Tyskland med økte flyskatter og minimumspriser

Someone

Moderator
Medlem
Tyskland med økte flyskatter og minimumspriser

Tyskland har vedtatt å doble avgiftene på kortdisteflyvninger, mens mellom- og langdistanse blir som det er. Såvidt jeg skjønner betyr det en økning fra omtrant €7,5 til ca €15. Samtidig settes MVA på togbilletter bed fra 19% til 7%

Lufthansa anslår dette kommer til å koste dem €250 millioner årlig.

Samtidig blir det ikke lenger tillatt å selge flybilletter for mindre enn hva de koster i skatter og avgifter

https://atwonline.com/government-affairs/germany-doubles-aviation-tax-imposes-minimum-fare-rule

Germany’s coalition government has agreed to double the country’s short-haul aviation tax and impose a minimum fare rule in 2020.

Re: Tyskland med økte flyskatter og minimumspriser

Høres jo fornuftig ut dette. I Tyskland bør vel tog være et godt alternativ. At det kommer en minstepris på fly ser jeg heller ikke negativt på.

Høres jo fornuftig ut dette. I Tyskland bør vel tog være et godt alternativ. At det kommer en minstepris på fly ser jeg heller ikke negativt på.

Dette er jo ikke bare innen Tyskland, men skatten er for Europa med litt mer. Det er jo ingen som tar tog fra Norge til Tyskland med mindre de har alt for god tid i livet sitt.

Minimumsprisen har vel liten betydning utenom for lavprisselskapenes kampanjepriser, men mener uansett det er uheldig med slike former for prisreguleringer og det bør være opp til flyselskap og marked å sette prisene

De prøver å styre folk over på toget, Lufthansa blir den store taperen. Dog tipper jeg Lufthansa er happy med minimumspris på flybilletter, de har klaget på dette før.

Ulempen med skattene er at de gjerne går til helt andre klimaformål.

Hva er tyskernes definisjon på short haul da? Fant ingenting i artikkelen om det.

De prøver å styre folk over på toget, Lufthansa blir den store taperen. Dog tipper jeg Lufthansa er happy med minimumspris på flybilletter, de har klaget på dette før.

Hadde vært kjekt om inntektene gikk til oppgradering av Deutsche Bahn... :) Jeg vil si det er irrelevant hva skattene går til - så lenge flyprisene går opp og antallet tulleflyvninger går ned (ingen må fly Bremen-Frankfurt noe som tar ca 2,5 timer inkl flyplasstid osv. - det tar 4,5 timer å kjøre med bil...).

Ellers tenker jeg dette kun er symbolpolitikk og intet annet, brenner en del under beina til politikerene i Tyskland da de ikke evner å gjøre noe konkret for miljøvern/klimakutt.

Lufthansa blir nok helt klart den største taperen, men samtidig, da skatte ble innført for noen år siden så første jo det til en reduksjon i kapasiteten til et visst irsk selskapet, som delvis trakk seg ut av Tyskland

Hva er tyskernes definisjon på short haul da? Fant ingenting i artikkelen om det.

Europa og nord vestlige Afrika

Hadde vært kjekt om inntektene gikk til oppgradering av Deutsche Bahn... :) Jeg vil si det er irrelevant hva skattene går til - så lenge flyprisene går opp og antallet tulleflyvninger går ned (ingen må fly Bremen-Frankfurt noe som tar ca 2,5 timer inkl flyplasstid osv. - det tar 4,5 timer å kjøre med bil...).

Ellers tenker jeg dette kun er symbolpolitikk og intet annet, brenner en del under beina til politikerene i Tyskland da de ikke evner å gjøre noe konkret for miljøvern/klimakutt.

Tja, gitt ditt regnestykke er det 2 timer spart å da fly

Tur-retur blir det da 4 timer og det utgjør en veldig stor forskjell, blant annet for å kunne få til effektive dagsturer, nå det er en fordel å fysisk møtes. Vi kan godt enes om å være uenige, men jeg mener det er endel av flyvninger som er langt mer tullete enn dette ;)

(ingen må fly Bremen-Frankfurt noe som tar ca 2,5 timer inkl flyplasstid osv. - det tar 4,5 timer å kjøre med bil...).

Skjønner ikke helt hva som er så tullete med å fly denne strekningen, hvis man f.eks. skal på dagstur, få til langt flere timer med møte/arbeidstid og dra hjem igjen. Kanskje du til og med rekker å se ungene/kona før de tar kvelden. Ellers blir det 9 timer kjøring den dagen. Legg til et gullkort og fasttrack samt håndbagasje/ingen bagasje så kutter du ned på flyplass tiden. Produktiviteten for en person på dagstur blir mye høyere med å fly i dette eksempelet. Fly har fortsatt en funksjon åpenbart.

