Tips til South Pacific

jameson82

Flysitter
Da min neste Div.Miles reise mest sannsynlig går til Australia og New Zealand så leker jeg med tanken om å forlenge turen med omlag 5 dager til en sydhavsøy.
Bora Bora finner jeg som svinedyrt,Fiji ufattelig billig med fly + luksushotell til prisen av en Hellas tur,men det er vel noen sikkerhetsbekymringer der?
Reiser alene så greit det er trygt.
Papeete ser greit ut men hvordan er det med engelsk språk?
Er det andre steder man bør vurdere? Tonga?
Reisen blir i slutten av november

Takker for hjelp og tips

Rarotonga ;)

JA!. Henger meg på sydhavsveteranen her. Rarotonga er brillefint, ikke så dyrt og like hvite strender som i BOB. Selv likte jeg meg ikke noe videre i Papeete.

Veldig enkelt å komme seg til RAR også. Du kan fly Air New Zealand 777 bland annet. Husker ikke hva det het der jeg selv bodde, men det er mange fine plasser.

Det er vanligvis enkelt å komme seg til Nadi. Anbefaler å stoppe der og bra ut til beachcomber Island. Det er et par år siden jeg var der så jeg aner ikke om det er endret, men øyen var i alle fall veldrevet og regnet som det beste partystedet i south pacific. Det var mange "returning customers" og for eksempel nyttårsaften var omtrent umulig å få booket.

Har reist rundt i Fiji i over en måned og ikke hørt om noen problemer med sikkerheten der.

Papeete er en "storby" på Tahiti. Ingee grunn for turister å dra dit, det er bedre å finne et hotell på vestsiden av øya. Eller enda bedre, dra over til Moorea eller en annen øy. Du har mere behov for fransk i papeete enn ute på resortene.

Her er en tripreport hvor jeg var innom Bora Bora, Moorea og Tahiti:
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=102750

Tusen takk for svar.

Hva med Samoa? Noen som har vært der?
Hører de har ett hundeproblem der, noen som har erfaringer?

Fiji er nydelig, men hold deg unna fastlandet. Der er det kjedelig. Dra ut på øyene og velg et sted, de har hurtigbåt som går fra fastlandet og opp til "øverste" øy og nedigjen hver dag og man hopper på og av som man vil. Varierer veldig med standard fra øy til øy men forhør deg og søk tips. Jeg anbefaler Manta Ray Island i tilfelle, utrolig fint, bra strand, dykkekurs, snorkling med svære Manta Rays (djevlerokker på norsk), bra mat, hyggelig betjening. De har noe som heter "Bula pass" som gir deg båtreisen og overnatting på valgfritt sted for en valgt periode.

Jeg var der i to uker, anbefales :)

Si gjerne fra hvis du ønsker flere tips.

Jeg var en snau uke på Tonga i sommer.
Spennende øyrike, eneste monarkiet i Stillehavet. Ganske underutviklet i forhold til vestlig strandard og det var litt som å reise tilbake i tid.
Man blir nok skuffa over naturen på hovedøya Tongatapu dersom man har bilder av Bora Bora og Aitutaki i hodet, men de ytre øyene kan ha mer å by på.
Anbefales dersom du er ute etter noe litt annerledes og genuint sydhavsk som er lett tilgjengelig.
Ta kontakt hvis du lurer på noe om Tonga. Jeg har ikke vært på de andre stillehavsøyene, så jeg har lite sammenligningsgrunnlag.

Tusen takk for tips men det ble altså Samoa som ble valgt.
Driver og vurderer en dagstur med Polynesian Airlines til Amerikansk Samoa pga de flyr Twin Otter.
Noen som synes dette er risky?
Noen som har vært på Amerikansk Samoa og har tips til en fin dagstur der?

Back