Frequent trvelleller: for det første du quoter som en kjip tabloidavis. Men det spiller ingen rolle i denne diskusjonen. Når det kommer til laks så er det ikke og vil aldri bli interessant å fly menger innenfor Europa/Russland. Rett og slett for at transitt tiden sammen med stort volum favoriserer truck.
Det er en liten del sjømat som flys, men det er såpass lite at det er det systemer for allerede.
Når det kommer til Asia / USA så er det norske produsenter som bestemmer, de er overhode ikke "tatt med buksene på knærne" som det sies her. Og skulle man være i tvil, så er det bare å åpne en avis f.eks gårdsagens Aftenposten som omtaler høye laksepriser, som igjen skaper problemer for foredlings industrien. Faktum er at det er mange aktører innen for foredling som sliter enormt med de enorme lakseprisene og det er allerede flere som har permittert ansatte.
Det samme ser vi i enkelte markeder ute som kjøper klart mindre kvanta i dag kontra halvannet år siden med klart lavere laksepriser.
Og stort sett alt som flys organiseres av eksportør, dog ofte i tett samarbeid med mottaker.
S