en flame-out, saa vil kontroll systemet starte begge ignition systemene for aa tenne fuelen i brennkammeret. Auto-restart systemet virker mere som en computer reboot, der kontroll systemet vil vente til motoren har har kommet ned til et bestemt turtall, resette EEC (engine electronic control) , aapne start ventilen, for aa starte motoren. Allt dette er automatisk saa lenge fuel shutoff switch sitter i "RUN" posisjon.

Dag
 
Back
Top