• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Turkish av banen på OSL

Re: Turkish av banen på OSL

..Og slikt så det ut på forumet umidelbart etter at nyheten ble kjent :colgate:
Bare med noen sekunders mellomrom så kom det fire topicer om det samme.

Responstiden fra hendelse til nyheten spres her er lik null ;)
 

Attachments

  • sa.jpg
    sa.jpg
    78.9 KB · Views: 14
Re: Turkish av banen på OSL

Originally posted by SK1399


Responstiden fra hendelse til nyheten spres her er lik null ;)

...og det selv om det ikke var SAS som skled av rullebanen :lol:
 
Re: Turkish av banen på OSL

Nå er vel ikke dette rullebanen flyet har kjørt/sklidd ut fra ? Det ser vel mer ut som om dette har skjedd under taxing.. eller ?
Men avisene selger vel bedre om det står at flyet har kjørt av rullebanen. :colgate:
 
Re: Turkish av banen på OSL

"Uhellet skjedde cirka klokka 12.20. Det førte ikke til forsinkelser for den øvrige flytrafikken."

"Han betegner hendelsen som udramatisk. "

Med tanke på disse kommentarene fra Kobro kan man jo anta det er under taxing det er snakk om siden man kan vel anta at de ikke har stengt den en rullebanen noe som vel er normalt hadde det vært der det hadde skjedd.

Og så får man spekulere om hendelsen skyldes at det har vært glatt eller om noen prøvde seg på den liten snarvei

Edit: Når man ser på bildet på VG og A.net så ser det ut som den har kjørt ut under taxing, men det er vanskelig å se om den har kjørt ut rett etter den har sving av rullebanen eller om den har taxet en stund
 
Re: Turkish av banen på OSL

I følge Romerikes Blad var det under taxing ja. Flyet er nå tauet til STS. Artig med overskrifter dog. "Fly sled av rullebanen". Lenger ned i artikkelen: "men da flyet deretter kjørte bortover taxebanen, skled maskinen av asfalten og havnet ute på gresset"
 
Re: Turkish av banen på OSL

Velkjent fenomen med spesialløsningen "low speed exits looking like high speed exits", en særegen OSL-løsning som jevnlig sender fly ut i åkeren...
 
Re: Turkish av banen på OSL

Flyet så ut som det sto mellom runway og taxiway. Det er forøvrig djevelsk glatt på OSL i dag.
 
Re: Turkish av banen på OSL

"low speed exits looking like high speed exits", en særegen OSL-løsning

Hørte av en som flyr på GM at mange ytlendinger går fem på den norske spesialversjonen: Noen av exits begynner som slakvinklet "high-speed" mens de ender med rettvinklet sving. Strøing/behandling av disse er ikke slik som på runway.

Han hadde også hørt at dette begrenset antall bevegelser. Heia Norge!
Men terminalen har jo veeeldig fin arkitektur, da... :rolleyes:
 
Re: Turkish av banen på OSL

Originally posted by ANX

"low speed exits looking like high speed exits", en særegen OSL-løsning

Hørte av en som flyr på GM at mange ytlendinger går fem på den norske spesialversjonen: Noen av exits begynner som slakvinklet "high-speed" mens de ender med rettvinklet sving. Strøing/behandling av disse er ikke slik som på runway.

Han hadde også hørt at dette begrenset antall bevegelser. Heia Norge!
Men terminalen har jo veeeldig fin arkitektur, da... :rolleyes:

Norge kan da selvsagt best....også her :clap
 
Re: Turkish av banen på OSL

Ser ut som det ble noe skader ifb. med uhellet da, for nå kommer det en

erstatningsmaskin for å fly folket tilbake til Istanbul. En A320, TC-JLH... :-p
 
Re: Turkish av banen på OSL

Hørte av en som flyr på GM at mange ytlendinger går fem på den norske spesialversjonen: Noen av exits begynner som slakvinklet "high-speed" mens de ender med rettvinklet sving. Strøing/behandling av disse er ikke slik som på runway.

