Travelpass / firma

SAS1DSVG

ScanFlyer Blue
Hei,

Planlegger mange turer SVG-MOL via BGO og/eller OSL. Har sett på travelpass.

Bortsett fra åpenbare mva/skatt fordeler, er det andre gode argumenter for å kjøpe det via firma, kan det kombineres med andre firmafordeler? Andre ting jeg bør huske på? Målet er å grinde litt SVG-BGO for poeng på fridager... ;-)

Den grindingen svg-bgo er jo skattbar dersom du kjøper på firma. Hvordan skattevesenet skal finne ut av det vet jeg ikke.

All bruk av eks et månedskort som er dekket av arbeidsgiver som enten brukes til transport mellom hjemsted og arbeidsgiver eller til annen privat bruk skal skattes i henhold til den ustrakte bruken. Jeg skal gi deg et eksempel.

Dersom arbeidsgiver betaler TP, du reiser 200 flyvninger i året totalt.

20 flyvninger er privat = Andelen regnes så liten at den ikke skattes.
50 flyvninger er privat = Du skattes for en fordel, du skal skattes for 50% av arbeidsgivers utgift.

Hypotetisk pris TP: 100.000 du bruker kortet 20% privat, pris andel av TP som er privat 20.000kr av denne skal du legge til 50% som inntekt, altså 10.000kr

Så ved å bruke et TP ca 20% privat så øker din skattbare inntekt med 10.000kr, betaler du 50% skatt, så vil hver av de 20 reisene koste deg ca 250 kr mer i skatt, noe som jeg synes er helt fair.

4.12.2 MÅNEDSKORT, ÅRSKORT OG LIGNENDE

http://www.skatteetaten.no/no/Radgi...r/Lignings-ABC/Kapitler/N/?mainchapter=131146

Dette er slik min advokat har tolket regelverket, personlig synes jeg ikke at det er spesielt urettferdig. Og ja det er skrevet i loverket ;)

Back