• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Default Tripreport fra Teruel, Toulouse, Tarbes og et par andre steder som ikke begynner på T.

KnutW

KnutW
Medlem
Castellon, Teruel, Lleida, Toulouse, Tarbes og Nantes. Bortsett fra Toulouse og kanskje Nantes er dette navn som er ganske ukjent hvis man ikke er ganske godt inne i lagring, vedlikehold og hugging av fly. Jeg var på en kjøretur i området og som gammel flynoldus stakk jeg selvsagt innom for å se om det sto noe spennende der. Og det gjorde det! Det er bare å beklage billedkvaliteten, jeg hadde kun mobiltelefonen med på turen og mange av bildene er ganske kornete.

Ruten: Norwegian Oslo-Barcelona med 737-800, leiebil Barcelona-Castellon-Teruel-Lleida-Barcelona. Deretter var det transportkjøring av et par seilbåter fra Barcelona til Quiberon som ligger på på sydkysten av Bretagne. Turen gikk via Toulouse og Tarbes, deretter opp langs kysten forbi Nantes til Quiberon.

Quiberon? Jeg hadde heller aldri hørt om stedet før jeg fikk spørsmål om å kjøre dit. Men det er et virkelig flott sted, en ganske liten men velstelt og trivelig by. De har sågar en 800 meter lang flystripe. Dog bare småfly og fallskjermhopping, ingen rutetrafikk.
Fløy hjem med KLM via Amsterdam til Oslo med hhv E175 og E295.

Flyturene er egentlig ikke så mye å skrive om, alle vet hvordan en 737 er å fly med og hva slags service Norwegian byr på. Ditto for KLM og Embraer. Dog skal det nevnes at benplassen i biz klasse på E295 så veldig bra ut, det var merkbart større seteavstand på de første radene enn litt lengre bak. Selv satt jeg på nødutgangen der det er enda bedre plass til bena. Faktisk noe av det beste. Setene var ikke så halvgærne heller.
Så da kan jeg jo heller si litt om flyplassene og hva som står der.

Castellon: Et skandaleprosjekt* av en flyplass som ligger litt oppi heia en mil inn fra kysten 10 mil nord for Valencia. 2700 meter lang rullebane, så plass til det meste av fly. Den har litt rutetrafikk med Volotea, Ryanair og Wizz. En og annen fjong biz-jet som ikke synes på internettbaserte radarer er også innom av og til.
Opphugging og lagring drives av Ecube Solutions og det står mange fly rundt på plassen som avventer sin skjebne. Tre av Braathens A319 var blant dem.

*Prosjektet ble drevet igjennom som et av mange spanske prestisjebygg tidlig på 2000-tallet. Den fremste lokalpolitikeren bak flyplassen ble i ettertid dømt til fire års fengsel for korrupsjon og skatteunndragelse.

Den «åpnet» i 2010, men da hadde hadde den hverken statlig godkjenning eller noen flyselskap som ville fly dit. Etter to-tre år dukket Ryanair og Wizz opp, og det undersøkes nå om de har mottatt ulovlig subsidiering.

Bilder fra Castellon:

IMG_8529.webp
IMG_8536.webp
IMG_8527.webp
IMG_8540.webp

Last edited:
Teruel: Den definitivt største lagringsplassen for fly i Europa. Den ble ferdig i 2013, har en 2825 meter lang bane og ligger 1000 moh. inne på det spanske høylandet omtrent halvveis mellom Madrid og Barcelona. Det er sannsynligvis også den største sivile flyplassen i Europa (verden?) uten noe rutetrafikk eller instrumentinnflyvningsprosedyrer. All trafikk inn og ut er ukontrollert og flyr kun visuelt, Teruel har ikke noe flykontroll eller kontrolltårn.

Veldig mange av flyene som lander i Teruel lander der bare én gang og for mange av dem er det den siste landingen noensinne. Opphugging er en del av virksomheten til Tarmac Aerosave som driver stedet. De har i tillegg lagring av fly som av forskjellige årsaker ikke trenges i produksjon for en periode, samt noe vedlikehold og ombygging. Da jeg var der 27. april 2026 sto det rundt 30 fly fra Qatar Airways lagret, de fleste av dem A320.

Oppstillingsplattformen er på nesten to kvadratkilometer og under stadig utbygging. Teruel har tydeligvis funnet en grei nisje og er klimamessig godt egnet. I likhet med tilsvarende steder i Arizona og California er det varmt og tørt stort sett hele året.

