Trafikktall SAS Juli 2015

LN-KGL

ScanFlyer Mile High Club
  • SAS carried 2.6 million passengers totally in July.
  • Scheduled traffic (RPK) was unchanged and the capacity (ASK) was reduced by 0.5%.
  • The load factor increased by 0.4 p.u. to 86.9%, the highest recorded load factor in a single month for SAS.
  • The currency adjusted yield and PASK were up 4.8% and 1.0% respectively in June. The nominal yield and PASK were up 7.9% and 4.0% respectively.

http://www.newsweb.no/newsweb/attachment.do?name=08038985.pdf&attId=139213

Siste 12 måneder øket passasjertallet med 741 tusen passasjerer. En måned tidligere var tilsvarende tall 1,221 million passasjerer. Med slik nedgang er SAS i nullvekst i september, og hvis forskjell i vekst mellom SK og DY vil Norwegian passere SAS om 17 måneder.
 
Last edited:
Siste 12 måneder øket passasjertallet med 741 tusen passasjerer. En måned tidligere var tilsvarende tall 1,221 million passasjerer. Med slik nedgang er SAS i nullvekst i september, og hvis forskjell i vekst mellom SK og DY vil Norwegian passere SAS om 17 måneder.

I denne artikkelen på e24.no, påståes det at DY er større en SK, men jeg klarer ikke helt å se om de sammenlignes pærer og bananer her. Ser ut som det er snakk om at DY fløy flere passasjerer en SK i juli.

Tenker du på 12 måneder rullerende LN-KGL??
Hvis så, er jeg enig med deg i at det er den "riktigste" måten å se det på, da får man tatt unna sesongvariasjoner.
 
Litt overraskende da jeg hadde trodd man skulle sett fallende passasjerantall og RPK som i våres, men tydeligvis har de klart fylle flyene tross høyere priser. Spørsmålet er hvor god dra hjelp de har hatt av den litt halvdårlige skandinaviske sommeren i år?
 
Kjos toget ruller videre , gode nyheter for oss som liker å reise billig,
så får man se hvor lenge dette varer...
 
Gratulerer SAS! En positiv og gledelig overraskelse. Ingen ting er bedre enn at det går bra for både SAS og Norwegian. Både på kort og lang sikt.

Espen
 
Kjos toget ruller videre , gode nyheter for oss som liker å reise billig,
så får man se hvor lenge dette varer...


Er det noen som ikke liker å reise billig? Faktum er at billettprisene har steget ganske mye, noe som gjør at både SAS og Norwegian tjener penger.
 
Hyggelige tall for begge. Men, blir nok tøffere tider for begge fremover i Norge. De fleste økonomiske indikatorer
peker kraftig nedover. Og SAS vil antagelig merke det mest desverre.
 
Demand responded particularly well to/from Denmark and Sweden and grew by 3.5% combined with higher load factors.

SAS intercontinental capacity was increased by 0.6% but the traffic was down 0.9%. While SAS decreased its capacity on European/ Intrascandinavian routes by 1.7%, traffic increased 0.3% in response to the seasonal route adjustments particularly on European routes. Domestic traffic was up 1% and capacity was up 3.1% primarily reflecting increased capacity on Swedish domestic routes.

http://www.sasgroup.net/en/sas-traffic-figures-july-2015/
 
Synd man ikke måler 15-15 .... August blir sikkert like bra under ett, men 15/7 - 15/8 har bare vært vilt ...
 
Får håpe dette holder seg over sommeren.
Har en fölelse at både DY og SK går litt på steroider i juli på grunn av den dårlige sommeren. Spesielt når det i juni 2014 ble fremhevet motsatt effekt.

En liten tilbakegang på 0,4% ser ut til å kompenseres godt med höyere billettpriser.
 
Jeg tror dere er litt regionale nå med henvisningene til norsk vær. Tross alt er SAS skandinavisk og Norwegian er en tanke mer europeisk enn SAS. Det bør også nevnes at SAS er mer eksponert som et feriereiseselskap enn Norwegian med en økning for gjennomsnittlig flydistanseøkning fra 1216 km i juni til 1552 km i juli, mens økningen for Norwegian er bare fra juni 1609 km til juli 1750 km.
 
Jeg tror dere er litt regionale nå med henvisningene til norsk vær. Tross alt er SAS skandinavisk og Norwegian er en tanke mer europeisk enn SAS. Det bør også nevnes at SAS er mer eksponert som et feriereiseselskap enn Norwegian med en økning for gjennomsnittlig flydistanseøkning fra 1216 km i juni til 1552 km i juli, mens økningen for Norwegian er bare fra juni 1609 km til juli 1750 km.

Jeg var i Oslo en enkelt dag i slutningen af juni måned. Der var vejret fantastisk! :D

Sommeren i Danmark har også været virkelig dårlig i forhold til '13 og '14. Det har Star Tour blandt andet nydt godt af:

http://www.b.dk/nationalt/rekordmange-forsoeger-at-flygte-fra-den-danske-sommer
 




  • Siste 12 måneder øket passasjertallet med 741 tusen passasjerer. En måned tidligere var tilsvarende tall 1,221 million passasjerer. Med slik nedgang er SAS i nullvekst i september, og hvis forskjell i vekst mellom SK og DY vil Norwegian passere SAS om 17 måneder.



  • Selvfølgelig vil Norwegian passere SAS. Norwegian får flere fly levert, satser i mye større grad enn SAS på volum og har underselsksper i markeder SAS ikke er en del av.
 
Back
Top