• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

To "takblinkere"?

Re: 2 "tak blinere"

Det er antikollisjonslys.

Ja, spørsmålet er vel hvorfor det er to av dem.

Og for å svare på et annet spørsmål, kulene er nok satelittantenner, ja, men ikke nødvendigvis til internett.
 
Re: To "tak blinkere"?

Ikke den første flytypen som har dette. ;)

N194AT.jpg


Vet ikke hvorfor de har det på 330, men Tristar'en fikk dobbelt sett både oppe og nede for å unngå forsinkelser hvis en pære var gått ut.
 
Hei
Er ikke de lysene som forteller at motorene er i gang på tristaren?
Kolisjonslys er den stroben som blinker hvitt?
 
Last edited:
Har ikke fasit på åpningsposten, for dette var uvant. Men kan komme med følgende generelle trivia:
Det som tradisjonellt ble kalt anti-kollisjonslys, eller beacon, er de rød som man har på så lenge minst en motor er i gang. Beacon kommer derfor på ved before start checklist, og står på til parking/shut down. FCOM til A330 sier at det skal være to stk beacon, en på topp og en under buken... Samme som på A320-familien. Mente dette også var likt på A300/310, men arrester meg gjerne. For de som vil lese mer så ligger dette på www.smartcockpit.com.

Strobes er de hvite som blinker sekvensiellt på vingetipp og hale, og blir vanligvis satt på når man entrer aktiv rullebane, og slått av etter landing. Som mange sikkert har observert er disse blitzene ganske kraftige. (burde strengt tatt vært disse som ble døpt anti-collison, så nå tildags brukes begrepene litt om hverandre) Siden de er såpass kraftige kan man risikere å blende andre kolleger i nærheten og forstyrre mørkesynet deres. Dersom forhold tilsier så kan man derfor vente med å sette disse på til f.eks. etter avgang. På Airbus finnes en auto-setting på disse strobesene. Da vil de automatisk begynne å blinke når man ikke har weight on wheels/kompresjon på main strut.
 
Back
Top