Trafikktall fra SAS

Dash

ScanFlyer Gold
http://se.yhp.waymaker.net/sasgroup/release.asp?id=253434

God trafikutveckling och punktlighet i världsklass

SAS koncernen visar en fortsatt positiv trafiktillväxt med 4,2%. Antalet passagerare ökade under maj med 61 000 till 2,7 miljoner och kabinfaktorn förbättrades med 1,9 procentenheter och uppgick under månaden till 75,3%. Scandinavian Airlines blev dessutom världens punktligaste flygbolag för andra månaden i rad.

Den goda trafikökningen fortsatte under maj månad framför allt till följd av en god tillväxt på USA- och Europalinjerna. Även på inrikeslinjerna var utvecklingen god och SAS trafik ökade med 4,5% trots att kapaciteten minskade något.

- Det är glädjande att konstatera att vi för andra månaden i rad är världens punktligaste flygbolag. Våra kunder uppskattar vår punktlighet, tidtabell och våra prisvärda biljetter och vi kommer att fortsätta att erbjuda våra resenärer ett brett utbud av populära resmål. I dagsläget har vi lanserat 36 nya linjer under 2012, säger Rickard Gustafson, VD och koncernchef i SAS.

Enhetsintäkten, RASK var 0,9% lägre under april (rapporteras med en månads fördröjning), samtidigt som yielden sjönk med 3,4%. Under maj förväntas förändringen av yielden och RASK att bli som under april.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Sture Stølen, VP Head of SAS Group Investor Relations +46 8 797 1451

SAS koncernens trafiktal publiceras kl 11 den femte arbetsdagen följande månad. Intäktsmått (RASK och Yield) publiceras preliminärt för månaden och med utfallet en månad senare. För detaljerad information och definitioner om SAS koncernens trafikutveckling hänvisas till www.sasgroup.net

SAS är Skandinaviens ledande flygbolag (http://www.sas.se/) med dagliga flygresor till destinationer (http://www.sas.se/resmal/) i Europa, USA och Asien. SAS är medlem i Star Alliance™ och kan tillsammans med 27 partners erbjuda över 1100 resmål världen över i 185 länder. För mer information, besök www.sas.se.

Last edited:
Hmm, ser ikke ut at det vender riktig for SAS. I tillegg kommer ekstra kostnader pga konkursene i Skyways og Cimber. Vekter streiken kommer å slå negativt ut for SAS og NAS

SAS unngår elegant å nevne prosentsatsen for endringen i passasjertallene som var +2,3% for SAS Group (Widerøe +9,5% og SAS+Blue1 +1,6%).

Ved å ta en titt på ruteområdene er det rimelig enkelt å finne hvor veksten i selskapet er. For IC er det PVG som slår inn, og det har dessuten vært en bedring i kabinfaktor. Av veksten på 61 000 passasjerer for SAS Group stod Widerøe for litt over 1/3 av denne veksten, altså 22 000 passasjerer. Den 4,5% trafikkveksten på innenlandssegmentet er da klar hvor har vært, og det kan bare være i Norge (0% vekst på ARN innenriks og blodrøde innenrikstall både på AAL og AAR).

SAS unngår elegant å nevne prosentsatsen for endringen i passasjertallene som var +2,3% for SAS Group (Widerøe +9,5% og SAS+Blue1 +1,6%).

Ved å ta en titt på ruteområdene er det rimelig enkelt å finne hvor veksten i selskapet er. For IC er det PVG som slår inn, og det har dessuten vært en bedring i kabinfaktor. Av veksten på 61 000 passasjerer for SAS Group stod Widerøe for litt over 1/3 av denne veksten, altså 22 000 passasjerer. Den 4,5% trafikkveksten på innenlandssegmentet er da klar hvor har vært, og det kan bare være i Norge (0% vekst på ARN innenriks og blodrøde innenrikstall både på AAL og AAR).

I den danske pressemeldingen står :
http://www.cisionwire.dk/sas/r/61-000-flere-floj-med-verdens-mest-punktlige-flyselskab,c9270654
Dansk indenrigs går desuden op; belægning er i maj øget med 6,9
procentpoint til 77,5 %. SAS har i maj måned meldt ud om øget kapacitet på dansk
indenrigs, i første omgang Aalborg og Århus, og flere nye europæiske
destinationer.

Så blodrøde tall på AAL og AAR stemmer jafall ikke.

Sas mister businesskunder... kan ikke være noen annen forklaring. Hvertfall går andelen denne gruppen reisende ned. Og det er jo også delvis som en konsekvens av den nye strategien til selskapet. Men ikke skjønner jeg hvordan de har tenkt å tjene penger slik...

HenrikP og jefi99, så dere i det hele tatt hva jeg skrev i parantesen - jeg skal gjenta det:
0% vekst på ARN innenriks og blodrøde innenrikstall både på AAL og AAR

Så kan vi se på innenrikstallene jeg refererte til:
Aalborg Lufthavn i mai: 79 798 passasjerer -16,2%
Aarhus Lufthavn i mai: 19 637 passasjerer -38,4%

Jeg tror det er det er bedre dere konsentrerer dere om å lese hva som faktisk står og ser ikke ser bare rødt og går i fistel. Jeg vil ærlig innrømme at disse to flyplassene ble valgt med omhu og det siden de er temmelig gode indikatorer på innenrikstrafikken i Danmark og ikke minst de er alltid de to tidligste flyplassene i Skandinavia til å rapportere sine månedstall (samme med BLL da, men hos de var det i realiteten en total nedleggelse av innenriksaktiviteter med bare 829 passasjerer og en nedgang på 93,7%).

HenrikP og jefi99, så dere i det hele tatt hva jeg skrev i parantesen - jeg skal gjenta det:

Jeg tror det er det er bedre dere konsentrerer dere om å lese hva som faktisk står og ser ikke ser bare rødt og går i fistel. Jeg vil ærlig innrømme at disse to flyplassene ble valgt med omhu og det siden de er temmelig gode indikatorer på innenrikstrafikken i Danmark og ikke minst de er alltid de to tidligste flyplassene i Skandinavia til å rapportere sine månedstall (samme med BLL da, men hos de var det i realiteten en total nedleggelse av innenriksaktiviteter med bare 829 passasjerer og en nedgang på 93,7%).

Jøss! Hvem i all verden er det som har gått i fistel...? Har jeg fått dårlig syn...?

DY rapporterte vel rask og yield for mai. SK rapporterte april. Om det skulle ha noe å si....(?)

Og SAS skriver "For May 2012, (change vs last year), the yield and RASK development is expected to be similar to the outcome i April."

Tror ikke synet ditt er problemet KapteinKrok, men hørselen ser det ut til å stå dårligere til med ;)

Nå skal ikke jeg skape noe dårlig stemning og starte opp en ikke-diskusjon her, men vi diskuterer jo SAS sine tall her. Og da er vel ikke tilbakegang for selve lufthavnene på AAR og AAL så veldig relevant når det utelukkende skyldes QI sin konkurs. For fakta er jo at SAS har en god vekst på dansk-innenriks, og ikke blodrøde tall.

Back