Trolig slutt på papiravisene hos SAS

Re: Trolig slutt på papiravisene

For undertegnede som ikke har nettbrett (!!) er jo dette bare trist... lesing av papiravis på mobil er jo bare slitsomt :(

Må vel innstalleres WiFi i flere enn 10 fly først da.

Nå antar jeg at SAS gjør dette av kostnadshensyn men uavhengig av det synes jeg det er for tidlig til å gå over til digitalt både mtp at overgang fra papir til digitalt blant majoriteten av forbrukerne går tregere enn hva branjen håpet på. Det vil også føre til at reisende trenger å ta hensyn til dette i forkant av reisen (laste ned i forkant) noe jeg tror kan oppfattes som irritasjonsmoment i verste fall. Og som det påpekes her så er det mange som ikke har nettbrett, evt ikke har med nettbrett ved reise.

Dessverre så oppfatter jeg dette som en svekkelse av produktet til SAS og at den ørlille differensieringen mellom SAS og LCC blir enda mindre - igjen.

Må vel innstalleres WiFi i flere enn 10 fly først da.

Nei, men skal kunne få det når man sjekker inn og laste det ned i forkant av reisen

Dog tror også jeg det er litt for tidlig, selv om jeg ikke tror betydningen heller blir veldig stor. Hverken i besparelse for SAS eller effekt på kundene

Sålenge opplevelsen av å lese papiravisen i appen har blitt bedre siden sist jeg fløy SAS i høst har jeg ikke noe mot dette. DN har jeg kun hatt digitalt i over et år nå.

Kanskje dette vil gi SAS mulighet til å tilby flere aviser?

Det har man jo mulighet til allerede i dag, både aviser og magasiner.

Jepp, så dette har nok ligget i kortene en god stund. Jeg drar fortsatt med meg papiraviser selv om jeg kan lese de i appen. Det er noe eget med papir-feelingen. :cry: Men, jeg skjønner jo forsåvidt hvorfor dette gjøres også.
Papiraviser er kostnadskrevende, gir økt vekt, mer rydding under turnaround.

Særlig på langdistanse vil dette være savnet - ingen ting er som å få tilgang til norsk papiravis etter noen ukers opphold i langtvekkistan.

Ser man fortsatt skal få aviser i loungene, det er da noe.

Det er mange aviser du kan lese i appen i dag, dagbladet, DN, svenske aviser, Financial Times etc., så ingen tvil om at utvalget i appen er bedre enn det som står ved gate'n.

De lastes ned som passordbeskyttede PDF, som så langt jeg har prøvd i allefall, ikke kan overføres til en PC og leses der (fortrinnsvis grunnet mangel på passord...) ;)

Så enn så lenge så sverger jeg til papiret...

Dog tror også jeg det er litt for tidlig, selv om jeg ikke tror betydningen heller blir veldig stor. Hverken i besparelse for SAS eller effekt på kundene

Kanskje ikke, men når man tar stadige (små) skritt i samme retning, så blir man mer og mer lik selskaper som har betydelig lavere kostnadsnivå. Spørsmålet er vel hva effekten av disse akkumulerte endringene er.

Trist på en måte, som flere sier også: Det er noe med det å kunne nyte avisen i papirformat på reiser. :( I artikkelen står det.. ''Med tilgang til trådløst nett om bord i flyene er det også kanskje naturlig ikke å dele ut papiraviser til de reisende.'' Ja, men det er vel ikke trådløst nett i ALLE fly enda og selv om vi bare blir mer og mer e-avhengig( av å få ALT på nett ) så vil jeg tro at mange faktisk vil savne det å kunne lese avisen fysisk for hånd på reisen, er jo noe med dette kaffe å aviser tross alt. Har prøvd å lese aviser på mobil, det er noe f******a herk for å si det sånn. I så fall så blir det å investere i nettbrett/tablet, for ikke tale om at jeg leser aviser på en liten mobil, verken koslig eller praktisk etter min smak! :)

Vet, men hvem driver å planlegger avisleingen slik? Er jo så tungvint.

