Transport av laks til Asia

Hei,

Noen som har oversikt over en typisk rute for norsk oppdrettslaks på vei til Asia (eller andre steder)?

Sendes det med UPS/Fedex etc. eller finnes det egne fly(selskap) som forsyner verden med norsk fisk?

Takk
 
Du har f.eks. Korean. Asiana og Qatar Cargo som flyr flere ukentlige flygninger fra OSL.

FedEx hadde noe da de fløy 757, men ikke nå.
 
Går ganske mye ut med vanlige passasjerfly nedover til europa, før det blir lastet ombord i widebody`s og sendt til asia derfra.
 
Går ganske mye ut med vanlige passasjerfly nedover til europa, før det blir lastet ombord i widebody`s og sendt til asia derfra.

SAS, Norwegian og Thai har også fisk med på sine longhauls fra Oslo har jeg blitt fortalt av en som sysler med det
 
Går ganske mye ut med vanlige passasjerfly nedover til europa, før det blir lastet ombord i widebody`s og sendt til asia derfra.

Svært lite går på passasjerfly nedover til Europa faktisk. Det meste blir kjørt ned med truck. Mye blir bygget opp på 10m3 paller allerede fra OSL og så og si kjørt rett om bord på widebody.
BA/KL/LH er også store på laks
 
Mitt selskap har 7 paxflighter og 3 frakterflighter i uka fra OSL, alle av dem med laks. Frakterne går med nesten bare laks, og det går flere tonn på hver paxflight. Kan huske én eller to dager som jeg har jobbet og som paxflighten ikke har hatt laks ombord, ellers er det "fast inventar". Det går mye laks ut fra OSL.
 
Takk for mange gode svar! Er det oppdretterne selv som organiserer hele denne transporten eller finnes det firmaer driver med slik logistikk?
 
Sundt Atlanta Skybridge eksisterer vel fortsatt?

De har/hadde iallefall en 747 som kun ble anskaffet til fisk vel? Mener denne er helt hvit.
 
Blant annet Grieg Seafood i Finnmark kjører laksen med trailer fra Alta til Helsinki. Videre derfra går laksen med fly til Japan, som ofest med passasjerfly. De ulike aktørene som eksporterer laks har MANGE ulike løsninger for hvordan transport av laks foregår.

Oppdretterne av laks har som oftest ikke egne slakteri for fisk, jobben deres er som oftest "ferdig" når laksen blir hentet av brønnbåter. F.eks Marine Harvest kjøper opp en del laks av oppdrettere, for så å slakte, sløye og klargjøre fisken for så å selge fisken videre til hele verden. Selskaper som Marine Harvest organiserer ikke alltid transport til kunde selv. Særlig til Russland blir mye av transporten organisert selv av de største kundene, feks dagligvarekjeder mm :)
 
Det finnes mange kreative måter å flytte laks ut av landet på. Som det nevnes, går en del på truck til HEL hvor det flyes videre. Fra nord norge sparer man fort et døgn transport.

Ellers kan en si at det på nær sagt alle widebody maskiner ut fra OSL finnes norsk fisk.
I tillegg har vi frakterne som er 80-90% fylt med fisk.
Og til slitt alle truckene som rulller ut. Det er store mengder.
Her for et par mnd siden hadde vel KLM rundt 15 fulle biler til AMS i løpet av en helg...

De selskapene som er størst på laks er

QR
KE
OZ
TG
KL/AF
EK
SQ
AY
SK
LH
EY

samt mangle fler...

S
 
Avinor Værnes, ønsker snart å få kommet igang med å lage cargo-plattform/anlegg på Langøra Sør, da mente de at det var både ei rute til Europa for frakt inn til Norge og en rute til Asia med laks, som var mulig å få oppe å gå straks....
 
