U.S. Aerospace: Our tanker will save the Air Force billions

LN-MOW

Flyklapper
Medlem
Heia Antonov!! :lol:

The Antonov aerial refueling tanker that U.S. Aerospace has proposed to the U.S. Air Force would save taxpayers billions, a company official said Tuesday.

"It's 20 to 30 million (dollars) cheaper a plane (to buy), but in maintenance and indirect costs it's a savings of billions over the term of the contract and the life of the plane," U.S. Aerospace board member Michael Goldberg told CNBC.

http://blog.seattlepi.com/aerospace/archives/221341.asp?source=rss

Hm, fire motorer, utenlandsk selskap, og hvem pokker er U.S. Aerospace? Dette setter jeg ikke noen penger på.

Det skal bli interessant å se om U.S.Aeropace får medhold i at det ble med hensikt holdt igjen til fristen for innlevering av anbud gikk ut.
En interessant outsider som helt sikkert vil skape debatt i statene fremover dersom det holder stikk at de kan spare skattebetalerne vesentlige summer i dagens økonomiske klima.

That'll be the day! Russisk fly med US Air Force merker på! :8:
Det blir ramaskrik tenker jeg :colgate:

Ikke russisk - ukrainsk! Men Antonov brukes jo mye paa fraktchartere for det amerikanske forsvaret allerede ... ;)

042.jpg

Fint bilde. Det der er vel fra testing av fremmede fly som foregikk på Groom Lake, Nevada (Area 51). Noen av disse kan sees idag på Nellis AFB.

That'll be the day! Russisk fly med US Air Force merker på! :8:
Det blir ramaskrik tenker jeg :colgate:

Antonov er vel etter mitt vitende Ukrainsk!

Etter det man finner å dømme, så skal det vel dreie seg om flere aktuelle flytyper. Både AN-124, AN-122, og AN-112

AN-112 skal visst være en tomotorsversjon av AN-124.

Aviation Week hadde en artikkel om dette.
http://www.aviationweek.com/aw/blog...&plckScript=blogScript&plckElementId=blogDest

Rent strategisk og teknologimessig. Er det værre for US-Air Force å få bygget et fly i Ukraina enn i Frankrike? Det ukrainske flyet skal tross alt settes sammen i USA likevel. Og pr i dag så ligger vel kanskje Ukraina diplomatisk nærmere USA enn Frankrike i mange sammenhenger?

Enig med ohegge, og strengt tatt er vel ikke lufttankingsfly så veldig kompliserte og hemmelige heller, så jeg ser ingen umiddelbar fare for at

1.) USA må avsløre teknologi

eller

2.) At ukraina kan sette viktig teknologi ut av spill i en konfliktsituasjon.

Noe hemmelig er det sikkert ombord, særlig innenfor kommunikasjon, men jeg vil tro at det meste kan ettermonteres etter at den flygende bensintanken er overlevert og under 100% kontroll av US airforce.

Jo, det er riktig at Antonov er Ukrainsk, men dette har vel mest med følelser å gjøre, tror dere den jevne amerikaner og politikere bryr seg om det er russisk eller ukrainsk ? De ville jo ikke ha Airbus engang, enda det har mange amerikanske deler og er vesteuropeisk ...

Jeg tror den jevne amerikaner gir beng i det hvis den bygges her med amerikanske deler og skaper amerikanske arbeidsplaser. Probblemet ligger i statskorrupsjonen som er dypere enn noen vil innrømme.

Det ble gjort endringer i specs'en etter at fristen var gått ut. Dette gjorde at den ene partens tilbud (Boeing) plutselig kom mye dårligere ut.

Men det hele bunner i elendig prosjektstyring og interessekonflikter blant mange av de som var involvert.

Et moment som må tas med når USA vurderer hele bildet, er tilgangen på reservedeler "i en gitt situasjon". Å få tak i reservedeler fra Europa eller Ukraina er helt sikkert mye vanskeligere enn å få de til fly man selv har produsert

Der er kanskje ubehaglig å tenke på, men vi snakker tross alt om fly som anskaffes med den primære hensikt å brukes i tilfelle krig.

Et moment som må tas med når USA vurderer hele bildet, er tilgangen på reservedeler "i en gitt situasjon". Å få tak i reservedeler fra Europa eller Ukraina er helt sikkert mye vanskeligere enn å få de til fly man selv har produsert

Der er kanskje ubehaglig å tenke på, men vi snakker tross alt om fly som anskaffes med den primære hensikt å brukes i tilfelle krig.

Boeing får mange komponenter fra alle verdens hjørner og jeg vil tro at det ikke har så mye å si! Jeg vil anta at Antonov vil ha et stort reservelager i USA hvis dette blir noe av.

Back