• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Turkish på nesa i Odessa

Someone

Moderator
Medlem
Turkish på nesa i Odessa

En 737-800 (TC-JGZ) opplevde at nesehjulet kollapset under landingsforsøk nummer 2 i Odessa.

https://www.aviation24.be/airlines/...ar-collapse-during-landing-at-odessa-ukraine/

On 21 November, a Turkish Airlines Boeing 737-800 (TC-JGZ) operated flight TK467 between Istanbul, Turkey and Odessa, Ukraine. During the first approach, the aircraft made a go-around before entering into a holding pattern.

Turkish-Airlines-Boeing-737-800-nose-gear-collapse-Odessa-Ukraine-2.jpg
 
Re: Turkish på nesa i Odessa

Det er altfor mange RWY excursion med B737- virker som en negativ trend
 

Attachments

  • Screenshot_20191122_091654_org.mozilla.firefox.jpg
    Screenshot_20191122_091654_org.mozilla.firefox.jpg
    163.1 KB · Views: 1,111
Re: Turkish på nesa i Odessa

Det er altfor mange RWY excursion med B737- virker som en negativ trend

Nå er jo 737 verdens mest brukte passasjerfly, så det er vel ikke unaturlig at den har flest uhell. Dessuten flys den kanskje i større grad enn sammenlignbare flytyper til mer rufsete flyplasser.

Vet du hvordan prosentandelen fly/uhell ser ut sammenlignet med f.eks A320-serien og 777/333?
 
Re: Turkish på nesa i Odessa

Sånn umiddelbart ikke 'like mange' for A320 serien. Ser også at varsellampene lyser innad hos noen (2 større) operatører grunnet hyppigere hendelser med spesielt B738, dog som du sier en flytype som er mest utbredt/brukt blandt selskaper på tvers av kloden.
 
Re: Turkish på nesa i Odessa

Skulle vært interessant å se denne statistikken sammenlignet med pilotenes erfaring pluss timer på flytype.

:fly
 
Re: Turkish på nesa i Odessa

Skjønner ikke helt hvordan runway excursion kan være flytypen sin feil?
 
Re: Turkish på nesa i Odessa

Det er vesentlige forskjeller i flykroppens landingsvinkel mellom B737 og A32X. Mange av disse avkjøringene til B737 er på grunn av at nesehjuletfor ofte er først punkt for landingen, mens pilotene på A32X har god hjelp til å sette bakenden riktig ned med sitt fly-by-wire system.
 
Re: Turkish på nesa i Odessa

Det er vesentlige forskjeller i flykroppens landingsvinkel mellom B737 og A32X. Mange av disse avkjøringene til B737 er på grunn av at nesehjuletfor ofte er først punkt for landingen, mens pilotene på A32X har god hjelp til å sette bakenden riktig ned med sitt fly-by-wire system.

Nu ved jeg ikke om jeg misforstår dig, men et fly landes aldrig med næsehjulet først. Har I øvrigt fløjet både 737 og A320 familierne og har ikke oplevet nogen stor forskel i landingen når først man har fløjet den et par gange. Jeg tror igen at verdensdelen hvor denne ulykke er sket er mere sigende end modellen....
 
Re: Turkish på nesa i Odessa

Det er vesentlige forskjeller i flykroppens landingsvinkel mellom B737 og A32X. Mange av disse avkjøringene til B737 er på grunn av at nesehjuletfor ofte er først punkt for landingen, mens pilotene på A32X har god hjelp til å sette bakenden riktig ned med sitt fly-by-wire system.

Hvor i all verden har du det i fra?

:fly
 
Re: Turkish på nesa i Odessa

Det er vesentlige forskjeller i flykroppens landingsvinkel mellom B737 og A32X. Mange av disse avkjøringene til B737 er på grunn av at nesehjuletfor ofte er først punkt for landingen, mens pilotene på A32X har god hjelp til å sette bakenden riktig ned med sitt fly-by-wire system.

I alle dager?? Her tror jeg du har misforstått en riktig stor del? Et lite "krasjkurs" ( slik at vi ikke havner på nesa ) i den helt elementære forskjellen: For å kontrollere flyets ferd beveges rorflater. Høyderor, sideror og balanseror. På både 737 og 32x beveges disse rorflatene av hydrauliske aktuatorer. Eneste forskjellen er hvordan bevegelsen blir overført fra cockpit til aktuatoren. På en 737 går det via stålwire til aktuatoren, og på 32x er det et elektrisk signal som styrer aktuatoren. 32x har vel så vidt jeg husker en del software som kan hjelpe, men den er fremdeles avhengig av å får sendt et signal til aktuatoren, og på så korte strekk vil det neppe være spesielt stor forskjell i tid om den napper litt i en stålwire eller sender et elektrisk signal, selv om en stålwire vil "strekke" seg ørlite hver gang. Håper dette hjalp litt, selv om det var en utrolig kort versjon, og at "elektrisk" signal sikkert kunne vært byttet ut med "elektronisk" signal. ;-)
 
Back
Top