• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

TROLL-AIR DC-6B OY-EAO

rhusberg

ScanFlyer Silver
Hei,

Jeg fikk dette lysbildet i posten idag. OY-EAO C/N 43274 Troll-Air
leide denne maskinen fra Jan til Mai 1972 av Sterling. Lysbildet
står i en orginal Kodachrome papir ramme stemplet May, 74 så det
er mest sannsynligvis et kopi slide.

Happy collecting,
Ruben

Image1.jpg
 
Jag fotograferade OY-EAO 31 maj 1972 på Kastrup och över main entrance door hade maskinen texten "On charter by Norsk Flytjenste"
 

Attachments

  • OY-EAO.jpg
    OY-EAO.jpg
    145.5 KB · Views: 726
Fristende å ta med litt flyhistorie rundt Flytjeneste-navnet:

Norsk Flytjeneste var navnet Øivind Skaunfelts flyselskap på Torp fikk i 1968. Det var en videreføring av Vestfoldfly som Skaunfelt hadde startet i 1961 med Cessna 172 og senere Cessna 150. Flyskolevirksomheten var i 1967 blitt skilt ut som eget selskap, Den norske luftfartsskole.

Norsk Flytjeneste ble siden NorskAir, som dannet grunnlaget for Widerøes virksomhet på Torp.

http://kjevik.dk/no-vestfoldfly.htm
 
Børster støv av denne tråden og deler et FB bilde, samt litt historikk



"lagt inn av gammel bu-flyger" har fløyet mye på denne maskinen mens Braathens SAFE hadde den. Steen som startet Troll-Air fikk jobb i som pilot i Braathens SAFE etter at han skaffet oss en motor vi hadde akutt behov for, og som han hadde fått tak i fra en havarert sekser på Uli flystipa i Biafra. Han ga oss motoren, mot at han fikk jobb i Braathens. Han passet ikke helt inn hos oss, og han fikke en god deal, da han fikk kjøpt to seksere fra SAFE for å starte flyselskap. Dette selskapet, som han startet med partner Øvind Skauenfelt på Torp, het først Saga Air og deretter Troll-Air. Etter et par år var selskapet historie.
 
Takk for fint bilde og artig historikk!
SAGA Norsk FlytjenesteA/S startet vel ops våren 1971. I styret satt foruten Steen og Skaunfelt, representanter for Jahre ( shipping) og Jotun.
TROLL-AIR var vel navnet fra 1972;noen som vet når det var slutt?
 
Takk for fint bilde og artig historikk!
SAGA Norsk FlytjenesteA/S startet vel ops våren 1971. I styret satt foruten Steen og Skaunfelt, representanter for Jahre ( shipping) og Jotun.
TROLL-AIR var vel navnet fra 1972;noen som vet når det var slutt?

TROLL-AIR var kortvarig, LN-MTV ble solgt i oktober 1972 og LN-MTU ble solgt 2.januar 1973.
 
Back
Top