"Prosjekt" norsk laks til utlandet ble utviklet av bla SAS Cargo på 80 tallet.
Gjennom prøving/feiling og utvikling av emballasje og en Transport kjede som gjorde det mulig å presentere norks laks som fersk fisk i feks Japan, 2 døgn etter at den ble slaktet i Norge.
Og det er nettopp den uavbrutt kjølingen av fisken som er det avgjørende for at dette produktet er en suksess.

Underveis har det dukket opp profesjonelle aktører på markedet som tar seg av hele eller deler av transporten og lagring feks GPC = Gardermoen perishabel center og Marine Harvest.
Flyselskapene fulgte opp med tilpassede løsninger både i Norge og i mottager landet.

Gardermoen har naturlig nok det aller eller meste av den flyvefisken som går med fly ut fra Norge.
Asiana 3 x 747 pr uke
Korean 3 x 777 pr uke.
Qatar 2-3 x 777 pr uke.
Hver av disse tar ca 100 tonn.
I tillegg kommer fisk på pax flt til Thai, Qatar, SAS samt utallige trailere på veg til Europa.
 
För något år sedan flög Korean från LLA 1/gg vecka med en 747F. Huvudsakligen med norsk lax! Tyvärr la man ner efter en säsong?
 
För något år sedan flög Korean från LLA 1/gg vecka med en 747F. Huvudsakligen med norsk lax! Tyvärr la man ner efter en säsong?


Det var mye kongekrabbe og. Ruten kom dessverre for LLA like før KE måtte se på lønnsomheten og konsolidere sin fraktvirksomhet, flere destinasjoner forsvant da.
 
... mye av transporten (blir) organisert selv av de største kundene, feks dagligvarekjeder mm
Svart pä hvitt, i ordene herover finner vi en erkjennelse : Fiskenaeringen i sin helhet, som den nökkelnaeringen den visstnok er pä landsplan, blir faktuelt og konsekvent "tatt med buksa pä knaerne" av egne storkunder !

M.a.o. har Fiskenaeringen ikke prestert ä holde 'sugerene' (parasittene) pä langskjeslengde fra 'osten' i egen naering, hvorved (ganske sikkert) kilo-prisen blir pruttet ned til bunn-pris for Produsenten. Sistnevnte eier altsä (like sikkert) ikke noen full kontroll over det som i U-land (!!) kalles 'Fair Trade'. Dette betyr at (pä et eller annet vis, av en eller annen grunn) har Fiskenaeringens Partnere sviktet (hvorav Logistikken !), til den grad at pä et visst tidspunkt har andre krefter funnet anledningen til ä trede inn for ä "hjelpe til" dvs : ta over kontrollen av hele eksport/distribusjons-kjeden m.a.o. konfiskere salgs-marginen.

Siden när er Norsk Fiske-Naering drevet etter "emerging economy"-analogien ?
 
Last edited:
Frequent trvelleller: for det første du quoter som en kjip tabloidavis. Men det spiller ingen rolle i denne diskusjonen. Når det kommer til laks så er det ikke og vil aldri bli interessant å fly menger innenfor Europa/Russland. Rett og slett for at transitt tiden sammen med stort volum favoriserer truck.
Det er en liten del sjømat som flys, men det er såpass lite at det er det systemer for allerede.
Når det kommer til Asia / USA så er det norske produsenter som bestemmer, de er overhode ikke "tatt med buksene på knærne" som det sies her. Og skulle man være i tvil, så er det bare å åpne en avis f.eks gårdsagens Aftenposten som omtaler høye laksepriser, som igjen skaper problemer for foredlings industrien. Faktum er at det er mange aktører innen for foredling som sliter enormt med de enorme lakseprisene og det er allerede flere som har permittert ansatte.
Det samme ser vi i enkelte markeder ute som kjøper klart mindre kvanta i dag kontra halvannet år siden med klart lavere laksepriser.

Og stort sett alt som flys organiseres av eksportør, dog ofte i tett samarbeid med mottaker.

S
 
Back
Top