Castellon, Teruel, Lleida, Toulouse, Tarbes og Nantes. Bortsett fra Toulouse og kanskje Nantes er dette navn som er ganske ukjent hvis man ikke er ganske godt inne i lagring, vedlikehold og hugging av fly. Jeg var på en kjøretur i området og som gammel flynoldus stakk jeg selvsagt innom for å se om det sto noe spennende der. Og det gjorde det! Det er bare å beklage billedkvaliteten, jeg hadde kun mobiltelefonen med på turen og mange av bildene er ganske kornete.
Ruten: Norwegian Oslo-Barcelona med 737-800, leiebil Barcelona-Castellon-Teruel-Lleida-Barcelona. Deretter var det transportkjøring av et par seilbåter fra Barcelona til Quiberon som ligger på på sydkysten av Bretagne. Turen gikk via Toulouse og Tarbes, deretter opp langs kysten forbi Nantes til Quiberon.
Quiberon? Jeg hadde heller aldri hørt om stedet før jeg fikk spørsmål om å kjøre dit. Men det er et virkelig flott sted, en ganske liten men velstelt og trivelig by. De har sågar en 800 meter lang flystripe. Dog bare småfly og fallskjermhopping, ingen rutetrafikk.
Fløy hjem med KLM via Amsterdam til Oslo med hhv E175 og E295.
Flyturene er egentlig ikke så mye å skrive om, alle vet hvordan en 737 er å fly med og hva slags service Norwegian byr på. Ditto for KLM og Embraer. Dog skal det nevnes at benplassen i biz klasse på E295 så veldig bra ut, det var merkbart større seteavstand på de første radene enn litt lengre bak. Selv satt jeg på nødutgangen der det er enda bedre plass til bena. Faktisk noe av det beste. Setene var ikke så halvgærne heller.
Så da kan jeg jo heller si litt om flyplassene og hva som står der.
Castellon: Et skandaleprosjekt* av en flyplass som ligger litt oppi heia en mil inn fra kysten 10 mil nord for Valencia. 2700 meter lang rullebane, så plass til det meste av fly. Den har litt rutetrafikk med Volotea, Ryanair og Wizz. En og annen fjong biz-jet som ikke synes på internettbaserte radarer er også innom av og til.
Opphugging og lagring drives av Ecube Solutions og det står mange fly rundt på plassen som avventer sin skjebne. Tre av Braathens A319 var blant dem.
*Prosjektet ble drevet igjennom som et av mange spanske prestisjebygg tidlig på 2000-tallet. Den fremste lokalpolitikeren bak flyplassen ble i ettertid dømt til fire års fengsel for korrupsjon og skatteunndragelse.
Den «åpnet» i 2010, men da hadde hadde den hverken statlig godkjenning eller noen flyselskap som ville fly dit. Etter to-tre år dukket Ryanair og Wizz opp, og det undersøkes nå om de har mottatt ulovlig subsidiering.
Bilder fra Castellon:




Ruten: Norwegian Oslo-Barcelona med 737-800, leiebil Barcelona-Castellon-Teruel-Lleida-Barcelona. Deretter var det transportkjøring av et par seilbåter fra Barcelona til Quiberon som ligger på på sydkysten av Bretagne. Turen gikk via Toulouse og Tarbes, deretter opp langs kysten forbi Nantes til Quiberon.
Quiberon? Jeg hadde heller aldri hørt om stedet før jeg fikk spørsmål om å kjøre dit. Men det er et virkelig flott sted, en ganske liten men velstelt og trivelig by. De har sågar en 800 meter lang flystripe. Dog bare småfly og fallskjermhopping, ingen rutetrafikk.
Fløy hjem med KLM via Amsterdam til Oslo med hhv E175 og E295.
Flyturene er egentlig ikke så mye å skrive om, alle vet hvordan en 737 er å fly med og hva slags service Norwegian byr på. Ditto for KLM og Embraer. Dog skal det nevnes at benplassen i biz klasse på E295 så veldig bra ut, det var merkbart større seteavstand på de første radene enn litt lengre bak. Selv satt jeg på nødutgangen der det er enda bedre plass til bena. Faktisk noe av det beste. Setene var ikke så halvgærne heller.
Så da kan jeg jo heller si litt om flyplassene og hva som står der.
Castellon: Et skandaleprosjekt* av en flyplass som ligger litt oppi heia en mil inn fra kysten 10 mil nord for Valencia. 2700 meter lang rullebane, så plass til det meste av fly. Den har litt rutetrafikk med Volotea, Ryanair og Wizz. En og annen fjong biz-jet som ikke synes på internettbaserte radarer er også innom av og til.
Opphugging og lagring drives av Ecube Solutions og det står mange fly rundt på plassen som avventer sin skjebne. Tre av Braathens A319 var blant dem.
*Prosjektet ble drevet igjennom som et av mange spanske prestisjebygg tidlig på 2000-tallet. Den fremste lokalpolitikeren bak flyplassen ble i ettertid dømt til fire års fengsel for korrupsjon og skatteunndragelse.
Den «åpnet» i 2010, men da hadde hadde den hverken statlig godkjenning eller noen flyselskap som ville fly dit. Etter to-tre år dukket Ryanair og Wizz opp, og det undersøkes nå om de har mottatt ulovlig subsidiering.
Bilder fra Castellon:




Last edited:

























