Turnaround times - Hvor reelle er de oppgitte tidene?

Espen_An

Newcomer
Jeg driver for tiden og skriver masteroppgave om slakk i produksjonsplanlegging med fokus på transport.

I den sammenheng ser jeg blant annet på snutider, og da en sammenligning mellom rutetider og teoretisk mulige tider.

Det jeg da lurer på er hvor reelle de "mulige" tidene som blir oppgitt av flyprodusentene egentlig er? Blant annet er B787 oppgitt til å kunne snus på ca. 42 minutter, Boeing 757 på i underkant av 40 minutter og Embraer E-jets på "under 15 minutter". Airbus virker ikke å ha lyst til å oppgi sine estimater.

Hvor godt stemmer faktisk disse estimatene, og hvor optimale må isåfall forholdene være for at dette skal være mulig?

'Alt' er mulig så lenge man legger forholdene til rette. Jeg har selv 'snudd' en relativt full MD80 på 12 minutter. Men da skipper man cleaning og frakt, man har minimal catering, lite fuel og et godt organisert stuerlag. Men det er f.eks. ikke mulig på en 'tung' fritidsrute, hvor folk har mye bagasje og det er passasjererer som trenger assistanse inn og ut av maskinen.

Tidene du oppgir er nok relistiske så lenge man har begrenset bakkeservice. E-jets under forutsetning at man kan bruke begge dører. Det er tross alt bekrenset hvor fort man kan trøkke folk inn og ut av en commuterjet med bare en dør ...

Hus aa ta hoeyde for at tallene som produsentene oppgir er tiden fra "Brakes On" ved Gate til "Brakes Off" ved Pushback og at disse ikke inkluderer Taxing fra / til rullebane (som kan ha store variasjoner fra Flyplass til Flyplass - eks. Oakland sammenlignet med Los Angeles vil ha store forskjeller og ogsaa forskjeller ved Bane retning - lander du paa 7R paa LAX vs 24L kan du fort ende opp med 20 - 25 minutter ekstra Taxe tid foer du er ved Gate (og avgang JFK en sen vinterkveld rekker du fort gjennom War and Peace foer du er lufta).

Oppgitte taksetider er vel også litt som oppgitt rekkevidde. Det skal ikke mange kofferter med eller mye mer enn en flau bris i motvind før de ikke blir veldig realistiske?

Nå har beregning av taksetider ikke nødvendigvis noe med turnaroundtiden å gjøre, så man skal kanskje prøve å holde dem separat i denne sammenhengen. Taksetider vil alltid variere etter vær- og føreforhold, og spesielt hvis man i tillegg skal ha deicing, som på de fleste flyplasser utføres etter oppstart.

Taksetider er reelt også avhengig av kapasitet ut til rullebanen.
T/A-tider som en flyprodusent oppgir ville jeg ta like seriøst som all annen salgsmateriell, de er der for å imponere "executives" og økonomer uten realistisk peiling om drift. Tall fra samme produsent kan muligvis brukes til å sammenligne dennes flytyper, men ellers så avhenger alt av produktet man (ønsker å ) tilby(r) og kapasitet og utstyr til handling og dennes aktører. Absolutt minste t/a-tid er jo tiden pilotene trenger til sjekklistene sine for ankomst og avgang.

Er helt reelt med en turnaround på 70 min på en full 757-200 både inn og ut, men skal absolutt ikke mye til for at en delay på noen minutter skal ødelegge. Da er det snakk om longhaul rute med full catering, fueling, cleaning osv.
Er litt mer rart at 787-ene får samme turnaroundtid. Men klart, alt går med et fullbemanna team der det trengs.

Back