Trafikktall Norwegian februar 2018

kekker

Onkel reisende kekker
E24 skriver om en pen økning på 11% iforhold til februar 2017, men fallende inntekter.

Tallenes tale for februar:

Passasjerer: 2 330 006 +11%
ASK: 6 150 +35%
RPK: 5182 +32%
Loadfactor: 84,3 -2,0 p.p
Yield: 0,1 -4%
RASK: 0,26 -6%

En kuriositet er at bestillingen på Internett har gått ned 1 p.p til 74%.

Det går jeg ut fra at betegnes som bestillinger gjort gjennom Norwegians egne salgskanaler. Noen kloke hoder som kan si noe om hvordan f.eks. charter påvirker dette?!
 
Last edited:
«Pen økning» er vel litt vel villedende her. Det er lite pent med disse tallene. Riktignok øker antallet passasjerer, men samtidig går fortsetter billettinntektene per passasjer å falle samtidig som flyene ikke klarer å fylles i like stor grad. Her har man da to stykk minus, som dessverre for Norwegian del ikke blir pluss. Så lurer på hvor mange kroner de tapte i februar?
 
En kuriositet er at bestillingen på Internett har gått ned 1 p.p til 74%.

Det går jeg ut fra at betegnes som bestillinger gjort gjennom Norwegians egne salgskanaler. Noen kloke hoder som kan si noe om hvordan f.eks. sharter påvirker dette?!

Kan det være at Norwegian har fått flere passasjerer fra mange flere land, der bestilling over internett ikke er like normalt som i andre land ?
 
Er det sånn at bestillinger gjennom GDS ikke regnes som nettbestillinger? Selv om de ofte er det?
 
Er det sånn at bestillinger gjennom GDS ikke regnes som nettbestillinger? Selv om de ofte er det?

Er det ikke bare i egne kanaler dette regnes? Så om alle reisebyråer selger DY 100% på internett, og DY bare selger 75% online og 25% GDS, så er online-andelen for DY fremdeles 75%.
 
BU662, hva tenker du om tallene? Ifm januartallene anslo du et tap på 800mnok, hva tenker du om februar? Får vi det blodigste Q i Norwegians historie?
 
BU662, hva tenker du om tallene? Ifm januartallene anslo du et tap på 800mnok, hva tenker du om februar? Får vi det blodigste Q i Norwegians historie?

Er bare å se på siste cask som var på 0.43 for 2017 og ta utgangspunkt i den.

0,43-0,26=0,17

ASK= 6 150 000 000*0,17= 1 045 500 000

Så en rolig milliard i underskudd
 
Det mangler vel noen faktorer i disse tallene, da de er uten endel andre inntekter? Dog er nok tallene uansett blodrøde, bare litt mindre
 
Ja ancillaries er vel ikke med her, så det "pynter" vel på tallene litt. Men dog er det rødt, rødt, rødt.
 
Er ikke bare DY som sliter, SAS leverer jo ganske katastrofetall de og.

Fyllingsgrad på 66% enda de har redusert kapasiteten er veldig dårlig.

http://www.newsweb.no/newsweb/attachment.do?name=03061291.pdf&attId=172899



Ja og nei, da regnskapstallene (november-januar) har visst noe annet. Underskuddet ble langt mindre enn både vanlig og forventet i den perioden.

Så isolert sett er belegget dårlig, men de andre parameterne ikke er like dårlige, slik at bunnlinjen ikke er så alt for ille. Dermed er SAS-tallene «litt dårlig», mens Norwegian sine her er relativt stygge
 
Ja og nei, da regnskapstallene (november-januar) har visst noe annet. Underskuddet ble langt mindre enn både vanlig og forventet i den perioden.

Så isolert sett er belegget dårlig, men de andre parameterne ikke er like dårlige, slik at bunnlinjen ikke er så alt for ille. Dermed er SAS-tallene «litt dårlig», mens Norwegian sine her er relativt stygge

Helt enig i betraktningene.

Men man kan la seg bekymre over at begge de to store selskapene som opererer i Norge har nokså dårlige tall å vise til. Det er ikke godt å si hvordan det ser ut 2, 5 eller 7 år frem i tid.
 
Nå spriker riktignok tallene fra såvidt i minus til godt over milliarder, men en gjennomsnitt av analytikerene som følger Norwegian spår et samlet nettotap for 2018 under ett på drøye 600 MNOK, i følge Finansavisen
 
Last edited:
BU662, hva tenker du om tallene? Ifm januartallene anslo du et tap på 800mnok, hva tenker du om februar? Får vi det blodigste Q i Norwegians historie?

Tallene er rett og slett en desaster. Norwegian har tapt mer penger i JAN/FEB18 enn i JAN/FEB/MAR17. Dette er ikke bare urovekkende ...

Personlig er jeg bare sjokkert at man forsetter denne ulønnsomme ekspansjon. Dette minner meg så bittert av min tidligere arbeidgiver AB. Det vil ikke gå bra, man kan ikke ignorere micro-economics, dette er den direkte "Highway to Hell". Slik som det ser ut blir 2018 langt verre enn 2017 - og det kan spøres hvor mange "skitt-år" Norwegian kan ha før det smeller.

DY hadde en operating loss av ca. 750 Mio NOK i FEB18 alene, dersom man baserer CASK på Q1 2017 og Anc. på Q4 2017. La oss håpe at de far litt løft fra exchange-rates...

Q1 Resultat? Mars vil vi se litt bedring - men dette skyldes bare til Påske-effekt, ikke til fundamentale ting som forandres. Jeg anta at vi vil se en operating loss av ca. 2 Mrd NOK for Q1. Siden slik en resultat vil sende sjokk-bølger til børsen, vil man trolig selge noen eiendeler for å pynte det litt.

Det som virker derimot som rent idioti er kommentare fra noen finans-analyster som forutser bedring i 2019 og pene gevinster i 2020. På vilke estimater baserer de sine anbefalinger? Det er ingen grunn å tro i dette - ingen økonomisk teori som støtter deres argumentasjon.
 
Sas sine tall fra forrige kvartal er rimelig bra, og de guider et stort overskudd i år.
66% er «likegyldig» all den tid de prioriterer yield fremfor å gi bort billetter.

Men et tap på 400 mill SEK på en måned er ikke bra for SAS heller.
 
Ja og nei, da regnskapstallene (november-januar) har visst noe annet. Underskuddet ble langt mindre enn både vanlig og forventet i den perioden.

Så isolert sett er belegget dårlig, men de andre parameterne ikke er like dårlige, slik at bunnlinjen ikke er så alt for ille. Dermed er SAS-tallene «litt dårlig», mens Norwegian sine her er relativt stygge

Så i prinsippet relativt likt, "bare" det at tallene til DY er større i feil retning!

Vanligvis er vel første kvartalet rimelig kjipt, men det hjelp jo ikke om resten ikke er bra nok.

Blir uansett spennende å se hva som skjer fremover, sørger for å holde cash points på et akseptabelt lavt nivå.

Sent from my HTC U Ultra using Tapatalk
 
Det som overrasker meg mest er at Norwegian tilsynelatende ikke gjør noen endringer eller tar noen tøffe valg. De bare fortsetter med en ekspansjon som åpenbart ikke er lønnsom. Nye ruter som det tar lang tid å etablere i markedet settes stadig i gang, samtidig som markeder som over år har gitt Norwegian gode resultater nærmest overses. De lønnsomme rutene klarer ikke lenger å bære kostnadene av ekspansjonen.
 
Back
Top