Tour på FRA

BSSW

Browncoat
Tour på FRA

Som mange sikker vet så finnes det organiserte turer på FRA. Og da jeg reiste via FRA til LIS i slutten av oktober så ble jeg med på en slik tur.

Man må helt ut fra transfer området og over broa fra terminal 1 til Frankfurt Airport Center for å finne "Airport Experience Tours". "Airport Experience Tours" ligger rett over broen og ikke inne i Frankfurt Airport Center. Her er en link til siden.

Man sitter i en buss hele tiden mens touren pågår, utenom når man må gjennom en sikkerhetskontroll. Denne kontrollen pågår på en parkeringsplass med 2 busser stasjonert. Den ene bussen er en buss hvor man kan oppbevare tingene sine mens man er innenfor gjerdet, mens den andre bussen inneholder en gjennomlysningsmaskin hvor bager og vesker, som skal bli med inn, blir gjennomlyst (f.eks kamerabag). Ellers så blir man sjekket med håndscanner og hender. Det er en stor fordel å kunne en hel del tysk på denne touren.

Her kommer det noen få bilder ifra den turen. Alle bildene er tatt gjennom vinduet på bussen, og på enkelte så er det ganske tydelig. Kommentarer kommer over bildene.

Til Martin :)
DSC_0330MD-11F.jpg

Lufthansas retrojet: D-AIRX, en Airbus A321
DSC_0333D-AIRXA321.jpg

Luxair Q400 LX-LGA
DSC_0349LX-LGAQ400.jpg

En rekke med stort sett B737er. Sas maskinen dere ser er LN-RPH
DSC_0379.jpg

SAA sin A340-600: ZS-SNI
DSC_0387ZS-SNIA346.jpg

Så var det bort til cargo området hvor denne stod
DSC_0421D-ALCBMD-11F.jpg

En konvertert B747-300 N355MC. Fløy tidligere for Varig
DSC_0414N355MCB743.jpg

Dette selskapet jobbet vel LN-MOW for en liten stund mellom ATA og WIAS, stemmer ikke det? Reg: N275WA
DSC_0439N275WAMD-11F.jpg

Så veldig lite til maintenance området på flyplassen, og dette er det beste bildet av det. Kan se en LH B747-400 inne i hangaren.
DSC_0488.jpg

De gamle fargene til Air Berlin, som er de jeg liker best. Legg merke til forskjellen mellom radom og skrog. Reg D-ABBG
DSC_0513D-ABBGB738.jpg

Yak-42 tilhørende Kuban Airlines. Reg RA42421
DSC_0529.jpg

DSC_0545RA-42421Yak-42.jpg

Til slutt en liten quiz. Hva slags flytype er dette?
DSC_0448.jpg

Takk for titten :)

Re: Tour på FRA

Artige bilder fra FRA!

Flytypen er vel ERJ 170!

^_^ VC-10

Hvilke kunnskaper som finnes på dette forumet!!! Trodde det vil ta mange timer før noen klarte type :p

Denne turen må være et must! Skal til Roma med fattern og søsteren min til våren og tenkte å fly Lufthansa via Frankfurt den ene veien. Da skal jeg jammen dra de med på en slik tur - enten de vil eller ikke. Retroen til Lufthansa var nydelig!

Flotte bilder. :)

Ser på MD-11'n til LH Cargo at det står "Member of WOW". Hva er det?

World of Warcraft?!?!?!? :drunk:

Har ikke peiling hva WOW står for, dessverre.

Last edited:

WOW , WOW er en global luftfartsallianse mellom luftfraktselskapene Lufthansa Cargo (Lufthansa, Thomas Cook, SunExpress), SAS Cargo Group (Scandinavian Airlines, Widerøe, Blue1, Spanair, Sterling Airways), Singapore Airlines Cargo og JAL Cargo.

S

Dette selskapet jobbet vel LN-MOW for en liten stund mellom ATA og WIAS, stemmer ikke det? Reg: N275WA
DSC_0439N275WAMD-11F.jpg

Yep, stemmer det. En oerliten gjesteopptreden som egentlig bare ble kursing og tissing i kopp. Mitt flyselskap nummer 6. ^_^

Og som minne fra den tiden staar det en modell av en slik en i hylla paa WIAS i MJF.

Har ikke peiling hva WOW står for, dessverre.

Fra Lufthansa Cargo sin hjemmeside:
'WOW is not an abbreviation, it stands for the alliance's values: "Dynamism", "Innovation" and "Vitality". An enthusiastic "WOW" is the customer response that the alliance aims to elicit with its services and quality.'

Back