Bilder fra Teruel:

IMG_8548.webp

IMG_8549.webp
IMG_8555.webp
IMG_8557.webp
IMG_8559.webp

IMG_8561.webpIMG_8562.webpIMG_8563.webp

Lleida: Også en nybygd flyplass, åpnet i 2010. Tenkt som en regionalflyplass for innlandet vest for Barcelona, men er ingen knallsuksess. Også her har det fremkommet mistanker om korrupsjon, underslag og snusk ifm byggingen. Det er dårlig med rutetrafikk, Iberia flyr tre ettermiddager i uken til Palma, det er det hele. Men de har klart å tiltrekke seg en stor flyskole samt et verksted. Inspirert av Teruels suksess prøver de seg som lagringsplass, men foreløpig med lite hell. Det sto bare fire fly der, Icelandairs «Hekla Aurora» var ett av dem.

Bilde fra Lleida:

IMG_8581.webp

Toulouse: Denne trenger vel egentlig ikke noen nærmere presentasjon. Fødested for de store klassikerne Caravelle, Concorde og A300.

Byen er «flyhovedstaden» i Frankrike og Europa, her ligger hovedkontoret og den største fabrikken til Airbus. Fabrikkområdene dekker flere kvadratkilometer. Jeg besøkte ikke fabrikken, men var innom Aeroscopia, Airbus-museet. Museet byr selvsagt på mange av Airbus modellene pluss mye annet snadder. Selve pièce de résistance var nok en franskprodusert(!) Super Guppy, imponerende å se denne på nært hold!

Rett ved siden av Aeroscopia ligger et annet museum, Ailes Anciennes Toulouse. Eller «Toulouse gamle vinger» på norsk.
Det museet så egentlig mer interessant ut en Aeroscopia. De hadde ganske mange av flyene på den veldig lange listen over «Rare franske fly som ingen andre vil ha». Dessverre står mesteparten av flyene ute og er preget av vær og vind. Dessuten var museet stengt da jeg var der, så jeg måtte nøye meg med å kikke over gjerdet.

Bilder fra Aeroscopia:

Attachments

• IMG_8624.webp
    IMG_8624.webp
    94.4 KB · Views: 17
  • IMG_8628.webp
    IMG_8628.webp
    51.3 KB · Views: 15
  • IMG_8629.webp
    IMG_8629.webp
    49.6 KB · Views: 15
  • IMG_8633.webp
    IMG_8633.webp
    34.4 KB · Views: 15
  • IMG_8620.webp
    IMG_8620.webp
    50.9 KB · Views: 14
  • IMG_8603.webp
    IMG_8603.webp
    105.3 KB · Views: 16
  • IMG_8616.webp
    IMG_8616.webp
    125.2 KB · Views: 15
  • IMG_8600.webp
    IMG_8600.webp
    76.1 KB · Views: 14
  • IMG_8597.webp
    IMG_8597.webp
    97.4 KB · Views: 13
  • IMG_8596.webp
    IMG_8596.webp
    116.3 KB · Views: 14
Tarbes: En A380’s sjanse i Tarbes er bare et ørlite knepp over en snøball i helvete. Tarmac Aerospace, det samme firmaet som opererer Teruel, driver lagringsplassen i Tarbes også. Her lander en A380 som regel bare én gang. Og den tar svært sjelden av igjen. Det gjelder nok mye annet som står lagret der også.

Et av de siste tilskuddene er Global Airlines som skulle erobre hele verden med én A380. Sjefen i Global var svært godt bereist og hadde vært i veldig mange land, muligens alle. Da burde han jo være svært godt egnet til å drive flyselskap. Det hadde nok gått bedre hvis han hadde hatt en vis(s) elefant til å hjelpe seg. Nuvel. Globals foreløpig siste flyvning gikk til Tarbes, og det blir nok også endeholdeplassen.

I motsetning til Teruel er Tarbes en «normal» flyplass med rute- og småflytraffikk.

Flyfabrikken Daher, tidligere SOCATA, som produserer de superlekre TBM-flyene ligger i Tarbes.

De som følger med i god morgen tråden vet også at undertegnede satte syd-fransk lengderekord i rygging med enakslet tilhenger langs flyplassgjerdet i Tarbes. Men det er en historie for julebordet. Her er bildene:

IMG_8659.webpIMG_8657.webp

IMG_8658.webp
Noen som husker denne meget spesielle A340’en?
IMG_8660.webp
IMG_8663.webp

IMG_8666.webpIMG_8667.webp
IMG_8668.webp
IMG_8670.webp

Nantes: Om flyplassen i Nantes er det egentlig bare en ting å si: Huff! En liten, sliten og bedriten flyplass som bør unngås hvis mulig. Men nede i et bortgjemt hjørne står det en ganske velholdt Constellation, minus sideror. Den er visstnok under en form for restaurering, så forhåpentligvis kommer rorene på plass etter hvert. Vel verdt en titt innom hvis man kjører forbi på de kanter. Flyet står ute, ca 1 km syd for terminalen.IMG_8689.webp

Attachments

• IMG_8687.webp
    IMG_8687.webp
    91.7 KB · Views: 17
  • IMG_8686.webp
    IMG_8686.webp
    70.1 KB · Views: 14
  • IMG_8691.webp
    IMG_8691.webp
    54.9 KB · Views: 13
Mye snadder, artig å se at en Iberia Mad Dog fortsatt eksisterer i noenlunde hel tilstand.

