Trondheim - ARN, kanskje via OSD?

O_K_

ScanFlyer Silver
Hei!

Jeg planegger en reise til sverige 23-26 april, og har begynnt å se på priser. Sas skal ha ca 1000NOK hver vei, norwegian er enda verre.

Så tipset noen meg om OSD (østersund i sverige), og der får jeg 367NOK OSD-ARN på den 23. ca 470 tilbake igjen. Tog koster 250kr hver vei. Spørsmålet er om noen har erfaring med dette? Jeg har ikke forsøkt å fly fra østersund før, og vet ikke helt hva som venter meg, og hvordan tilgjengeligheten mellom flyplassen og jernbanestasjonen er.

Nå er det neppe så mye penger å spare, men det er jo gøy å reise bililg, samt å prøve nye "eksotiske" steder... Om jeg flyr tur / retur for ca 800kr og kjører bil til Østersund, så sparer jeg jo en del penger, om ikke akkurat tid.

Tid er vel ikke det man sparer på en slik ruting, nei.

For å spare noen ekstra kroner kan togbillettene bestilles direkte fra den svenske operatøren - http://www.bokatag.se - til 558 SEK t/r.

Men for å rekke den flyavgangen til 367 NOK (12:45) må du ta toget kvelden i forveien da toget ruller inn på stasjonen en halv time før flyet går (med nettinnsjekk, taxi og kun håndbagasje så kan det kanskje gå). Neste rimelige flyavgang er ikke før 19:40 og 10-12 timers ekstra reisetid for å spare 300-400 kroner er vel å ta litt i.

Returen kan godt tas den veien, særlig siden direkteruta er 250 kroner dyrere enn rimeligste alternativ for ARN-OSL-TRD. Rimeligste fly fra ARN lander da på OSD 13:05 og toget setter kursen vestover 16:21 (evt 16:24 fra Östersund Västra, som ligger godt til i forhold til flybussen og gode puber som Bishops Arms og Dalwhinnie).

Hvorfor er det egentlig så billig å fly fra OSD, er det bare dårlig belegg, eller sponser den svenske staten noe? Har aldri sett SAS ta 367kr for nesten en time i 737 før.

Hvorfor er det egentlig så billig å fly fra OSD, er det bare dårlig belegg, eller sponser den svenske staten noe? Har aldri sett SAS ta 367kr for nesten en time i 737 før.

Tack vare att man har konkurrens på sträckan av Nextjet samt FlyJämtland som är uppbackat av det lokala näringslivet. Båda flyger turboprop men man har trumf på hand tack vare man flyger på Bromma som är en super flygplats.
Sen kör SJ X2000 tåg med stor framgång. I Sverige så är flyget den stora miljöboven så SJ behöver bara luta sig tillbaka och titta på när folk lämnar flyget för tåg.
SAS har det rätt tufft på svensk inrikes...

Men X2000 går vel ikke fra Østersund? Det går iallefall Sundsvall-Stockholm C. Kanskje SAS burde vurdere TRD-OSD-ARN....

Men X2000 går vel ikke fra Østersund? Det går iallefall Sundsvall-Stockholm C. Kanskje SAS burde vurdere TRD-OSD-ARN....
Om det kunne fått opp frekfvensen på TRD-ARN så tror jeg det hadde vært populært. Blir jo uansett kortere reisetid enn om man skal via OSL, og det er ganske mange som skal til ARN, men ikke alle har bruk for å være der på sen formiddag.

Jodå man kör från Östersund. Inte alla avgångar men några.

Är det inte många svenskar på flygen tack vare hurtigrutten? Man ser mycket reklam här i sverige så jag kan tänka mig att många väljer att resa från Nidaros istället för Bergen ?

Det vil jeg ikke akkurat påstå, men det er vel litt det med å ha gjennomgående tog i skisesongen.
Det er *mye* folk som flyttes fra det sydligere Sverige (og Trøndelag for den del) til Storlien og Åre/Duved i løpet av årets første 3-4 måneder

Back