Trafikktall Norwegian september 2017

Så Norwegian flyr enda litt flere passasjerer og tjener enda litt mindre enn september i fjor. Børsen sender aksjen ned over 5%
 
Synes det virker som at utviklingen går helt etter malen som tidligere da den aller største veksten fortsatt består av langruter med lavere priser for å vinne markedsandeler. Klart at det setter spor i tilgjengelige ASK/RASK/Yield å sette inn 9 dreamlinere til på ett kalenderår.... Det er vel en økning i DY sin longhaul fleet på ett år som tilsvarer mer enn halve langruteflåten til SAS....
 
Med en økt sektor lengde på 13% bærer tallene naturlig nok preg av dette. Blir jo nesten som å sammenlikne tallene fra 2 ulike flyselskap fra år til år...
 
Er september en god mnd eller normal mnd? Med 90 prosent belegg er vel nokså nært det som er praktisk mulig å få til ? Da er det vel rom for å øke prisen litt og få større overskudd?
 
Er september en god mnd eller normal mnd? Med 90 prosent belegg er vel nokså nært det som er praktisk mulig å få til ? Da er det vel rom for å øke prisen litt og få større overskudd?

90% belegg utenfor sommerferie tyder på at de har en for dårlig pris-styring. Den er jo kun styrt av antall solgte seter på en flight, ikke betalingsviljen til folk.
 
90% belegg utenfor sommerferie tyder på at de har en for dårlig pris-styring. Den er jo kun styrt av antall solgte seter på en flight, ikke betalingsviljen til folk.

Ser ut til at de tok hintet, for her søkes det etter en som skal hjelpe til med det.

Norwegian is looking for a Pricing Analyst. The position is a part of the Ancillary and Pricing team in the Revenue Management department

https://www.finn.no/job/fulltime/ad.html?finnkode=105764412
 
Justert for økt sektorlengde er det anslått at fallet i yield var på 3% i følge en analytiker i gårsdagens Finansavisen
 
Er september en god mnd eller normal mnd? Med 90 prosent belegg er vel nokså nært det som er praktisk mulig å få til ? Da er det vel rom for å øke prisen litt og få større overskudd?

Eller man senker prisene enda mere og fyller de restende seter? FR og U2 har 97% fyllings-grad. Husk ogsa hvor DY sitt vekst skjer og pris-press som er i disse markeder fra Level, BA og alle de andre aktörer.

Det finnes en optimum hvor Revenue blir maksimalt. Det ma ikke nödvendigvis bety at du skal ga fullt, men - etter mange forskere - det gjör ting enklere. Spesielt dersom du har en betydelig andel Ancillaries, som öker med antall solgte seter.
 
Oktobertallene kom i går, analytikere er skuffet og aksjen ned nesten 7% på en uke. Raskt fallende yield er problemet, og relativt fulle fly oppveier ikke for dette. Flere ser mørkt på vinteren. DNB anbefaler salg med kursmål på 170kr.
 
Hm. Merkelig. Faller den under 200,- skal jeg kjøpe. Har tro på en kortsiktig økning på noen få prosent før januar.
 
At yield er presset er ikke noe nytt, men vedvarer inn i oktober. I tillegg så er også noe fallende kabinfaktor bekymringsfullt.

Det er fin oppside i DY for tiden, men risikoen er absolutt til stede. Verken analytikere eller analytikere klarer å bli enige med seg selv, og short-posisjonene er fortsatt voldsomme i selskapet. Den som lever får se.
 
Last edited:
Markedet tror vel at det er en nokså "stor" fare for at det går til helvete, men om det går bra så kan det gå virkelig til himmels.
 
At yield er presset er ikke noe nytt, men vedvarer inn i oktober. I tillegg så er også noe fallende kabinfaktor bekymringsfullt.

Det er fin oppside i DY for tiden, men risikoen er absolutt til stede. Verken analytikere eller analytikere klarer å bli enige med seg selv, og short-posisjonene er fortsatt voldsomme i selskapet. Den som lever får se.

Ellers vi bare kaller dette back to "normal". DY har sett dette Yield / RASK declines i mange måneder. Veksten skjer hovedsakelig på langruter og dette er markets med visst seasonality. ASK og Ancillaries er oppe, men alt annet er nede. Spesielt urovekkende er faktum at man ikke i lignende grad klarer å fylle flyene. Dette betyr i praksis at man har tilbyd flere flyseter og ruter som ingen kunde vil ha.

Det bilde man ser er at DY har lagt inn kapasitæter i market som er peak-demand. Dermed vil de tjene penger 2-4 maneder i året, men tape på resten. Jeg har sett i flere år hva dette betyr i praksis hos en just-ny konkurs selskap... Her har Network en jobb a gjøre, det kan man ikke klare med Revenue Management dersom det finnes seg rett og slett ikke nok etterspørelse på visse ruter slik at man kunne fylle alle disse seter.

Nok en grusomt sånnhet kommer til hodet. November blir verre enn October og JAN / FEB ... Ouchies :cry:
 
Så er November tallene ute. RASK & Yield faller med 4%, SLF faller marginalt.

Jeg satt meg nede og tok tallene fra DY sine websider fra JAN2010. Litt Excel på toppen, så kommer man ut med denne grafics, som viser en klart bilde.

Husk at CASK ligger mellom 0,41 etter DY sine siste cost-guidance
 

Attachments

  • RASK1.jpg
    RASK1.jpg
    66.4 KB · Views: 446
  • RASK2.JPG
    RASK2.JPG
    54 KB · Views: 448
Oktobertallene kom i går, analytikere er skuffet og aksjen ned nesten 7% på en uke. Raskt fallende yield er problemet, og relativt fulle fly oppveier ikke for dette. Flere ser mørkt på vinteren. DNB anbefaler salg med kursmål på 170kr.

Og nå ligger den på 173. 20% ned på en mnd og 41% ned på et år.
 
Back
Top