• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

TriStar motordeksel

KnutW

ScanFlyer Rusty
Medlem
Et spørsmål som har dukket opp ifm. modellbygging:

Hvorfor er det bare den forreste halvparten av motordekslene på TriStar som er malt? Var det en teknisk begrunnelse fra Rolls Royce med at den bakerste delen ikke kunne males, eller var det rett og slett bare at designfolket syntes det så bedre ut?

På enkelte av -500 seriene er hele dekslet malt, men det er en annen versjon av motoren enn på de originale (lange) TriStar’ene.

Noen av dere operative/teknikere som vet dette?
 

Attachments

  • 1E1133C9-B984-4E52-A4DD-9978BACC13F2.jpeg
    1E1133C9-B984-4E52-A4DD-9978BACC13F2.jpeg
    392.6 KB · Views: 294
Et spørsmål som har dukket opp ifm. modellbygging:

Hvorfor er det bare den forreste halvparten av motordekslene på TriStar som er malt? Var det en teknisk begrunnelse fra Rolls Royce med at den bakerste delen ikke kunne males, eller var det rett og slett bare at designfolket syntes det så bedre ut?

På enkelte av -500 seriene er hele dekslet malt, men det er en annen versjon av motoren enn på de originale (lange) TriStar’ene.

Noen av dere operative/teknikere som vet dette?


Det finns i alla fall ett undantag. Time Air Sweden satte en L-1011-100 mede fullt målade kåpor:
https://www.airliners.net/photo/Air-Sweden/Lockheed-L-1011-385-1-15-TriStar-100/49490/L


Deras andra maskin finns det bilder på med motor två helt målad, men den saknar motor ett och tre på alla bilder jag hittat.
 
Det finns i alla fall ett undantag.

Hei, og takk for svar! Jeg har i ettertid oppdaget at det finnes flere unntak, de fleste på -500 serien og noen på de originale.

I en annen gruppe jeg spurte var forklaringen fra en tidligere mekaniker / flight engineer at det er forskjellige metall/materialer i de ulike delene av motordekslet, og det derfor fort ble veldig dyrt med diverse spesialmalinger for de ulike delene.
 
Back
Top