Tips til safari og ting å gjøre rundt Nairobi

Tips til safari og ting å gjøre rundt Nairobi

Hei,

Lander på NBO 12. Februar og drar igjen 25. Februar, første gang i Afrika. Noen som har tips til gode safariturer, fine lodger o.l.? Kan godt fly videre fra NBO om nødvendig, men helst ikke så langt.

Reiser alene så er klar for "ekspedisjon", men liker å bo så fint som mulig, hehe..

Takk på forhånd.

Kristian

Re: Safari (Nairobi)

Ikke peiling, men leste akkurat om noen fine flyturer ut fra Nairobi hvis det skulle være interessant. :D

Nairobi - Mombasa:

FlySax (also called "East African Safari Air Express") Fokker F28
Depart 12:00 Arrive 13:00

Fly540 (probably operated by FlySax) MDC DC9 -10/20
Depart 14:30 Arrive 15:20

Mombasa - Nairobi:

FlySax (also called "East African Safari Air Express") Fokker F28
Depart 14:45 Arrive 15:45

Fly540 (probably operated by FlySax) MDC DC9 -10/20
Depart 15:40 Arrive 16:40

Note that a flight onboard the Fokker 28 costs only GBP 58 in "business class" and both types can be booked anywhere online...

Hei,

Lander på NBO 12. Februar og drar igjen 25. Februar, første gang i Afrika. Noen som har tips til gode safariturer, fine lodger o.l.? Kan godt fly videre fra NBO om nødvendig, men helst ikke så langt.

Reiser alene så er klar for "ekspedisjon", men liker å bo så fint som mulig, hehe..

Takk på forhånd.

Kristian

Neppe den største og mest spennende, men det er faktisk en nasjonalpark med belligenhet mellom flyplassen og Nairobi sentrum. Her har du mange av de ville dyrene inkludert blant annet løver. Men som sagt dette er et lite område og ikke så spektakulært, så ville nok satset på en av de store parkene.

Siden jeg var på Safari i sommer med Nairobi som utgangspunkt føler jeg er meningsberettiget.
Nasjonalparken som ligger kloss inntil flyplassen tror jeg ikke du trenger å vurdere en gang. Vår erfaring var at mindre parker private reservater var mye bedre enn støre nasjonalparker da det var mindre biler og mer dyr der. Sjekk evt med www.uhuru.no om de kan gi deg noen tips. Detvar de vi reiste med, og vi har ikke no særlig å utsette på opplegget.

Nairobi er et godt utgangsounkt for safari. Du kan reise videre med bil eller fly. De mest kjente safariomraadene ligger i Masai Mara, vest for Nairobi. Det finnes en menge operatoerer og det kan ordnes ved ankomst eller paa forhaand. Du har litt tid, men aa ordne endel paa forhaand tror jeg blir billigst. Et annet alternativ er Tsavo, sydoest for Nairobi, som er litt mindre kjent.

I Nairobi kan Nairobi National Park vaere ok, men ikke la det vaere din eneste safari opplevelse. Dra heller til David Sheldrick's elefantbarnehjem, giraffsenteret og Karen Blixen museet. Du kan leie en sjaafoer som kan kjoere deg rundt.

Skal du fly til Masai Mara, flyr man normalt fra Nairobis andre flyplass: Wilson.
Overnatting finnes i alle prisklasser, og kan vaere saerdeles bra om du betaler nok.

Sliter med litt treg forbindelse her, men du kan google for aa finne operatoerer.

Takk for flere gode tips!

Anbefaler dere å booke lodgene og turene hver for seg eller ta alt som en tur?

Fant disse på flyertalk - http://travel-wild.com, men her er det komplette turer, noe som i utgangspunktet ikke er dumt, men jeg synes kanskje de hadde litt mange ledige "sole seg dager", som ikke er min første prioritet når jeg reiser alene.

Noen som har bra tips til hotell i Nairobi i natt, gjerne nær flyplassen om det finnes ? Handler bare om å sove mest/best mulig før videre til Zanzibar i morgen tidlig.

Noen som har bra tips til hotell i Nairobi i natt, gjerne nær flyplassen om det finnes ? Handler bare om å sove mest/best mulig før videre til Zanzibar i morgen tidlig.

Har prøvd Kempinski Villa Rosa og Intercontinental. Kempinski var stålbra og Intercontinental var litt rompe. Men ikke kjemperompe.

Tiden til/fra flyplass er omtrent lik og avhenger ekstremt av trafikk.

Hilton Nairobi er, etter sigende, ekstremt rompe.

Har prøvd Kempinski Villa Rosa og Intercontinental. Kempinski var stålbra og Intercontinental var litt rompe. Men ikke kjemperompe.
Tiden til/fra flyplass er omtrent lik og avhenger ekstremt av trafikk.
Hilton Nairobi er, etter sigende, ekstremt rompe.

Takkker :). Kempinski ligger på et par tusen for morgendagen, håper å komme litt billigere unna i.o.m. at det blir maks 8 timer på hotellet før jeg må tilbake til flyplassen.
Noen som har bodd på `67 Airport Hotel Nairobi`, 6 km. fra NBO ?

Jeg har bodd på Crowne Plaza noen ganger, det er helt kurrant.

Back