Tjener Avinor penger på GA? (splittet)

M609

ScanFlyer Silver
Tjener Avinor penger på GA? (splittet)

Kan vel si at småflypiloter betaler godt for seg både til Avinor og LTT i form av tjenester og sertifikater. Betalte senest 140 kr for å lande på Fagernes.

Faktisk så betaler GA veldig lite av kostnaden de genererer, spesielt der det er så mye at det fører til økt bemanning innen LTT.

Det har vært lufthavnsjefer som har bedt LTT beregne hvor mange flygeleder stillinger man sparer om man stenger flyplassen for VFR f.eks. Koster mye mer enn de drar inn.

Og Avinor får ikke fem øre fra dine sertifkater, det er Luftfartstilsynet.....

Re: Kart til IPad

M609, er det virkelig slik at det er så mye VFR trafikk i Norge at dere setter opp ekstra vakter for å dekke behovet? Nå ser sikkert ikke jeg hele bildet, men at det kan være så mye VFR trafikk at det ikke kan håndteres av de stasjonene som er åpne uansett har jeg vanskelig for å forstå.

Re: Kart til IPad

er det virkelig slik at det er så mye VFR trafikk i Norge at dere setter opp ekstra vakter for å dekke behovet

Ja, i den forstand at enheter som når disse grensepunktene har normal bemanning i dag som ville vært mindre om det ikke var VFR trafikk.

Helgebemanning ved Oslo APP på sommeren har tatt høyde for VFR.

På samme måte blir enkelte flyplasser stengt for VFR, eller det blir PPR fordi man kun har bemanning til å håndtere IFR.

Så da kan man spare penger både på å kutte VFR og si opp de ekstra flygeledere man frem til da hadde bruk for ;)

Re: Tjener Avinor penger på GA? (splittet)

Håper virkelig ikke Avinor tenker på å forby VFR-trafikk i Norge, det ødelegger jo delvis for enhver kommende pilot. Ingen begynner nå rett på CPL-sertifikatet! De får finne andre måter å spare inn kronene på, etter min mening.

Eksempel: Avinor ønsker å gjøre Røros til AFIS, noe som fører til at flyskolens skoletillatelse ryker. Avinor vil at flyskolen skal ta hele kostnaden utover AFIS.

=>Avinor gir beng i alle som ikke betaler for seg

Starten på en stygg trend?

Håper virkelig ikke Avinor tenker på å forby VFR-trafikk i Norge, det ødelegger jo delvis
for enhver kommende pilot. Ingen begynner nå rett på CPL-sertifikatet! De får finne andre måter å spare inn kronene på, etter min mening.

Avinor kan ikke generelt forby VFR-trafikk uten videre.. Jeg er forøvrig av den oppfatning at mange fremdeles går integrerte cpl-programmer, og da gjerne med flygning i et utland..

Når det gjelder min egen aktivitet får Avinor følgende:

-årskort på flyet: ca 10.000
-ekstragebyr landingsavgift på natt.. (skjer ca en gang pr år, feks natt til i dag..)
-leie av tomt der hangaren står. Denne ble i fjor doblet til astronomiske 90.000. Dette er en "stor" sliten hangar som er ca 40 år..

Avinor tenker mer og mer penger og ser for seg en fremtid der det er konkurranse om drift av de tjenestene Avinor tilbyr.

Du trenger da ikke CPL for å fly IFR. Alle kan sånnsett fly IFR, men har du ikke instrumentrettighet (IR) må en selv passe på å fly i VMC til enhver tid ;) Det er sånn "VFR" natt har blitt løst her i Storbritannia da VFR ikke har vært tillatt om natten.

Ellers kan det vel fort gå med kostnadene i Norge som det har gjort her borte hvor tanken er at hver "operatør" skal betale for de tjenester de benytter. Derfor har det til og med vært snakk om underveisavgifter for mindre fly også siden flyselkap visstnok ikke vil "sponse" småflyaktiviteten lenger. Jeg har flydd litt rundt her og landingsavgift kommer fort opp i £20-£30 på flyplasser som Biggin Hill og Coventry, og flyr en en instrumentinnflyging er dette ytterligere avgift på toppen av landingsavgiften. Alle flyplassene er privateid (eller delvis kommune/stat) og veldig mange har også sin egen lufttrafikktjenesteenhet. NATS finner en kun på noen av de større flyplassene og for alt underveis.

Back