Turkish i "fritt fall" over Island

Kan noen forklare hvordan turbulensen førte til situasjonen før de grep inn? Low pitch og for høy airspeed? Klarte ikke autopilot å fikse selv? Mye severe turlubence i det siste over atlanteren.

Kan noen forklare hvordan turbulensen førte til situasjonen før de grep inn? Low pitch og for høy airspeed? Klarte ikke autopilot å fikse selv? Mye severe turlubence i det siste over atlanteren.

Det er godt mulig AP hadde klart jobben, men når de i cockpit begynner å kjempe mot AP til den kobler seg av og deretter kjemper mot hverandre til kontrollene kobles fra hverandre så blir det mye rot. Minner om AF sin 777 på innflyging til Paris for en stund tilbake.

Det er godt mulig AP hadde klart jobben, men når de i cockpit begynner å kjempe mot AP til den kobler seg av og deretter kjemper mot hverandre til kontrollene kobles fra hverandre så blir det mye rot. Minner om AF sin 777 på innflyging til Paris for en stund tilbake.

Så det at de «intervened» var eventuelt unødvendig? (som alltid: vi var ikke der, etc etc, alle selvfølgeligheter nevnt og ikke glemt).

Så det at de «intervened» var eventuelt unødvendig? (som alltid: vi var ikke der, etc etc, alle selvfølgeligheter nevnt og ikke glemt).

Yes. Nå kan det fort være nødvendig å hjelpe til litt med speed brake for å unngå eller minske overspeed, men det er også viktig å ta den inn igjen. Har hatt et par opplevelser med bølger i 777 og AP taklet det egentlig ganske bra. Overspeed er generelt ikke så kritisk, men mange har en tendens til å overreagere når alarmen går.

Det skjer faktisk. Har hatt det over Grønland selv.
Den heftigste jeg har kommet inn i med 777 var i FL400 over Hellas for tre år siden eller så.
Visste ikke at det var vanlig på tracks. Helt normalt på østsiden av Rockies med normale vinder, men vi er radar contact.

Visste ikke at det var vanlig på tracks. Helt normalt på østsiden av Rockies med normale vinder, men vi er radar contact.

Det blir ganske på siden av temaet, men fløy ofte nord av tracks til destinasjoner som ORD og LAX, særlig på tur vestover hadde vi random routings.

Vinden over Atlanterhavet er underlig og min erfaring er at det ikke er turbulens der de melder at det kan være men som regel alle andre steder... Visstnok kan en kraftig nordlig jetstrøm over Grønland føre til bølger langt syd for øya, men det har jeg enda til gode å oppleve.

Det jeg finner verst der ute over sjøen er plutselige endringer i vinden uten noen som helst form for turbulens men flyet kan få tildels betydelige hastighetsvariasjoner. Vindretningen svinger fram og tilbake uten at der er noen spesiell grunn til det og flyets hastighet endrer seg naturlig nok tilsvarende og vi flyr ofte over havet midt mellom Island/Grønland/Azorene. Jo kraftigere vinden er, jo bedre er det som regel siden lufta går i samme retning (til en kommer til en evt. brå endring av vinden, men det betyr heller ikke nødvendigvis turbulens).

Back