Skjønner ikke helt hva som er så tullete med å fly denne strekningen, hvis man f.eks. skal på dagstur, få til langt flere timer med møte/arbeidstid og dra hjem igjen. Kanskje du til og med rekker å se ungene/kona før de tar kvelden. Ellers blir det 9 timer kjøring den dagen. Legg til et gullkort og fasttrack samt håndbagasje/ingen bagasje så kutter du ned på flyplass tiden. Produktiviteten for en person på dagstur blir mye høyere med å fly i dette eksempelet. Fly har fortsatt en funksjon åpenbart.

Nei, man ikke, med mindre man er Angela Merkel eller Bill Gates. Alle andre kangjøre møter via telefon, video, internett, og/eller gjennom reise over to dager. Man kan effektivisere ved å flytte møter til arrangementer slik at man kan slå flere fluer i en smekk. Produktiviteten er bedre med dagstur, ja, men for mennesker, naturen og miljøet er det ikke særlig hyggelig med de ekstra flyavgangene som egentlig er unødvendige. Ekstra støy, ekstra lokal forurensning, ekstra belastning av kjemikalier rundt flyplassene, et cetera. Ingen og om vi skal snakke om nødvendige flyvninger må vi se til Norge eller andre land hvor man ikke kan legge 400km bak seg på 3 timer :) Jeg har selv kjørt Bremen-Brüssel, det var bedre enn å fly. Selv om vi måtte ha 2 ekstra overnattinger pga det.

Det tyske staten har just nylig kunngjort at man vil gi nesten 90 Mrd EUR for oppgradering av infrastruktur til Deutsche Bahn.

Tar du Berlin-Frankfurt, sa tar ICE 3,5h. Berlin-München er nede til 4h - begge strekninger er full konkurranse-dyktige mot fly, dersom man gar city-to-city og regner inn tid til/ved flyplass.

Personlig er jeg dyp skuffet over det de kom med. Det er rett og slett ikke nok. Gi CO2 en saftig pris og sett en grense hvor mye skål emitteres i maksimum. Deretter vil de økonomiske mekanisme virke. Rett nå vet ingen hvilked er de mest effektive måte å redusere CO2 utslipp.
Bare å si "nå skal du kjøpe e-bil" er patetisk, fordi du bare forskyver ditt problem en annen sted (for å ikke snakke om de problemer som oppstår i produksjon eller med all disse batterier. Hvor lang tror du en e-bil batteri vil leve? Og nå tenk deg om 47 Mio biler i Tyskland)

Og ja, dersom CO2 prisen er saftig og flyprisen er høy kan det bety at en dagstur med fly BRE-FRA-BRE blir så dyre at noen velger å gå dagen før, ta en hotel-overnatting og reiser hjem dagen etter med nok en hotel-overnatting. Faktisk gjenspeiler denne lille eksempel ganske god at slike omstillinger ikke fører til jobb-ledighet. Da vi forskyver demands, skaper vi etterspørelse etter nye gods samtidlig som vi reduserer etterspørelse etter eksisterende gods.

En ting som gjerne glemmes i denne diskusjon er denne. En aspekt er gjerne glemt: Antall mennesker på jorden. Den har dobled seg innen 40 år. Det betyr faktisk dobbelt så mange konsumenter etter gods og ressurcer og - ikke minst - "CO2-produsenter"...
Tar man denne aspekt med inn og tenker hvor sakte befolkningen i Europa vokser men hvor rask veksten er i Afrika og Asia, så har man en peiling på utfordring. Vi kan holde vart relativ høy velferd og livs-stil, men i disse områder har de jo en helt annen utfordring på topp ...

Det tyske staten har just nylig kunngjort at man vil gi nesten 90 Mrd EUR for oppgradering av infrastruktur til Deutsche Bahn.

Tar du Berlin-Frankfurt, sa tar ICE 3,5h. Berlin-München er nede til 4h - begge strekninger er full konkurranse-dyktige mot fly, dersom man gar city-to-city og regner inn tid til/ved flyplass.

...

Alle snakker om at det går med så mye tid på å komme seg til flyplassene, men de glemmer at de færreste har så fancy jobber at bedriftene har råd til kontorlokaler rundt de store togstasjonene. En bruker vel ofte nesten like mye tid på stasjon-kontor som kontor flyplass.

En utfording i Tyskland har vel vært hvordan en prioriterer ulike miljø utfordringer. Det har vel vært politisk enighet om at atomkraft er mer skadelig/risikofylt enn global oppvarming siden de prioriterer å fase ut denne før kullkraft. Jeg har ikke gjort beregninger de siste 15 årene på miljøpåvirkning av togtrafikk som går på kullkraft.

Uansett kan det sikkert være fornuftig å øke avgift på flytrafikk om pengene går til tiltak mot global oppvarming. Prinsippet med at forurenser betaler er grunnleggende riktig selv om politikere ofte roter til logikken.

Noen mindre prisreguleringer på flybillettene i Tyskland er nok en relativt liten sak i det store og det hele.

