Trafikktall Norwegian jan 2013

branserud

ScanFlyer Blue
http://www.mynewsdesk.com/se/pressr...erartillvaext-foer-norwegian-i-januari-834488

TRAFFIC FIGURES JANUARY 2013
TRAFFIC DEVELOPMENT
The total number of passengers flown in January
2013 was 1 237 195 compared to 1 134 142 last
year, an increase of 103 053 passengers (9 %).
Compared to the same period last year:
 Total passenger traffic (RPK) increased by 19 %
 Total capacity (ASK) increased by 24 %
 The load factor was 72.2 %, down 3 p.p.
The increase in passenger traffic, production and
passengers is related to the Group’s expansion in
established markets and to the introduction of new
routes from February 2012 to January 2013, as well
as adjustments to production capacity.
The average flying distance for the Group increased
by 9 % in January compared to the same period last
year.
Traffic Development
January Jan-13 Jan-12
Internet bookings 84 % 87 % -3 p.p
ASK (mill) 2 089 1 683 24 %
RPK (mill) 1 509 1 271 19 %
Load factor 72.2 % 75.5 % -3.3 p.p
Passengers 1 237 195 1 134 142 9 %
Traffic 12 mth rolling Jan-13 Dec-12
Internet bookings 78 % 78 % 0 p.p
ASK (mill) 26 325 25 920 2 %
RPK (mill) 20 591 20 353 1 %
Load factor 78.2 % 78.5 % -0.3 p.p
Passengers 17 788 127 17 685 074 1 %
chg
chg
PASSENGER REVENUES
The unit revenue (RASK) is estimated at 0.34 for the period
(3 %).
Yield & Unit Revenue (NOK) (Estimate)
January Jan-13 Jan-12
Yield 0.48 0.44 8 %
RASK 0.34 0.33 3 %
chg
OPERATING PERFORMANCE
In January the Group operated 99.8 % of its
scheduled flights, whereof 80.7 % departed on time.
Operating Performance
January Jan-13
Regularity 99.8 %
Punctuality 80.7 %
HEDGE POSITIONS
The Group has entered into term contracts and
options during the period. By the end of January the
Group estimates a quarter-to-date loss of
approximately MNOK 111 related to the hedge
positions. Quarter-to-date agio (gain) on USD
denominated loans was MNOK 70 by the end of
January.
Hedge Positions
Q1 13 Hedges Volume Price
Jet Fuel mt 8 090 USD 1 013
USD/NOK USD 498 000 000 NOK 5.87
Q2 13 Hedges Volume Price
USD/NOK USD 452 600 000 NOK 5.71
Post Q2 13 Hedges Volume Price
USD/NOK USD 275 000 000 NOK 5.62
 
Re: Trafik tall Norwegian jan 2013

Ser ut som Ryanairfenomenet begynner aa treffe DY. Det stabiliserer seg sikkert en del utover aaret, men sjansen for at vi ser double digit growth kontinuerlig fremover naa, er urealistisk
 
Re: Trafik tall Norwegian jan 2013

Ser ut som Ryanairfenomenet begynner aa treffe DY. Det stabiliserer seg sikkert en del utover aaret, men sjansen for at vi ser double digit growth kontinuerlig fremover naa, er urealistisk

Vekst i seg selv er vel neppe målsettingen, men de vokser nå fortsatt med et tosifret prosenttall...;) De har en vekst på 19% i betalende passasjerkilometer, og øker kapasiteten med 24%. I tillegg har de en liten økning i enhetsinntekten, men litt færre ombord i hvert fly. Ikke så verst, egentlig, tatt i betraktning den nokså sterke økning i kapasitet.
 
Re: Trafik tall Norwegian jan 2013

Vekst i seg selv er vel neppe målsettingen, men de vokser nå med et tosifret prosenttall...;) De har en vekst på 19% i betalende passasjerkilometer, og øker kapasiteten med 24%. I tillegg har de en liten økning i enhetsinntekten, men litt færre ombord i hvert fly. Ikke så verst, egentlig, tatt i betraktning den nokså sterke økning i kapasitet.

Ingen har sagt at det ikke er verst, bare sier at den sterke veksten ikke kan vare evig.

Greit at det er januar og den mest stille maaneden, men de har en loadfactor som er ned 3% og kun litt over 70% av setene paa flyene deres har en rumpe nedi.
 
Re: Trafik tall Norwegian jan 2013

Ingen har sagt at det ikke er verst, bare sier at den sterke veksten ikke kan vare evig.

Greit at det er januar og den mest stille maaneden, men de har en loadfactor som er ned 3% og kun litt over 70% av setene paa flyene deres har en rumpe nedi.

Det er vel ingenting som vokser evig - det tror jeg vi kan være enige om. Hva angår kabinfaktoren så er den ned med 3%, men samtidig så øker inntekten med 3% for hver setekilometer de flyr (dette fordi gjennomsnittsprisen de reisende betaler øker med mer enn nedgangen i antall rumper i setene; +8%), og det er tross alt forskjellen mellom enhetsinntekt og enhetskostnad som er viktig.
 
Last edited:
Re: Trafik tall Norwegian jan 2013

Fortsetter de med 20℅ vekst er de verdens største flyselskap om 10 år. Det må jo være realistisk og vi vil jo skuffes over dårligere tall :-)
 
Back
Top