Det stemmer det, de turn-off'sene (jada, elending engelsk:cool: ) er midlt sagt riiimelig spesielle....desverre :drunk:
 
Re: Turkish av banen på OSL

for nå kommer det en erstatningsmaskin

Joa, når man velger å fyre av slides for å evakuere et fly som står rolig på snø uten brann og uten skader, så er det ubrukelig inntil nye slides er installert...

:rolleyes:
 
Re: Turkish av banen på OSL

hehe, mr. ANX, forgive me for asking....

Hva skal man bruke da om flyet IKKE har innebygd trapp da? hvilket mange av dagens fly ikke har? ^_^

Ikke er vel akkurat en trappebil laget for å kjøre utpå plenen / marka eller hva man nå skal kalle det heller? ;)
 
Re: Turkish av banen på OSL

Kunne ikke forstå hvorfor hasteevakuering (= hive folk nedfor slides, som de finner meget traumatisk og dermed får enda mer flyskrekk) var påkrevet når et fly ikke brenner eller er skadet på en måte som kan forårsake brann.

Crew hadde tid til å undersøke muligheten for å få trappebil inntil flykroppen. Det så ut til å stå på rimelig plan grunn, men jeg kan selvsagt ikke på bakgrunn av et dårlig bilde vurdere om sådant ville vært mulig. En velklippet plen burde ikke være uoverkommelig terreng for en trappebil. Det vil vi ikke få vite uten at en trappebil-kjører melder seg her.

Meningen var EGENTLIG å si til Spanair at flyet ikke nødvendigvis var skadet, bare at det ikke kunne brukes før nye slides var installert.
 
Re: Turkish av banen på OSL

Originally posted by ANX


Meningen var EGENTLIG å si til Spanair at flyet ikke nødvendigvis var skadet, bare at det ikke kunne brukes før nye slides var installert.

Okay...:-p Men nå er gutta iallefall snart klar til å dra sørover igjen, så da er vel sliden

på plass.. :D
 
Re: Turkish av banen på OSL

Originally posted by ANX

Det vil vi ikke få vite uten at en trappebil-kjører melder seg her.

Tilstede! :p

Trappebiler er ikke verre enn andre biler. Bare underlaget ikke er for bløtt, så burde det ikke by på større problemer....
Alternativt så finnes det jo gjerne understøttingsplank på en flyplass, og disse kan sikkert understøtte en trappebil også...

Det er vel bedre å vente på en trappebil, enn å kaste passasjerene ut i kulda med sklier, for så å la dem stå der ute og vente istedet?:rolleyes:
 
Re: Turkish av banen på OSL

Dessuten burde de kunne nå bakdøre med trapp da det ser ut som den kunne nåes uten å måtte kjøre ut på gresset. Det gjorde de det ihvertfall på CPH da en Mærsk maskin kjørte seg solid ned i gjørma/gresset med forhjulet
 
Re: Turkish av banen på OSL

Tilstede! Trappebiler er ikke verre enn andre biler. Bare underlaget ikke er for bløtt, så burde det ikke by på større problemer... Alternativt så finnes det jo gjerne understøttingsplank på en flyplass, og disse kan sikkert støtte en trappebil også... Det er vel bedre å vente på en trappebil, enn å kaste passasjerene ut i kulda med sklier, for så å la dem stå der ute og vente istedet?

Kenneth - TAKK! Godt å høre at min "hunch" var noenlunde riktig... Pax har ikke noe imot å vente - bare det foregår utenfor flyet! Klaus, må vite.

Men nå er gutta iallefall snart klar til å dra sørover igjen, så da er vel sliden på plass

Mnjh, Spanair. Det betyr sannsynligvis at de flyr kjerra tom til base (ettersom returpax er avhendet) fordi et sånt selskap neppe har det antall ferdigpakkede og oppladede ekstra slides på lager til enhver tid.

Vil bare få si at en evakuering via slides er veldig stressende for pax, for det innbefatter at crew roper og skriker og dytter dem ut, og pax kan få småskader. Et erfarent cockpit crew ville vurdert situasjonen nøyere mht å bruke en annen type debarkering.

Edit: Someone, så ditt innlegg for sent - du understøtter min teori.
 
Back
Top