• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Todelt rudder på A380?

Polaris

Free Luigi
Todelt rudder på A380?

Ref dette bildet fra A380-bildekonkurransen; http://fartsfoto.com/A380/IMG_3362.jpg - har A380'en "todelt" rudder? Så igjennom alle de andre bildene, og det så ut til at det var en strek på midten.

Hva er årsaken til dette? Hva slags pros / cons er det med et slikt todelt rudder? Er det bare den nedre delen som egentlig kan beveges på? Er det kun A380'en som har denne "featuren"?
 
Re: Todelt rudder på A380?

Det første som slo meg var at den nedre halvdelen brukes over en viss hastighet for å minske kreftene. Under lave hastigheter brukes vel begge to samtidig.
 
Re: Todelt rudder på A380?

Et todelt ruddersystem er ofte gunstig når man har store rorflater som må flyttes. Mange fly har et slikt system, der det øvre og nedre roret har hver sitt hydrauliske system koblet til seg. Hvis det ene systemet skulle svikte eller låse seg (som kalles en rudder hardover), vil man alikevel kunne noenlunde kontrollere flyet med det andre roret. Hvis man "mister" et hydraulisk system, er det også lettere for det/de andre å bevege en mindre rorflate.

En annen grunn til at man deler opp, er som du ser at den nedre delen beveges mer enn den øvre delen. Til lenger bort fra lengdeaksen fra flyet du setter et sideror, desto større roll-moment gir dette som en uønsket sekundæreffekt til yaw-moment. Det vil si at i tillegg til den horisontale bevegelsen av nesen du ønsker å oppnå ved å bruke pedaler, vil også flyet legge seg i større bank på grunn av avstanden fra rudderet til lengdeaksen (fra hale til nese) av flyet.

Se også denne historien fra en 747-kaptein som får rudder hardover:
http://jalopnik.com/5629528/how-i-saved-a-747-from-crashing
 
Re: Todelt rudder på A380?

Om ikke du får A på fysikkeksamen er det bare Ruth Esser sin feil! :p

Takker og bukker, da har jeg lært no nytt i dag og.
 
Back
Top