• Like
Reactions: EB
Halen du dro kjensel på er vel etterfølgeren til det sør koreanske T`way…eller hva det nå het.

Nå har jeg ikke fått lest ferdig enda, men om det luktet promp rundt overetasjen i G-CIVR i post #2 så er det muligens ikke heeeeelt tilfeldig.

Men noen skriker fra vesken her at "det var sånn da han kom".

Nå har jeg ikke fått lest ferdig enda, men om det luktet promp rundt overetasjen i G-CIVR i post #2 så er det muligens ikke heeeeelt tilfeldig.

Men noen skriker fra vesken her at "det var sånn da han kom".
Aha! Det er nok grunnen til at de har tapet så godt rundt alle dørene!

Takk for interessant rapport. Jeg har lyst til å besøke Aeroscopia en gang. Jeg er spesielt interessert i å se A320-100, A300 og Concorde. Er det mulig å gå ombord i disse? Informasjonen på nettsiden var litt ullen.

Takk for interessant rapport. Jeg har lyst til å besøke Aeroscopia en gang. Jeg er spesielt interessert i å se A320-100, A300 og Concorde. Er det mulig å gå ombord i disse? Informasjonen på nettsiden var litt ullen.
A320 står ute «i bakgården» sammen med A380 (som det er mulig å komme inn i) og A340-600. 320 og 346 så ut til å være parkert der ganske nylig og var ikke mulig å komme inn i da jeg var der. Det virket dog som de holdt på å jobbe med dem, så jeg vil tro de planlegger for å åpne begge disse for publikum etter hvert.

A300 og den ene av to Concorder står inne og er åpne.

Vær obs på at de har jukset med A300. Den er malt og sågar registrert som den originale A300B1, men er i virkeligheten en ex PanAm A300B4, msn 238:IMG_8611.webp

Den originale B1, som var litt kortere enn B2 og B4 ble hugget opp(!) på slutten av 1970-tallet.

Castellon: Et skandaleprosjekt* av en flyplass som ligger litt oppi heia en mil inn fra kysten 10 mil nord for Valencia. 2700 meter lang rullebane, så plass til det meste av fly. Den har litt rutetrafikk med Volotea, Ryanair og Wizz. En og annen fjong biz-jet som ikke synes på internettbaserte radarer er også innom av og til.
Opphugging og lagring drives av Ecube Solutions og det står mange fly rundt på plassen som avventer sin skjebne. Tre av Braathens A319 var blant dem.

*Prosjektet ble drevet igjennom som et av mange spanske prestisjebygg tidlig på 2000-tallet. Den fremste lokalpolitikeren bak flyplassen ble i ettertid dømt til fire års fengsel for korrupsjon og skatteunndragelse.

Den «åpnet» i 2010, men da hadde hadde den hverken statlig godkjenning eller noen flyselskap som ville fly dit. Etter to-tre år dukket Ryanair og Wizz opp, og det undersøkes nå om de har mottatt ulovlig subsidiering.
Hadde faktisk gleden av å besøke denne flyplassen i juni 2009 (!) mens den fremdeles var under bygging, i forbindelse med en fotballcup for europeisk ATC.
Fant svært få bilder som egner seg på trykk, men mener å huske at den fysiske infrastrukturen (rullebane, tarmac, terminal) var "ferdig" på den tiden, men uten rullebanemerking.. og fly.
Terminalen egnet seg den gang til velkomstfest etter hva jeg kan se på bildene ;)

A320 står ute «i bakgården» sammen med A380 (som det er mulig å komme inn i) og A340-600. 320 og 346 så ut til å være parkert der ganske nylig og var ikke mulig å komme inn i da jeg var der. Det virket dog som de holdt på å jobbe med dem, så jeg vil tro de planlegger for å åpne begge disse for publikum etter hvert.

A300 og den ene av to Concorder står inne og er åpne.

Vær obs på at de har jukset med A300. Den er malt og sågar registrert som den originale A300B1, men er i virkeligheten en ex PanAm A300B4, msn 238:View attachment 60118

Den originale B1, som var litt kortere enn B2 og B4 ble hugget opp(!) på slutten av 1970-tallet.

Hadde vært konge om de åpnet A320 i hvert fall. Det er ikke mange A320-100 igjen i verden vil jeg tro. Og Concorde er alltid gøy. Takk for bilder og info om A300! Burde ikke vært lov å jukse!!

Back