Er ikke akkurat sånn at gud og en hver som er ute å flyr har tid eller ork til å laste ned et utall antall aviser FØR turen, det kan jeg ikke se for meg for å være ærlig. Hvis man mot formodning er sent ute og stresser nok som det er så kan man t.o.m glemme å bruke tid på å laste ned lesestoff hvis en har knapt med tid. Ser ikke for meg at SAS eller andre venter på en som sier ''skal bare laste ned 3-4 aviser først så kommer jeg''.

Hvis det blir sånn at avisene må lastes ned før turen så kan jeg se for meg at avis-nedlasting nesten blir som en treningsøkt for travle passasjerer, nå kommer vi dit hen at det å få lesestoff blir mer vrient enn å reise. ;) Jeg sverger enn så lenge til den gode gamle papirutgaven på flyreiser. :)

ALT for tidlig.

De har WIFI i 10 av 130 fly - og det fungerer kun i 5 av dem (til enhver tid).

Dessuten er ikke Wi-Fi gratis for alle. Man må enten være EB-medlem eller reise i Plus.
På langdistanse må man betale for Wi-Fi hvis man reiser i Go og er EBB/EBS.

For et år siden fikk man fortsatt gratis frokost innenriks.
I år fjernes avisene.
Neste år: Man må hente kaffen sin på Gardermoen før avreise?

Det var virkelig synd ennda en ting som gjør at SAS nærmerer seg Norwegian
nå blir det sånn at kaffen forsvinner og gratis bagasje så er vi på lik linje.

Jeg synes dette er helt fint på shorthaul. Har ikke giddet å ta en papiravis siden muligheten kom i appen. Eneste SAS har hatt i papirutgave som har vært leseverdig er lørdagsutgavene av Dagbladet og DN, men i appen får man Financial Times, Newsweek og andre med en helt annen kvalitet enn de norske hverdagsavisene, som enkelte dager likner mer og mer på glorifiserte utgaver av Se og Hør. Synes nå jeg, i hvert fall :-)

At det kan være et savn på longhaul, ja den ser jeg. I C-klasse har man også litt mer plass til å faktisk brette ut en avis eller magasin. Men kanskje utvalget i appen blir utvidet etter hvert?

Og å laste ned en avis på wifi ombord: funker kanskje på en liten hverdags-Dagbladet, om du er heldig er avisen lastet ned ferdig rett før descent :) Glem å laste ned Newsweek eller en av de tunge publikasjonene på >100mb. Inntil SAS cacher avisene lokalt i nettet på hver flymaskin (noe som ikke akkurat er rocket science) er det nedlastning i lounge/gate som gjelder. Kanskje gatelounges kommer med noe smart her?

Jeg skal innrømme at jeg er stor tilhenger av papiravis og andre papirprodukter, men også folk jeg kjenner som helt har kuttet papiret for lenge siden mener at det å få utdelt papiraviser for å lese på fly er noe helt spesielt. Å snakke om e-aviser etc., blir bare dumt. Som andre skriver er det wifi på noen få av flyene og med liten kapasitet. I tillegg er nedlasting etc, noe som bare vil være aktuelt for noen få.

Jeg tror ikke dette er endringen som vil få folk til å slutte å fly SAS. Men jeg spør meg; er det virkelig nødvendig og/eller lurt å ta bort et slikt lite tilleggsgode til passasjerene som i tillegg skiller SAS veldig fra konkurrentene (både lavpris og utenlandske nettverksselskaper)?? Er det virkelig her SAS kan kutte kostnader. Og; nok en gang kutter SAS et lite gode som man i årevis har satset hundrevis av millioner på reklamekampanjer for å profilere seg på at man tilbyr. Sånn synes jeg er irriterende og svekker tilliten til at de som leder selskapet faktisk har en strategi. Dette var bare mine tanker.;)

Back