TRD rekord idag! Pax nr 3 000 000 passert!!!

  • Thread starter Thread starter LTH
  • Start date Start date
Altså, Avinor regner seg frem til TERMINALPASSASJERER på følgende måte:
Alle pax som går av et fly og inn i terminalen + alle pax som går på et fly fra terminalen, innland som utland. De teller for eksempel IKKE med passasjerer som kommer til eller reiser ifra flyplassen på VIP flighter eller andre ikke komersielle flygninger. En komersiell flygning er for eksempel en charter fra TRD til Kreta i regi av Apollo, det kan være et rutefly fra OSL til BGO, det kan være en fotballcharter fra Glasgow til Kristiansund osv osv. Men der for eksempel IKKE en flyklubb på tur i sin PA28 mellom Namsos og Brønnøysund.
 
Originally posted by Someone

Hvis det stemmer er jo hele poenget med at flyplassene presenterer antall reisende meningsløs hvis de både skal telle avreisend eog ankommene og telle 1 transit pax som 2 og vil si at OSL i prinsippet bare har 8,5 millioner reisende (om ikke færre) så er du sikkert på at det stemmer.

Trodde alltid tallene som ble presentert var reisende FRA flyplassen + transfer. Noe annet vil være meningsløst

Lufthavnene tæller altid både ankommende og afrejsende pax - dvs. at hvis du flyver OSL-CPH-FRA-CPH-OSL så tæller det følgende i statistikken: 2 pax på OSL, 4 pax på CPH og 2 pax på FRA.

Der er vel også den mest naturlige måde at tælle på i mine øjne - det vil ikke give mening ikke at tælle ankommende pax, da de jo trods alt skal gennem lufthavnen når de ankommer.
 
Ergo blir jeg på min lille reise MJF-TRD-OSL med i statistikk slik:

1 - Fra MJF
2 - Til TRD
3 - Fra TRD
4 - Til OSL

Så da hadde jeg i utgangspunktet rett i at TRD får en bra statistikk pga. mye pax som må mellomlande der for å bytte fly...
Jeg spør så om det finnes statistikk som viser hvor mye pax TRD produserer selv (de som starter/slutter sin reise ved lufthavnen). Der de pax som bare er "underveis" på sin reise bytter fly der?

PS: Ikke et vondt ord om TRD her altså, skulle likt å sett samme statistikk for OSL, ARN, CPH etc....

Egil
 
Originally posted by Egil

Ergo blir jeg på min lille reise MJF-TRD-OSL med i statistikk slik:

1 - Fra MJF
2 - Til TRD
3 - Fra TRD
4 - Til OSL

Så da hadde jeg i utgangspunktet rett i at TRD får en bra statistikk pga. mye pax som må mellomlande der for å bytte fly...
Jeg spør så om det finnes statistikk som viser hvor mye pax TRD produserer selv (de som starter/slutter sin reise ved lufthavnen). Der de pax som bare er "underveis" på sin reise bytter fly der?

PS: Ikke et vondt ord om TRD her altså, skulle likt å sett samme statistikk for OSL, ARN, CPH etc....

Egil

Ja, men det skal du få vite.

TRD hadde i perioden fra og med januar 2006 til og med oktober 2006:
1.895.822 rent ankomne og avreiste pax på innland og 440.358 på utland. Totalt hadde TRD 2.336.180 rent ankomne og avreiste pax. Altså, disse hadde TRD som start eller stopp.

Tilsvarende tall for OSL er 5.337.917 på innland og 6.937.619 på utland, totalt 12.275.536 pax.

Så kommer de som er i transfer i tillegg. På TRD var det 320.236 pax i nevnte periode, på OSL var dette tallet 2.759.262.
Totalt var det da 15.034.798 som reiste gjennom terminalen på OSL, men som tallene viser var det da ca 20% av disse som IKKE hadde OSL som sitt reisemål. Slik blir OSL liggende kunstig høyt i forhold til ARN og CPH (uten at jeg har tallene til ARN og CPH).
På TRD var det da i denne perioden totalt 2.656.416 terminalpax, men også her er det da ca 15% som ikke har TRD som mål for sin reise.
 
Ut fra CPH-tallene for november utgjør litt over 30% passasjerer som ikke har København-området som sitt reisemål (transit/transfer-passasjerer bare skilles ut for avganger, men jeg regner med at miksen er rundt den samme for ankomster). LFV i Sverige oppgir ikke denne miksen.

Med andre ord CPH er en større hub enn OSL - og IC teller!
 
Originally posted by LN-KGL

Med andre ord CPH er en større hub enn OSL - og IC teller!

Hvilket vel heller ikke ligefrem er nogen hemmelighed :D

CPH er i langt større grad baseret på hub princippet end både OSL og ARN - vi har jo ikke så meget domestic trafik så et eller andet sted skal passagerne jo komme fra ;)
 
Back
Top