Tomt for drivstoff i Dakar og andre steder i Afrika

Re: Tomt for drivstoff i Dakar

Kan jo fort bli litt kinkig for enkelte. Men er det fremdeles faste rutefly som mellomlandet i Dakar for å tanke? Det var ikke uvanlig til langt ut på 1990-tallet, men med dagens rekkevidder er det vel ikke så aktuelt lengre?

Kan jo fort bli litt kinkig for enkelte. Men er det fremdeles faste rutefly som mellomlandet i Dakar for å tanke? Det var ikke uvanlig til langt ut på 1990-tallet, men med dagens rekkevidder er det vel ikke så aktuelt lengre?

Nei, det er det slutt på for mange år siden.

Har vært i Dakar en gang eller to.
Gikk litt skjeft når nav/ils systemet på den gamle jumboen var godt ute av kurs og flyet havnet lavt og sakte rett over palasset til sjeiken, så ble det full spiker på go-around og sjeiken skvatt så han sendte ordre til å arrestere flyvelederne og kaste dem i fengsel.
Dette var en Hadj sånn i 1996 eller 97.
Jeg var dead heading på samme flyet for å ta det tilbake til Medina, den hellige byen etter at vi landet i Dakar.
Vi fikk så vidt låv til å ta av igjen, da med meg i styrehuset på veien tilbake til Saudi.
Vi visste ikke hvor gært innflygings systemet var så når jeg fløy inn til Medina mange timer senere var det 30 grader ute av kurs (igjen) på innflyingen og rett mot et fjell. Heldigvis var det dagslys og god sikt så det gikk bra.
De lokale flygeledrene spurte hva i all verden vi holdt på med?
Måtte tenke fort så jeg sa vi prøvde å kalibrere ILS systemet. Dem så vi skulle ha sagt fra.
Jeg sa at vi visste det heller ikke. De var det nok confusion så dem sa ikke mere men vi fikk telefoner på hotellet fra sjefene i New York. Jeg skranglet sammen begge mannskapene på hotel rommet mitt og bestilte flere galloner med room service kaffe så vi kunne diskutere og være enige om en offisielle rapporter til selskap og myndigheter i Senegal og Saudi Arabia.
(Vi var double crew og alle var trøtte som strømper etter 30 timer på vakt og sertifikatene hang i en tynn tråd)
Håper flyge lederne i Dakar slapp ut av fengsel, det var litt nære på, natt og dårlig sikt.
:cry:

Nei, det er det slutt på for mange år siden.

Helt slutt er det vel ikke, dog ikke i Daker. Ethiopian flyr vel via Lome på flere av sine ADD til USA flighter.

Og det er ikke så lenge siden SAA stoppet i Daker til/fra USA, den gangen de fløy rundt og svei av skattebetalernes penger

Back