Jeg driver for tiden og skriver masteroppgave om slakk i produksjonsplanlegging med fokus på transport.
I den sammenheng ser jeg blant annet på snutider, og da en sammenligning mellom rutetider og teoretisk mulige tider.
Det jeg da lurer på er hvor reelle de "mulige" tidene som blir oppgitt av flyprodusentene egentlig er? Blant annet er B787 oppgitt til å kunne snus på ca. 42 minutter, Boeing 757 på i underkant av 40 minutter og Embraer E-jets på "under 15 minutter". Airbus virker ikke å ha lyst til å oppgi sine estimater.
Hvor godt stemmer faktisk disse estimatene, og hvor optimale må isåfall forholdene være for at dette skal være mulig?
I den sammenheng ser jeg blant annet på snutider, og da en sammenligning mellom rutetider og teoretisk mulige tider.
Det jeg da lurer på er hvor reelle de "mulige" tidene som blir oppgitt av flyprodusentene egentlig er? Blant annet er B787 oppgitt til å kunne snus på ca. 42 minutter, Boeing 757 på i underkant av 40 minutter og Embraer E-jets på "under 15 minutter". Airbus virker ikke å ha lyst til å oppgi sine estimater.
Hvor godt stemmer faktisk disse estimatene, og hvor optimale må isåfall forholdene være for at dette skal være mulig?