Den virkelig hellige tyske kuen er bilen. Ennå er det slik i Tyskland at elbiler blir sett på som noe relativt sært. Nest etter Trump er Elon Musk den farligste amerikaneren. Og hver gang det er noe negativt å melde om Tesla, slås det stort opp i tysk media - med en god porsjon Schadenfreude.

Tyskerne har et togtilbud vi bare kan drømme om i Norge, men akkurat som i Norge sliter de med slitte spor og ustabile signalsystemer slik at forsinkelser hører til dagens orden.

Og så er det jo slik i Tyskland - som i en del andre land - at kortere innenrikse flyforbindelser ikke uten vider er til for innenriks trafikk, men som matelinjer til reiser vider ut i verden, for eksempel via Frankfurt eller München.

Ennå er det slik i Tyskland at elbiler blir sett på som noe relativt sært.

Nå er det jo slik at energimixen som tyskerne har i stikk-kontaktene er for skitten til at elbiler er miljøvennlige der.
Så man er faktisk ganske sær hvis man kjøper seg elbil der som forurenser mer enn en fossil bil.

W

Nå er det jo slik at energimixen som tyskerne har i stikk-kontaktene er for skitten til at elbiler er miljøvennlige der.
Så man er faktisk ganske sær hvis man kjøper seg elbil der som forurenser mer enn en fossil bil.
Høres ut som du baserer deg på utdaterte tall, høyst sannsynlig også studer som i beste fall er tvilsomme (det klassiske i slike "studier" er at bensin eller diesel magisk dukker opp i tankene på bensinstasjonene).

Energimiksen i er uansett i ganske kraftig forandring:
https://www.cleanenergywire.org/factsheets/germanys-energy-consumption-and-power-mix-charts

Høres ut som du baserer deg på utdaterte tall, høyst sannsynlig også studer som i beste fall er tvilsomme (det klassiske i slike "studier" er at bensin eller diesel magisk dukker opp i tankene på bensinstasjonene).

Energimiksen i er uansett i ganske kraftig forandring:
https://www.cleanenergywire.org/factsheets/germanys-energy-consumption-and-power-mix-charts

Mulig det, forskningen spriker en del i begge retninger, men de evt. fordelene ved el-bil er ihvertfall ikke like åpenbare overalt som i Norge pr idag. Tyskerne satser mer på hybrid enn oss foreløpig.

Attachments

• Skjermbilde 2019-09-22 kl. 11.18.23.jpg
    Skjermbilde 2019-09-22 kl. 11.18.23.jpg
    63 KB · Views: 357
  • Skjermbilde 2019-09-22 kl. 11.23.48.jpg
    Skjermbilde 2019-09-22 kl. 11.23.48.jpg
    86.3 KB · Views: 361
Last edited:

Hva som er «ren» energi er også et definisjonsspørsmål - kull er ikke kull, kull er brunkull, kull er gammel steinkull, kull er ny og moderne steinkull, kull er effektiv moderne kraftverk med nesten 50% virkningsgrad. Vindkraft er ikke vindkraft - vindkraft er tusener av insekter og dyr døde. Vindkraft er godt plasserte til havs. Vindkraft er ødelagt natur. Etc etc.... Energimixen i Tyskland er noe mer fargerik enn i Norge. Og a er ikke lik a...

Tror vi kommer til å fly like mye Lufthansa fremover...så om turen blir kr 300,- dyrere vær vei så er det allikevel ikke nok til å velte feriebudsjettet;-)

Tror vi kommer til å fly like mye Lufthansa fremover...så om turen blir kr 300,- dyrere vær vei så er det allikevel ikke nok til å velte feriebudsjettet;-)

Det er ikke helt slik det fungerer, og i stor grad er dette kostnader Lufthansa må bære. Nå har jeg riktignok ikke forstått 100% hvordan dette fungerer med transfer, selv om jeg forstår det slik man faktisk må betale? Uansett, så kan ikke Lufthansa bare legge til dette på billett prisen, spesielt ikke på connections, siden de da vil prise seg dyrere enn konkurrentene, f.eks flighter via CPH, AMS, BRU, ZRH, CDG, osv, gitt at det ikke er noen vesentlig forskjeller i reisetid. Ser man bort i fra nonstop flights, hvor man kan ta en premie, så kan ikke Lufthansa prise seg høyere enn f.eks KLM via AMS, f.eks på strekket OSL-MAD, via deres respektive hubber. Det er riktignok noen her inne som av en eller annen rar grunn synes Lufthansa er så mye bedre at det er verdt å betale mer, men det gjelder neppe majoriteten der ut. Pris og reisetid spiller vesentlig større rolle

Gitt alt annet likt, så klarer jeg ikke helt se på hvilken måte Lufthansa sitt helt middels produkt er verdt 300kr mer, et helt middels produkt hos konkurrentene

De har absolutt et bra og oppgradert produkt foran gardinen..og bestiller man tidlig er det billigere å fly Lufthansa til Italia i business enn det man kan finne hos andre i økonomi.

Back