Trafikktall mai 2010: Passasjerrekord!

FlightDeck

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
Norwegian har offentliggjort trafikktall for mai 2010. Her er både pressemelding og trafikkrapporten.

Norwegian med ny passasjerrekord i mai måned

2010-06-04

Aldri tidligere har så mange reist med Norwegian i en enkeltmåned. Med nærmere 1,2 millioner passasjerer i mai har Norwegian igjen satt ny passasjerrekord. Veksten i antall passasjerer er på 25 prosent sammenlignet med mai 2009. Trafikktallene viser at den positive utviklingen fra foregående måneder fortsetter.

I mai i år fløy 1 185 373 passasjerer med Norwegian, det høyeste passasjertallet selskapet noen gang har hatt i en enkeltmåned. Også i mai i fjor hadde Norwegian en sterk økning i antall passasjerer. En vekst på 25 prosent i år er derfor ekstra positivt, spesielt i lys av at mai i år hadde flere fridager med normalt lavere reiseaktivitet. Veksten i antall seter (ASK) ble 38 prosent, mens fyllingsgraden var den samme som i mai i fjor på 77 prosent.

Mens mer enn 2 000 flygninger ble kansellert i april ble kun seks flygninger kansellert i mai som følge av vulkansk aske.

- April var en særdeles utfordrende måned for Norwegian på grunn av myndighetenes stengning av europeisk luftrom. Det er derfor ekstra gledelig at vi nå ser en meget positiv utvikling og en kraftig passasjervekst. Vi er veldig tilfreds med at vi greier å fylle flyene like godt som i fjor, tatt i betraktning at flyene våre nå er større og har flere seter, sier administrerende direktør Bjørn Kjos.

Yielden er estimert til 0,51 for mai, noe som er 14 prosent lavere enn mai 2009. Endringen skyldes blant annet endringer i ruteporteføljen med lengre flytid og innfasingen av nye fly av typen Boeing 737-800, med større kapasitet og lavere enhetskostnad. Norwegian har siden mai i fjor fått 12 nye Boeing 737-800-maskiner.

Selskapet opererte 99,7 prosent av de planlagte flygningene i mai, hvorav 88,2 prosent gikk på oppsatt rutetid.

Trafikkrapport:

TRAFFIC FIGURES MAY 2010
NORWEGIAN AIR SHUTTLE ASA


TRAFFIC DEVELOPMENT
The total number of passengers flown in May 2010
was 1,185,373 compared to 946,082 last year, an
increase of 239,291 passengers (25 %).
Compared to the same period last year:
  • Total passenger traffic (RPK) increased by 37 %
  • Total capacity (ASK) increased by 38 %
  • The load factor was 77 %, which is equivalent to
  • last year
The increase in passenger traffic, production and
passengers is related to the Group’s expansion in
established markets and to the introduction of new
routes from June 2009 to May 2010, as well as
adjustments to production capacity.
Compared to the same period last year the Group
has a significantly larger operation across all three
Scandinavian countries.
The average flying distance for the Group increased
by 5 % in May compared to the same period last
year.

PASSENGER REVENUES
The yield is estimated at 0.51 for the period
(-14 %). The y.o.y. yield development reflects an
adjusted route portfolio with 5 % longer sector length
and the introduction 12 new 737-800 aircraft with
higher capacity and lower unit cost since May 2009.

OPERATING PERFORMANCE
In May the Group operated 99.7 % of its scheduled
flights, whereof 88.2 % departed on time.
A total of six flights were cancelled following the
European Governments’ decision to close the
airspace.

HEDGE POSITIONS
The Group has entered into new term contracts
during the period. By the end of May the Group
estimates a quarter-to-date loss of approximately
MNOK 9 related to the hedge positions.
The Group has future term contracts for Jet Fuel and
currency as set out in the table to the right.

(SAS' trafikktall kommer på mandag kl. 11.00)
 
Last edited:
Yield'n er lavere...gebyrene høyere..nye konturere av LCC med høyere gebyrer tar form, og for resten, resultatet der er itte noe å ta seg av hatten for...
 
Yield'n er lavere...gebyrene høyere..nye konturere av LCC med høyere gebyrer tar form, og for resten, resultatet der er itte noe å ta seg av hatten for...
Med den generelle prisveksten her til lands så må det vere rom for flyselskap å øke priser på gebyrer. Norge blir bare dyrere over hele fjøla framover, det sku bare mangle at reisliv ikke blir det samme, spesielt no som dem har hatt den tøff vår. Vi får se i fremtiden om Norwegian er billigere en SAS. Norwegian gir deg ett valg for hvordan du vil reise, gjør du på den enkle man kan du komme billig ut av det, 1,2 millioner passasjerer har skjønt det, dette tallet vokser med tiden. vi får se va økte gebyrer har si for yielden framover. Tror det blir bra jeg men det er min mening, bare så det e sagt er jeg langt ifra noen økonom. ;)
Ha en riktig god helg alle sammen
 
Last edited by a moderator:
Mange saklige kommentarer til mai måneds tall fra Norwegian det var her ;)

Jeg har sett litt på prognoser for hvor høyt passasjertall Norwegian vil ende på ved årets slutt. Her de forskjellige scenarioene:

1. Det blir helt slutt på veksten fra og ut året (0%): 11,5 millioner
2. Den veksten som er oppnådd til nå i år forsetter inkluderer nedgangen på grunn av asken (+19,1%): 12,8 millioner
3. Veksten for de siste 12 måneder fortsetter - denne inkluderer også nedgangen på grunn av asken (+20,9%): 12,9 millioner
4. Veksten forsetter i den styrke det har startet de fem første månedene med askemåneden eksludert (+26,9%): 13,3 millioner

Mest sannsynlig tror jeg tallet for 2009 vil ligget et eller annet stede mellom 2 og 4 - 12,8-13,3 millioner.

Det er også spørsmålet hvor lenge Norwegian holder seg over 1 millioner passasjerer pr. måned i år? I fjor var det bare juni, november og desember som var under 1 million av de kommende måneder, og for å komme over trenger juni bare 3% økning, november 8% og desember hele 23%. Kan det skje at en må vente til neste vulkanutbrudd for at Norwegian kommer under 1 million passasjerer pr. måned ever?

Nå er det 14 måneder siden Norwegian startet med å rapportere punktligheten, og mai er det neste beste av disse 14 månedresultatene og 1,1% høyere enn tilsvarende måned i fjor. Samme klare tendensen til forbedring ser en også hvis en tar en titt på tallene som er publisert hos OSL. Der er det bare 1 prosentpoeng mellom Norwegian og SAS i mai og tilsvarende avstand i mai i fjor var 5,8 prosentpoeng. Det vil bli interessant å se hva SAS publiserer om sin punktlighet på førstkommende mandag.
 
Det er bare å konstatere at Norwegian fortsetter å vokse samtidig som de tjener penger. Asken og generelt prispress kommer helt sikkert til å prege resultatene, dvs. om Norwegians resultat for 2010 blir stort eller litt mindre.
 
Back
Top