Trafftall fra Norwegian, februar

TCAS

ScanFlyer Crusty
Er dette virkelig ikke blitt postet ennå, eller er jeg blind?

• Total passasjertrafikk (RPK) økte med 48 prosent i forhold til februar 2007.
• Total kapasitet (ASK) økte med 43 % i forhold til i fjor.
• Kabinfaktoren var 78 %, som er en økning på 2 % i forhold til februar 2007.
• For februar 2008 forventer selskapet en yield i størrelsesorden NOK 0,59.

http://www.norwegian.no/sw32402.asp
 
NAS tjener mer: http://e24.no/naeringsliv/article2299829.ece

Kommentarene er som regel kreative: "Driter i hva kjos tjener saa lenge det tas av kaka til sas som er verdens verste flyselskap. Sas kan snart legge ned eller flytte virksomheten sin til afghanistan eller somalia. Der stiller ikke folk saa store krav saa der kan sas passe inn. "
 
Tror kanskje Concorde må ha fått avslag på jobb eller sparken i SAS en gang i tiden siden han viser så stor bitterhet,eller hva?
 
hehe DY Tech, det er da ikke Concorde som er bitter :D Han bare siterer noen av kommentarene som ligger inne under den artikkelen :D
 
Men det må også tas med i beregningen to ting MountainDew:
- 29 dager i 2008 og 28 dager i 2007 - med sammenlignbare tall blir det da +10,1%
- etter 14 januar er det 50/50-fordeling mellom SAS NO og SAS DK på CPH-flighter, på samme tid i fjor var det bare SAS DK som fløy disse. En forsiktig beregning da blir med åtte SAS NO-flighter på ukedager+ halvt antall flighter i weekendene, rundt 150 tilgjengelige seter og 66,7% kabinfaktor = 8*2*150*2/3*6/7*29 = 39771 - med at en trekker fra dette tallet og det ovenfor så er den faktiske økningen bare +4,5%

Derimot Norwegian som denne tråden egentlig omhandler har denne måneden lagt til en alen i sin vekst, med korreksjon for den ekstra dagen så er den samlede veksten for måneden 29,1% som er hele 4,3 prosent poeng høyere enn det 12 måneders rullerende tallet. Når en også tar hensyn den ekstra dagen vil DY de to første månedene har en økning på 24,3%, og dette er bare 0,5 prosent poeng lavere enn det 12 måneders rullerende tallet. Med andre ord i rent passasjerantall øker DY mer i år enn i fjor på samme tid med samme antall dager, og årets større økning er +15 437 passasjerer. Hvor mye denne ekstra veksten som kan tilleggs Rygge vites ikke, men for DY er det ikke snakk om noen utflating.

Og for å dra inn FlyNordic inn i dette, hvis en summerer LF- og DY-tallene så utgjør de nå 85% av SAS NO de to første månedene i år - DY alene utgjør nesten 70% av SAS NO. For de 12 måneders rullerende tallene for et år siden utgjorde DY bare 54%. Spørsmålet er nå ikke om, men når DY/LF passerer SAS NO :8:
 
DY's vekst og størrelse imponerer , ingen tvil om det.
Er det noen som kjenner til hvor mye av produksjonen som kan tilskrives DY'Polski ?

Syntes også det er merkelig å "disse" SAS Norges vekst på den måten, det var jo ikke slik at SASno hadde ledig kapasitet til å ta denne produksjonen ? , det ble da visserlig tilført materiell for å klare dette. Dessuten så tror jeg at det både for Januar og Februar ble produsert noe OSL-CPH for SAS.dk som da ikke teller inn, og med Chart så var SAS.no produksjonen 810.600 , og det var fra Norge !, det Svenske søsterbolaget SAS.se er tellt med....
 
Men det må også tas med i beregningen to ting MountainDew:
- 29 dager i 2008 og 28 dager i 2007 - med sammenlignbare tall blir det da +10,1%
- etter 14 januar er det 50/50-fordeling mellom SAS NO og SAS DK på CPH-flighter, på samme tid i fjor var det bare SAS DK som fløy disse. En forsiktig beregning da blir med åtte SAS NO-flighter på ukedager+ halvt antall flighter i weekendene, rundt 150 tilgjengelige seter og 66,7% kabinfaktor = 8*2*150*2/3*6/7*29 = 39771 - med at en trekker fra dette tallet og det ovenfor så er den faktiske økningen bare +4,5%

Baseret på statistikken fra SLV for DK-NO feb 2007 (sidste år) så passer det formentlig meget godt at SAS NO i feb 2008 har fløjet 40.000 pax mellem OSL-CPH - pax. der ganske rigtigt sidste år blev fløjet af SAS DK.
 
Ingen tvil om at DY fortsetter å vokse, og tar pax fra SK (i tillegg til den nye trafikken som genereres), men det fortsetter å koste. En reduksjon i yielden på 14% fra samme periode i fjor er ikke godt. Med lengre stage-lenght får man reduserte CASK'en noe også, men det lukter røde tall i feb også for NAS. Om man legger til grunn at DY har klart å redusere CASK'en med 5% fra Q107 får vi en CASK på 53 øre. Det gir et underskudd på driften på 39,6 mill. Legger vi på 10,9 mill i ancillary revenue (basert på selskapets tidligere oppgitte 4% på toppen), står vi igjen med 28,7 mill i rødt. Totalt ca 89 mill i minus for årets to første måneder. (da er forøvrig BankNorwegian og LF holdt utenfor)
 
Kostnadsmål glipper for Kjos

Norwegian-sjef Bjørn Kjos vil bli best i klassen på enhetskostander. Han har neppe hatt dagens oljepriser i tankene. Flydrivstoff har aldri vært så dyrt som nå. På en måned har prisen steget 23 prosent, til 1066,25 dollar pr tonn. - Dagens nivå er høyere enn ventet, og merkes hos alle flyselskapene, bekrefter finansdirektør Frode Foss i Norwegian. Han legger til at noe av kostnadsveksten motvirkes av lav dollarkurs. Siden nyttår har Norwegian falt 35 prosent på Oslo Børs. SAS har falt 37 prosent i samme periode. S. 1
 
Og for å dra inn FlyNordic inn i dette, hvis en summerer LF- og DY-tallene så utgjør de nå 85% av SAS NO de to første månedene i år - DY alene utgjør nesten 70% av SAS NO. For de 12 måneders rullerende tallene for et år siden utgjorde DY bare 54%. Spørsmålet er nå ikke om, men når DY/LF passerer SAS NO :8:


Fortsatt så er vel DY+LF omtrent 85% av SAS.NO ?
 
83,1% av SAS NO (i passasjertall) for første halvår for å være eksakt P.A., men hvis snakker RPK er de 8,7% større ;)
 
Back
Top