Man sagde, at Trident1 og Trident2 var 'underpowered' i sammenligning med det
amerikanske modstykke B-727. Jeg ved ikke, hvordan det var med 3eren./QUOTE]
Uff ja, historien om Trident er lang og vond. Det startet med at de Havilland kom med et meget bra utkast til et tremotors jetfly som lignet veldig på det som etterhvert ble Boeing 727, både i utseende, størrelse og ytelser. Rolls Royce var til og med i gang med å utvikle en ny motor til prosjektet, Medway skulle den hete. (RR har jo tradisjon med å oppkalle motorene sine etter elver i England) Britene samarbeidet sågar med Boeing, det var faktisk en stund snakk om lisensproduksjon i USA.
Men, som så altfor ofte i UK blandet både det nasjonale flyselskapet BEA og samferdselsdepartementet seg inn i planene og reduserte flyet til ca 70% av størrelsen. Det var dette som etter sammenslåingen av flyfabrikkene ble til H.S. Trident 1, motorisert med RR Spey som holdt akkurat til den. Medway-prosjektet ble skrotet sammen med den originale "727-varianten" av Trident.
Nesten før Trident 1 var i luften første gang ombestemte BEA seg, de kom til at de trengte et større fly likevel, det ble da Trident 2, fremdeles med RR Spey motorer som nå begynte å slite med å få ut nok skyvkraft til denne forlengede versjonen av Trident.
Da BEA rundt 1970 innså det amerikanerne skjønte allerede i 1960, var det egentlig altfor sent med det meste som hadde med Trident å gjøre, men en krampetrekning ble Trident 3, også kalt "verdens eneste fly med 3,5 motorer". Grunnen til det var at til tross for alle tenkelige oppgraderinger av den nå aldrende RR Spey, var det ikke tilstrekkelig med skyvkraft til den vesentlig større og tyngre Trident 3. Som en kriseløsning ble det derfor montert inn en booster-motor (RR162) i halen over midtmotoren.
Denne boosteren hadde kun tre valgmuligheter; off, idle og full power!
Boosteren ble startet på vei ut til rullebanen og gikk på full power til farten og Tridenten var høy nok til at de vanlige motorene klarte seg på egen hånd.
På Oslo's gamle Fornebu var ikke rullebanen lenger enn 2200 meter og hvis temperaturen var høyere enn 26 grader klarte ikke Trident 3 å ta av for å fly til London. Det var ikke ofte, men det forekom at BEA (BA etter 1974) måtte vente til temperaturen sank utpå kvelden. Så ja, Trident 3 var i høyeste grad "underpowered"!
Så det som i 1958 lå an til å bli en storselger og virkelig flott maskin ble ødelagt av nasjonalisme og smålighet. Det originale utkastet kunne gjort "rent bord" på verdensmarkedet. Totalt ble det produsert 117 Trident, alle for enten britiske eller Commonwealth selskaper. Boeing lagde 1832 727...