Tower Air 747 på FBU

SK917

ScanFlyer Blue
Tower Air 747 på FBU

For de som ikke husker det, etter at den hadde landet på FBU ble det bråk . Tårnet hadde gitt den lov men det var vist ikke så stuerent nei...Fra Aftenpostens arkiv 21. april 1988
 

Attachments

  • jumbofbu.jpg
    jumbofbu.jpg
    164.3 KB · Views: 1,042
Re: Tower Air 747 på FBU

26. januar 1988 sto dette på trykk i Aftenposten:
 

Attachments

  • towerair2.jpg
    towerair2.jpg
    71.9 KB · Views: 1,027
Re: Tower Air 747 på FBU

Hehe .. morsomt ... og slik gikk det til slutt. For ordens skyld - Orion-maskinen opererte for Tower.

tower.jpg
 
Re: Tower Air 747 på FBU

"Flyet tok av efter 900 meter, og der er mer enn DC-9-maskinene vanligvis bruker."

Viste ikke at 747 og DC-9 var STOL fly :D hehe
 
Re: Tower Air 747 på FBU

Husker det som det var i går. Heftig og begeistret så jeg disse. Mange som valfartet fra den "sivile" delen av FBU for å ta disse maskinene i øyensyn.
 
Re: Tower Air 747 på FBU

Noen som husker hvor mye Tower Air tok for en tur-retur USA fra Oslo?
 
Re: Tower Air 747 på FBU

"Flyet tok av efter 900 meter, og der er mer enn DC-9-maskinene vanligvis bruker."

Viste ikke at 747 og DC-9 var STOL fly :D hehe

Grunnen til at Tower kunne operere på FBU var at de hadde high rating på motorene sine. De opererte mye militærchartere og de opererte ut av mange korte flystriper med sine 747'er. De hadde imidlertid kraftige vektrestriksjoner og måtte gå via ARN eller SNN før de krysset dammen.
 
Re: Tower Air 747 på FBU

Forøvrig et knall bilde, Andreas. Det buldret nok bra på Gamle Fornebu akkurat da.

K
 
Re: Tower Air 747 på FBU

Det var vel sommeren Gardemoen var stengt (asfaltering?)

Cargolux fløy jo også 747 fra Fornebu den sommeren. Husker overskriften i Budstikka: "Griseflyging på Fornebu". Cargolux var og hentet grisunger, (norske, magre, uten smak) og fløy dem et eller annet sted, fjerne østen tror jeg.

Årsaken til Budstikkas interesse var at Cargolux-kapteinen var en norsk nordmann fra Asker eller Bærum.
 
Last edited:
Re: Tower Air 747 på FBU

Ja sommeren 1989 var fin :)

I fjor på ettersommeren ringte en glad og hyggelig pensjonist til meg og spurte om han kunne få lov til å bruke bildet mitt i sitt private album. Det var han som hentet grisene, med jumboen :)
 
Re: Tower Air 747 på FBU

Den sommeren var mitt absolutte høydepunkt som flyentusiast! For meg som var vant til lass med DC-9 og 737, litt F-27 og litt færre F-28, en og annen slenger av en 727 fra Pan Am og LH og en daglig 757 fra BA, var denne sommeren som å være i flyhimmelen. Jeg husker da den første 747en landet. På rwy 24, selvsagt ;) Det var nesten vanskelig å se for seg at den skulle treffe rullebanen, så stor virket den. Jeg husker det var fullt av folk som hang rundt på Fornebu Nord, med korte og lange linser (jeg hadde bare et bittelite kompaktkamere) og svære videokameraer, det ene med ekstern mikrofon i et tre. Mitt første møte med 747 og DC 10 (Scanair). Sukk! :)
 
Last edited:
Re: Tower Air 747 på FBU

Husker ennå opplevelsen av å se et stoort, for meg ukjent fly komme inn for landing en nydelig sommerdag, jeg var nettopp kommet ut av en DC-9 da dette imponerende flyet nærmet seg, så etter hvert og etter landing at det hadde 3 store motorer og tilhørte det amerikanske selskapet TWA.
Måtte rett inn til twa´s skranke på FBU etterpå og forhøre meg hva dette vidunderet var for noe, fikk da fortalt at dette var en L-1011, Tristar :)
Min kanskje mest ´religiøse´ opplevelse på FBU ever, og i alle fall sommeren -89, det var et eller annet med lyset den dagen, fikk hakeslipp av dette ukjente, flotte flyet som gradvis materialiserte seg under innflyvningen over fjorden, og alt opplevdes i en slags sakte film :devot:
 
Re: Tower Air 747 på FBU

Hehe, jeg hadde også religiøse møter med Tristar den sommeren. Jeg husker jeg så TWA sin fra Uranienborg. BA satt vel også inn en Tristar en gang den sommeren som jeg få vidt fikk øye på da den fløy over Frogner. Ikke rart bane 24 var min favorittrullebane ;)

Var det samme sommeren BA i mangel på noe annet satt inn en Concorde til FBU? Eller var det til Sola? Jeg så den ikke, men leste om det i avisen.
 
Re: Tower Air 747 på FBU

Concorde trengte litt mer bane enn FBU kunne tilby, men taarnet lokket dem til aa ta en approach en gang de floey charter til GEN (som det het den gangen). Det er nok det du husker - det raslet i kaffekopper i halve Oslo og Baerum da den dro paa etter passering.
 
Re: Tower Air 747 på FBU

Men jeg er helt sikker på at jeg har sett et bilde av concorde nede på FBU, ved "småstandene" N/Ø for Koksa hangarene. (husker ikke om det var i en eller annen bok, eller på nettet et sted, men referer til bilde hvis jeg skulle finne det). Kan dette stemme? BA sin concorde altså. Den har visst forøvrig vært en tur på OSL også, mener jeg å ha lest. Beklager for litt off topic her...
 
Re: Tower Air 747 på FBU

Da har bildet vært 'fikset' .. Concorde har aldri landet på FBU.

Imidlertid har den vært på GEN/OSL flere ganger.
 
Re: Tower Air 747 på FBU

Hmm, du har nok rett ;) Men en morsom historie med Approachen hvertfall, må ha buldret bra nede på FBU, (og forsåvidt Oslo/Bærum/Asker) :P
 
Back
Top